Ups & downs...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LisaDG

Ups & downs...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 16:46

Hallo,
Sinds kort heb ik een jong paardje aangekocht, en we hebben zo onze ups en downs.
Even korte "voorgeschiedenis":
Ik heb Othello nu zo'n 7 weken.
Hij had ook niets geleerd bij zijn vorige eigenaar, enkel begeleiden aan een halstertouw.
Hij is nu nog hengst maar wordt binnenkort geruind.

Nu ben ik rustig aan nieuwe dingen aan het aanleren: voetje geven,vaststaan, aanraken,....
Wel moet je weten dat ik ook geen persoon ben die lef over heeft en alles rustig aan wilt doen zodat ik me er op mijn gemak bij voel en hij ook, zodat we elkaar kunnen leren vertrouwen.

Nu heeft hij wel een karakter die gemakkelijk dingen aanvoelt, ben ik zenuwachtig of onzeker, hij ook.
Dus hebben we zo redelijk wat ups & downs.
De 1ne dag kan je alles met hem doen: voetjes geven,wandelen,kleine oefeningen zoals halt houden en verder wandelen,...
Maar de andere dag valt er "niets" mee aan te vangen: koppig zijn, kont draaien naar me toe,hengstengedrag,...
De 1ne dag staat hij slapend in zijn stal,waar je op het gemak kan borstelen,knuffelen en de andere dag accepteert hij het niet dat ik zijn stal inkom.

Dan kijk ik wel even op hoe hij van een "mak" lammetje naar een jonge hengst veranderdt.
Ik weet wel dat hij ook wel eens een slechte dag ofzo kan hebben,
maar toch had ik graag geweten of jullie hier ook soms mee te maken hebben?

p.s. gelieve geen reactie's te plaatsen als: een jong paard hoort in een opfok en dergelijke,want dit is momenteel geen optie :)

Groetjes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:56

een jong paard en nog hengst en jij bent onzeker.... geen goede combi! Het is niet wat je wilde horen maar het is wel een feit. ;)
Je zult zelf zekerder moeten worden en uiterst consequent in wat hij wel en niet mag. Paarden spiegelen enorm dus als jij zenuwachtig bent dan wordt hij het ook, je gaf dat zelf al aan. Dus wees heel duidelijk tegenover hem en sta niet de ene dag toe wat hij de andere dag niet mag.

Hij zal wel wat rustiger worden als hij geruind wordt maar evengoed moet je met een jong paard duidelijk en consequent zijn.
Heeft hij speelkameraadjes waar hij mee kan ravotten? Zo'n jong paard hoort in een kudde te lopen waar hij wordt opgevoed door andere paarden, anders worden ze heel vervelend, zeker bij een onzekere eigenaar.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 17:06

Mijn onzekerheid is vooral gekomen door wat er in het verleden zoal gebeurd is (ga ik niet verder op in :) ) wel ben ik met hem consequent wat hij wel en niet mag, en wordt hij duidelijk op zijn plaats gezet. Hengstengedrag moet hij niet proberen te vertonen
Het gaat vooral om het feit dat hij de 1ne dag super rustig is en de andere dag terug niet,alsof hij alles vergeten is...
Wel probeer ik hem op een correcte manier te corrigeren vb: het kont draaien in zijn stal (soms), ik ben niet bang,maar gewoon wat onzeker over hoe ik het nu moet aanpakken. Ik loop dan enkele keren zijn stal in en uit zonder met hem iets te doen. als hij dan correct reageert wordt hij ook beloont. Volgens mij is dit wel een correcte manier... Ik heb al heel wat ervaring met jonge paarden,maar als het toch je eigen paard is ligt het wat anders. Ook staat hij met 3 andere paarden samen die hem duidelijk op zijn plaats zetten

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:17

Citaat:
dat ik ook geen persoon ben die lef over heeft en alles rustig aan wilt doen

He Lisa,

Wat ik me afvraag.. waarom koop je een jong paard (dat nog hengst is ook :D ) als je soms zo onzeker bent? Was het niet beter om een paard te kopen dat alles al kent en beleerd is onder het zadel? Zorgt voor meer rust bij jou én je paard.

Waarschijnlijk zal je huidige paardje, als hij geruind is, wel wat rustiger worden. Misschien is het een tip om eens met iemand anders samen (instructeur /vriendinnen) je paardje aan een aantal zaken te laten wennen en te leren? Zo krijgen jullie beiden meer vertrouwen in elkaar..
In ieder geval succes!!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:21

Zo te horen ben je goed bezig, je trekt een lijn wat kan en wat niet en houd je daar aan.
Om zekerder te worden moet je je verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden en gebruik makende van deze kennis kan je je paard dan opvoeden.
Paarden hebben een eigen leef- en denkwereld die sterk verschild van de onze, hun handelen wordt vooral door twee aspecten bepaald : paarden zijn prooidieren en kuddedieren.
Prooidieren wil zeggen dat hun belangrijkste verdediging vluchten is, dus een paard dat onraad vermoed wordt gaan op de loop.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.

Vooral het kudde gedrag kan je gebruiken om beter met je paard om te gaan, een paard luistert naar zijn leider, omdat zijn leven ervan afhangt, dus als jij je leert gedragen zoals een kudde leider zal jou paard veel beter naar je luisteren omdat hij je vertrouwd.
Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en op dit ogenblik is er tussen jullie nog geen rangorde vastgesteld.
Zoals je hebt vastgesteld gaat hij je, afhankelijk van dag tot dag, uittesten en kijken of dat hij zich kan profileren als leider of ondergeschikte.
Jullie moet hem opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte".
Ik weet niet hoe oud je paard is maar jonge paarden gaan ook door een "puber" periode, dan denken ze dat ze alles beter weten en gedragen zich daar dan ook naar, dit kan ook een rol spelen.

De volgende stappen kunnen je helpen bij dit opvoeden.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Als je hulp van iemand wil zou ik adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 17:37

@Tafje: Met een jong paard aan te kopen wist ik wat ik kocht, en kan hij alles leren op een manier die ik wil (ik ben namelijk erg voor natural horsemanship) zonder dat hij al verschillende eigenaren gehad heeft die hem allemaal op een verschillende manier opvoeden.Ik heb vroeger de fout gemaakt door een volwassen zogezegd super braaf paard te kopen,hier ging het dan ook mis. Deze fout maak ik geen 2de keer. En ja hengsten zijn niet de gemakkelijkste, maar ik heb al heel wat jonge merries gezien die stukken moeilijker en koppiger zijn of hij.

@MarcR: Ik ben druk bezig om mij te verdiepen in de natural horsemanship manier en krijg hier ook begeleiding bij. Ik leer de "technieken" met een volwassen paard die hier al jaren ervaring mee heeft. dit probeer ik dan op een speelse manier toe te passen op mijn paardje.

Bij de kudde staat hij helemaal onderaan (ook al is hij hengst) en krijgt soms flink op zijn donder. Ook dit gedrag probeer ik bij hem toe te passen:
als we in zijn stal,weide of naar buiten gaan,ga ik eerst,dan hij.
Bij het voederen ga ik binnen in de stal,doe het eten in zijn bak,waarna hij pas mag eten als ik het toelaat,ook tijdens al hij aan het eten is ga ik soms naar zijn bak,laat ik hem achteruit gaan (back-up) grabbel wat in zijn eten en laat het dan weer toe dat hij eet....

Kleine dingetjes waarmee ik probeer duidelijk te maken dat hij onder mij staat en moet luisteren.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:12

LisaDG schreef:
@Tafje: Met een jong paard aan te kopen wist ik wat ik kocht, en kan hij alles leren op een manier die ik wil (ik ben namelijk erg voor natural horsemanship) zonder dat hij al verschillende eigenaren gehad heeft die hem allemaal op een verschillende manier opvoeden.Ik heb vroeger de fout gemaakt door een volwassen zogezegd super braaf paard te kopen,hier ging het dan ook mis. Deze fout maak ik geen 2de keer. En ja hengsten zijn niet de gemakkelijkste, maar ik heb al heel wat jonge merries gezien die stukken moeilijker en koppiger zijn of hij.

@MarcR: Ik ben druk bezig om mij te verdiepen in de natural horsemanship manier en krijg hier ook begeleiding bij. Ik leer de "technieken" met een volwassen paard die hier al jaren ervaring mee heeft. dit probeer ik dan op een speelse manier toe te passen op mijn paardje.

Bij de kudde staat hij helemaal onderaan (ook al is hij hengst) en krijgt soms flink op zijn donder. Ook dit gedrag probeer ik bij hem toe te passen:
als we in zijn stal,weide of naar buiten gaan,ga ik eerst,dan hij.
Bij het voederen ga ik binnen in de stal,doe het eten in zijn bak,waarna hij pas mag eten als ik het toelaat,ook tijdens al hij aan het eten is ga ik soms naar zijn bak,laat ik hem achteruit gaan (back-up) grabbel wat in zijn eten en laat het dan weer toe dat hij eet....

Kleine dingetjes waarmee ik probeer duidelijk te maken dat hij onder mij staat en moet luisteren.

Goed bezig