Leren rijlaarzen, rits achter sneller kapot?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Leren rijlaarzen, rits achter sneller kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:13

:wave:,

Met de kerst krijg ik van mijn ouders leren laarzen, maar ik vroeg me af wat er langer mee gaat: een rits aan de achterkant of een rits aan de voorkant/zijkant? Mij lijkt namelijk dat een rits aan de achterkant meer te verduren krijgt (omdat je kuit aan- en ontspant). Heeft iemand hier ervaring mee? :)
Alvast bedankt!

:evaw:

okkie80

Re: Leren rijlaarzen, rits achter sneller kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:30

Ik heb 2 paar leren rijlaarzen met een rits aan de achterkant en deze heb ik in 3 jaar 2x moeten laten vervangen,niet zozeer dat het slijt door kuit aan/ontspanning maar ik rij altijd in een buitenbak en daardoor komt er veel zand en modder tussen de rits en daardoor trek je hem op gegeven moment kapot.
Ik denk als je altijd binnen rijdt dat dat wel een stuk beter is voor je laarzen.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:33

Ik heb ook laarzen met een rits aan de achterkant en deze zijn na 2 jaar ook vervangen. Zoals Okkie80 al zegt, er komt zand en troep tussen en dat is niet goed voor de ritsen. Ik maak ze na het rijden altijd schoon maar na 2 jaar waren ze toch echt stuk. Ik denk dat ritsen aan de voorkant makkelijker zijn :j

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:34

Ik heb de laarzen High Rider van Mountain Horse al zeker 5jaar en de rits is bij mij nog geen enkele stuk of naar beneden gegaan.
Maar ik heb wel eens anders gehoord...

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:12

Ik heb een jaar of 5 ritsen in m'n laarzen laten zetten, deze zitten aan de achterkant en zijn nog steeds niet vervangen :D Het is ook maar net hoe je ermee omgaat, ik heb mn laarzen echt alleen aan met rijden dat scheelt wel natuurlijk.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:42

Ik heb tot nu toe nog geen ritsen hoeven te vervangen (heb mijn laarzen nu ongeveer 3 jaar) maar ik kan wel merken dat ze heel wat stroever gaan doordat er wat zand en troep tussen komt.
Wanneer ik weer nieuwe leren laarzen zou kopen zou ik zonder rits doen.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:45

Ik heb laarzen met een rits aan de zij/voorkant en ik moet zeggen dat het gedeelte bij de enkels wat inzakt met een rits aan de achterkant ook meer te verduren krijgt en bij mij aan de voor/zijkant nog helemaal "glad" is zeg maar. Plus wat de mensen hierboven zeggen, de viezigheid, zand en andere rommel is niet goed voor ritsen...

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:46

In mijn laarzen zit ook de rits aan de achterkant, ik heb er geen problemen mee..
Zijn nog nooit vervangen, en ik heb ze zeker al 2 jaar, als het niet langer is ! :)

Gewoon je laarzen goed onderhouden :)
Denk dat het dan niet veel uitmaakt of je een rits aan de voor of achterkant neemt :)

@ Irma: Mijn laarzen zijn bij de rits niet ingezakt hoor..? :P

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:49

DeadxStar schreef:
@ Irma: Mijn laarzen zijn bij de rits niet ingezakt hoor..? :P

Dat zal ook wel een beetje aan het merk en het model liggen, ik heb Petrie's en die zijn ook een klein beetje ingezakt aan de achterkant. Hiervoor had ik laarzen van Zaldi en die rits zakte helemaal krom, echt slechte kwaliteit.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:52

Als je een rits aan de achterkant neemt, heb je geen baleinen meer in je laarzen, daardoor zakken ze makkelijker in en verliezen ze sneller vorm. Dat is ook niet goed voor de ritsen. Ik zou voor een voor- of zij rits gaan, dan heb je het voordeel van de rits qua instap en je houdt de balein aan de achterkant voor het model en de stevigheid!

xxsamm_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:54

Het ligt er heel veel aan hoe je met je laarzen omgaat. Mijn laarzen zijn nu 2 jaar oud met een rits aan de achterkant en ik heb ze nog niet moeten laten vervangen. Ik heb ze ook altijd alleen maar aan met rijden. Op m'n stage hebben ze laarzen met een rits aan de voorkant en die gaan om de haverklap kapot. Maar ze gaan ook overal met die laarzen in lopen, dus het hangt er een beetje van af wat je met je laarzen doet.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:55

Seraphim: Ik heb ook petrie's :)
De canterbury's. (Veter voor, rits achter)
En van kalfsleer, dan zou je juist zeggen dat die sneller inzakken..

Misschien dat het dan idd aan het model/merk ligt :)

@ kleinvosje: Niet helemaal mee eens, tenminste, niet bij mijn laarzen.. De rits is nl ook heel stevig, die van mij blijven gewoon rechtop staan zonder spanners of iets! En zakken dus niet in, naar voren of iets.. (terwijl het, zoals ik hierboven al zei, het kalfsleer is. en dus zacht)

En over ritsen aan de voorkant kan ik (nog) niks zeggen :P Die wil ik nog wel..

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:19

@ de mensen die ervaring hebben met een rits aan de zij/voorkant: beschadigd je zadel dan niet? Of heb je dan niet een bobbeltje van de rits tussen je been en je zadel? Of komt dat omdat ik gewoon hele kleine pootjes heb ofzo...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:01

@dressuurgek: ik heb em voor, kijk maar op de foto dan zie je dat de rits niet tegen het zadel aankomt. Ook bij een rits schuinvoor komt ie niet tegen je zadel, die heeft mijn instructrice en zij heeft er ook geen last van.
Afbeelding

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:18

kleinvosje schreef:
@dressuurgek: ik heb em voor, kijk maar op de foto dan zie je dat de rits niet tegen het zadel aankomt. Ook bij een rits schuinvoor komt ie niet tegen je zadel, die heeft mijn instructrice en zij heeft er ook geen last van.
Afbeelding

Jij hebt de rits recht aan de voorkant, maar ik bedoelde eigenlijk laarzen met de rits schuin aan de voorkant zoals bij deze http://www.piger.nl/products/570/Anky_Elegance Het lijkt mij dat de binnenkant dan tegen het zadel aan zit...

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Dressuurgek op 09-11-10 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:19

Nee, dat gebeurt niet, mijn instructrice heeft de rits binnenvoor en komt ook niet tegen het zadel.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:23

OK, dan wordt de keus al weer een stuk groter :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:25

Ik ben heel blij met mijn laarzen van hierboven, zitten echt goddelijk! Zijn Lipica's!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:32

kleinvosje schreef:
Ik ben heel blij met mijn laarzen van hierboven, zitten echt goddelijk! Zijn Lipica's!

Ik vind jouw laarzen ook echt supermooi, ik neig ernaar om die ook te nemen maar dan in zwart ivm mn wedstrijdoutfit ;) Hoeveel moet ik sparen voor deze? :+

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:32

Ik heb Lipica's. Al negen jaar. En de rits zit achter en ze zijn nog nooit stuk geweest. Ik gebruik ze heel intensief en heb ze al een paar keer laten verzolen en nieuwe hakken. En de stiksels bij de ritsen opnieuw laten doen, maar de ritsen zelf zijn nog nooit stuk geweest.
Wel dat het lipje dat aan het wagentje zat afbrak, maar daar kon ik zo bij de schoenmaker een nieuw lipje aan laten zetten.

Ik vind ritsen aan de voorkant persoonlijk erg lelijk.... :o

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:34

Mijn laarzen waren 280 euro. Ik heb ze nu sinds augustus in gebruik, en ben al aan het sparen voor een tweede paar!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:39

kleinvosje, gave laarzen! Ik zit ook al heel lang met die in mn hoofd..
Maar de polo's zijn 255 toch? Of was 280 incl sporenriempjes enzo? :)
Ik wil ze in libano.. en extra hoge dressuurboog :))
Ik vind ze zo gaaf. Heb jij ze in rundleer?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:43

Ik heb 280 betaald zonder sporenbandjes. Ook geen extra poespas, alleen extra hoge boog en verharde buitenkant. Volgens mij is dat de standaard prijs hoor, maar misschien heb ik het mis, en kost dat verharde extra. Er is in de bruintinten volgens mij geen keuze in leersoorten, dit is rundleer. Ben er erg zuinig op, na het rijden altijd in de laarzentas!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:44

ik heb ook lipica´s met de rits voor, heb ze vorige week na een jaar moeten vervangen.
ik vind persoonlijk wel dat ze veel te lijden hebben voor.. voornamelijk op de plek rond je enkels waar ie wat inzakt.. dus de rits ook ´dubbel´ gaat.

en er komt ontzettend veel zand in wat je nooit echt goed schoon kan maken zonder kletspoten te krijgen..
ik doe d'r verder niks raars mee behalve rijden, en na het rijden uit dus daar kan het niet aan liggen ;)

dus nee voor mij geen ritsen meer aan de voorkant ondanks dat het erg mooi is en toch handig, viel bij mij erg tegen hoelang ze goed bleven. dus mijn volgende paar word ook gewoon met de rits aan de achterkant :)
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 09-11-10 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:46

Daar heb ik gelukkig (nog) geen last van allemaal. Ze zakken ook niet heel erg in vind ik, zitten nog steeds hoog in mijn knieholtes. Als de bak erg nat is rij ik niet met de lipica's, om te voorkomen dat ze sneller minder mooi worden.