Wandelen = gras eten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Wandelen = gras eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 20:41

Hallo,

Ik wandel redelijk vaak met mijn shetlander.
Het ging in het begin goed, en het is vaak goed gegaan.
Maar de laatste keren wil hij alleen maar gras eten, en trekt hij me mee naar beneden.
Ik trek dan terug, en hou hem kort. Hij trekt de hele tijd zijn hoofd naar beneden en heel hard, en ik roep dan kort en hard: 'NEE!'
Hij reageert er niet heel erg op, na een paar stappen begint hij gewoon weer te eten.
Nu is het zo erg geworden, dat hij wéét dat hij niet mag eten, en hij vreet gauw een hap, en dan (voordat ik 'nee' zeg) gaat hij steigeren.
Hij bokt en steigert naar mij toe, waardoor ik het wandelen niet meer leuk vind. Hij luistert niet meer, en is helemaal geobserveerd door het gras.
Ik loop nu dus i.p.v op het gras, op de stoep.

Wat moet ik nu doen?
Hoe zorg ik dat hij normaal luistert, zonder dat hij steigert en bokt?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:23

bij mijn shetlander helpt het wel als we vaste routes hebben en ze onderweg op 1 of 2 vaste plaatsen even mag grazen.
dan accepteerd ze makkelijker dat het op andere plekken niet mag onderweg, en is ze er ook niet mee bezig.
maar soms idd dan is het langs een nieuwe route alleen maar sneaky hapjes gras nemen, door me bijvoorbeeld snel iets in te halen dan heeft ze een seconde genoeg ruimte aan het touw om hap te doen :P
maar duidelijk zijn moet genoeg zijn, je moet er even werk van maken en afleiding geven en dus wat ik in het begin zei, op bepaalde plekken even lekker laten grazen als je dat zelf ook geen probleem vind om graas pauzes te houden.

Susanne

Re: Wandelen = gras eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:57

Schop voor z'n reet geven en een flinke ook, steigeren richting jou is not done! Verder moet hij gewoon weten dat jij de baas bent, jij vertelt dus wat hij gaat doen (wandelen in dit geval). Eten mag hij pas als JIJ dat zegt. Zeg dan duidelijk een commando, ''toe maar'' of bedenk zelf maar iets en laat hem een paar seconden grazen. Daarna wandel je verder. Dat oefen je een paar keer achter elkaar, wees wel heel consequent! Wat nu niet mag, mag hij morgen ook niet anders snapt het dier je niet meer.

Verder zijn de verhoudingen tussen jou en die pony helemaal zoek denk ik. Anders haalt hij het niet in zijn botte kop om te gaan grazen en steigeren. Werk daaraan dus!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:02

Zweep + longeerlijn, zodra hij ook maar iets probeert wat jij niet wilt MEP. Beter 1 keer duidelijk dan 10 keer onduidelijk.. Is beter voor de pony.

Klassiek gevalletje wie loopt met wie :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:10

Wat "jelleee" hier al zei is helemaal waar.
De fout zit niet bij jouw pony maar bij jou, jij bent duidelijk niet de leider dus daar moet je alast aan werken.
Verder moet je je pony rijden, en dus niet zomaar wat rondhobbelen op zijn rug, dus ik zou zeggen neem les, heel veel les.

Jelleee schreef:
Schop voor z'n reet geven en een flinke ook, steigeren richting jou is not done! Verder moet hij gewoon weten dat jij de baas bent, jij vertelt dus wat hij gaat doen (wandelen in dit geval). Eten mag hij pas als JIJ dat zegt. Zeg dan duidelijk een commando, ''toe maar'' of bedenk zelf maar iets en laat hem een paar seconden grazen. Daarna wandel je verder. Dat oefen je een paar keer achter elkaar, wees wel heel consequent! Wat nu niet mag, mag hij morgen ook niet anders snapt het dier je niet meer.

Verder zijn de verhoudingen tussen jou en die pony helemaal zoek denk ik. Anders haalt hij het niet in zijn botte kop om te gaan grazen en steigeren. Werk daaraan dus!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:16

Ik ben het net niet helemaal met je eens Jelleee.

Houd het duidelijk: Bit in is niet eten. Bit uit is je mag eten. Dat maakt het voor je pony en voor jezelf duidelijk. Anders blijft hij het toch steeds proberen want misschien mag het vandaag wel.

Zodra meneer meent zijn hoofd richting gras of blaadjes te kunnen doen geef jij been. Lukt het je niet om hem tegen te houden en krijgt hij zijn zin toch dan moet je hem dus echt op zijn fluit geven. Er zit niets anders op.
Je kunt het zelfs oefenen door te doen alsof je niet oplet op stukken waar veel ruimte is. Als je hem dan op zijn fluit geeft kun je zijn bokken of steigeren in voorwaarts gaan omzetten en dat is makkelijker te hanteren.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:25

waar lezen julli dat ze er op rijd ???? volgens mij stapt ze er mee aan de hand hoor ;) . Anders is ze ook wat te groot voor een shet denk ik zo !

mvg. (sorry als ik fout ben maar volgens mij stapt ze er naast ! )

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:37

Ze gaat er volgens mij inderdaad mee wandelen.
Ben het ook met Jelleee eens.
Zorg er ook voor dat als iemand anders met de shet gaat wandelen, hij of zij hetzelfde doet als jij, anders leert ie het nog niet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:57

mrie schreef:
Ik ben het net niet helemaal met je eens Jelleee.

Houd het duidelijk: Bit in is niet eten. Bit uit is je mag eten. Dat maakt het voor je pony en voor jezelf duidelijk. Anders blijft hij het toch steeds proberen want misschien mag het vandaag wel.

Ik ben het dus wel met Jelleee eens...

Duidelijk houden...ben ik met je eens maar daar hoef je niet persé een bit voor in te hangen.Eten is toegestaan als baasje zegt dat het mag,en niet eerder.
Wandelen valt ook onder werk en tijdens werk wordt er niet gegeten punt uit...is geen hogere wiskunde :o

TS...ik weet niet hoe oud je bent maar misschien moet je even vragen of iemand die flink ervaring heeft je even kan helpen.De verhouding tussen jou en de pony is niet goed.Je pony is de baas en heeft inmiddels door dat als hij flink tekeer gaat,hij zijn zin krijgt.
Hij moet eens goed op zijn flikker krijgen en weten dat hij ergens onderaan de ladder staat en jij bovenaan.

Je moet wat meer vertrouwen krijgen en weten hoe je dat moet leren aanpakken,dat is niet in een dag geleerd.
Even hulp vragen dus aan een ervaren iemand ;)

Succes met dat eigenwijs stuk vreten.

drikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:45

ik ken het die van mij deed het ook altijd ik trok hem mee en hij moest gewoon luisteren als hij daar wel naar luisterde kreeg hij een snoepje van mij en daar regeerde hij wel op. Later toen luisterde hij er niet meer na maar elke keer als ik nu met hem ga lopen neem ik een zweep mee en als hij dan nog niet luistert krijgt hij een tikie maar als die van mij eeen zweep zag hield hij al op als ik nu mijn hand omhoog steek luisterd hij al :P

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 15:07

Even voor de duidelijkheid: Ik rijd niet op de shetlander, en loop ernaast!

Ik loop meestal iedere keer hetzelfde rondje, maar soms maak ik ook een langere wandeling en loop ik door het bos.

Ik weet ook niet meer wat ik moet doen, hij is inderdaad heeeeel eigenwijs, en ik denk dat ik ook wel wat te onzeker ben.
Maar als ik hem een tik geef, en ik doe mijn schouders naar achteren om te laten zien dat ik de baas ben, dan weet hij alsnog dat hij sterker is.
Ik wil graag een goede band met de shetlander, maar op deze manier gaat het gewoon niet.

Met het longeren had ik ook al problemen, dus nu longeer ik op een kaal stukje gras. Zodra ik in een grasveld longeer met veel gras in zijn weiland, dan gaat hij weer bokken en steigeren. Hij luistert dan nergens meer naar, ook niet naar een tik met de longeerzweep.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:40

ik heb de regel buiten wandelen is niet eten, gewoon nooit ik vind dat niet handig. ik kan straks wel rijdfen en ik wil niet dat hij dan steeds eet. het feit dat hij naar je steigerd is dominantie. misschien eerst in de bak of paddock wat grondwerk doen met begeleiding zodat je pony weet dat hij moet luisteren en jij weet hoe je dat moet doen. voorlopig zorgen dat hij niet bij het gras kan dus idd op de stoep dan maar even. zodat hij niet steeds de kans krijgt om te "winnen" .

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:41

Je vertelt exact je probleem,je houd niet voet bij stuk en bent onder de indruk van hem.Schouders naar achter is niet het enige wat je moet doen.Er komt veel meer bij kijken...ze kunnen de kleinste dingetjes in je lichaamstaal opmerken waaruit blijkt dat je onzeker bent en die van jou maakt daar handig gebruik van.

Mijn advies...echt even iemand opzoeken met verstand van zaken.
Ik weet niet of het een mogelijkheid is maar misschien kun je een cursus grondwerken met hem doen.Als dat op de juiste manier gebeurd kun je enorm veel leren,een goede band krijgen en weer veel plezier hebben met je shet...zonder dat hij lelijk tegen je doet.

Het is niet persoonlijk van je shet,hij wil graag een stapje hoger op de ladder...dat is natuurlijk gedrag...hij ziet bij jou een kans om dat te kunnen doen en dus krijg je dit probleem.Enneh...het gaat er niet om wie het sterkste is maar wie de grootste bek heeft ;)

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 17:46

Je moet echt niet denken dat ik mijn paard verrot sla hoor, ik weet dat het niet gaat om de sterkste.
Ik kan helaas geen hulp van anderen nemen, aangezien er niet veel bekenden met paarden in de buurt wonen.

Zijn er ook oefeningen die ik met mijn pony kan doen, basis dingen om mee te beginnen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:46

Het heeft niets met verrot slaan te maken,het heeft te maken met jouw houding en dat is niet uit te leggen via internet.
Enige wat ik je mee kan geven is consequent zijn,van te voren een plan trekken en daar niet vanaf wijken.Korte,duidelijke commando's geven en niet pikken dat hij ook maar een pas uit de maat loopt.Gebruik daarbij je stem ... beloon als hij het goed doet en foeter hem uit als hij dwars ligt.

Als hij gaat steigeren geef je hem een oplawaai met een zweep,steigeren is het ultime weigeren...gevaarlijk en dus niet toegestaan...nooit.

Waarom doe je geen oproepje voor iemand die bij je in de buurt woont...even topic bij "diensten" hier kom je niet alleen uit.