verkeers mak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sitasgatje

verkeers mak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 16:23

hoe kan ik het beste mijn paard voor berijden op buiten ritten?
waar het paard staat is het egt een dood dorpje ziet nooit iemand buiten en op zondag rijden haast geen auto's , dus dagt eraan zondag voor het eerst te gaan.
maar kan ik dan het beste met zijn 2e en dan 2 op paard zegmaar ieder eigen paard. of nog een lopend mee..
in de rij wei.. (we hebbe geen bak:P) is ze erg koel in der hoofd reageerd goed op hulpen en luisterd goed ook naar stem.
hoe kan ik ervoor zorgen dar ze overal aan wennen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: verkeers mak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:28

Eerst die wei wat opleuken met allerlei spul wat je tijdens een buitenrit kan tegenkomen. Denk aan container/plastic zakjes/kindervoertuigen/enz. enz.
Dan gewoon gaan rijden als altijd. Als het paard daar niet (meer) op reageert liefst samen met een goed verkeersmak paard de weg op waarbij je een rustig tijdstip uitkiest de eerste keer.

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 16:32

oke maare ik denk niet dat containers op zondag buiten staan:P en op de rest van de dage kan ik niet rijden ivb met school en werk:P en in de zomer rij ik gwn weer in de wei omdat die dan droog is ...:P

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:38

Stapje voor stapje voorbereiden. Kan je niet na het rijden een klein blokje buitenom? En dat steeds iets langer maken.
Verstandig is idd om met ervaren paarden naar buiten te gaan, zodat jouw paardje zich daaraan op kan trekken. En zelf vooral heel kalm en rustig blijven.

Zeil kan je heel goed oefenen in de bak, die kom je nogal eens tegen op onverwachte plekken. En blijf zelf vooral goed vooruit kijken ;)

Ik moest wel heel erg lachen om het woordje 'berijden'

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:45

Het beste werkt idd om samen met 1 of 2 ervaren paarden/ruiters op pad te gaan.
Probeer te rijden zoals 'gewoon'. Dus lekker vlot voorwaarts.
Schrikgedrag niet belonen door er veel aandacht aan te besteden, maar rustig en consequent doorsturen.
Vooral belonen als het goed gaat tijdens het rijden.
Als je geen collega-ruiters hebt, of als extra zekerheid, kan er iemand lopend meegaan. Wel iemand die een beetje verstand van paardrijden heeft (en wat conditie :+ ).
Als je je er zekerder bij voelt, kun je een martigaal aandoen. Dan heb je net even wat meer te vertellen.
Het is inderdaad heel slim om op een rustig moment te beginnen met buitenrijden (zondag)
Succes en veel plezier.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:50

ik denk ook best elke keer na het rijden een stukje over de straat gaan, als er in de buurt geparkeerd auto's staan, daar langs/tussendoor stappen. iemand vragen die met de fiets jou wil tegemoet rijden fo langs achteren inhalen.

en als je "voor echt" de weide verlaat best iemand anders met een "ervaren" paard meevragen. Zowieso vind ik alleen op buitenrit "not done" Ik heb het zelf een aantal keer met m'n 3-jarige gedaan. Paard is echt koel in het hoofd, gaat overal voorbij en vertrouwd op mij. Dus ik kan eender wie met rijervaring en een min of meer gemanierd paard meenemen op buitenrit of evengoed alleen gaan. Maar dit laatste doe ik dus nooit meer. Ik ben door de onverschillig- en onwetendheid van anderen al een keer dik in de problemen gekomen (lees: jachthonden met koeienbellen mijn paard bleven opjagen en achtervolgen => ik eraf gegooid en paard alleen in volle galop weg en mensen die het onnodig vinden hun honden terug te roepen, laat staan te vragen of alles in orde is met mij) of door een ongelukje: paard struikelt en valt, dus ik ook zonder meer, maar voor het zelfde val je eronder...