Verwilderd hengstje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oliiviia

Verwilderd hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:18

Hier in de buurt staat een mooi hengstje van ong 1m.
Hij staat op een 'verwaarloosd' stuk grond (er ligt rommel, stukken vd omheining, kippen, braamstruiken, onkruid,...)
En het beestje zelf is ook nogal verwaarloosd maar vooral verwilderd.
Een paar dagen geleden reed ik er met een vriendin voorbij en stond de politie er.
We dachten dat ze hem zouden meenemen wegens verwaarlozing maar hij was uitgebroken.
Ze hebben hem kunnen vangen en de eigenaar verwittigd.
De eigenaar is gekomen en we vroegen wat meer info over de pony en het beestje staat al 7 jaar op dat stukje grond en niemand is ooit met hem bezig geweest.
Daarom leek het ons wel leuk om hem te verzorgen en de eigenaar ging akkoord.
Dus nu proberen we zijn vertrouwen te winnen, maar ook een beetje respect voor mensen bij te brengen.

Hij komt wel op je af en zo, maar je mag hem niet echt aanraken, hij is ook niet bang van mensen.
Hij durft je ook wel eens omver te lopen en ik denk ook wel dat hij bijt.

Dus heeft iemand tips om zijn vertrouwen te winnen (bv halster aandoen) maar ook respect voor mensen bij te brengen?

Lindeee

Re: Verwilderd hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:27

Als ik jullie was zou ik met het freestyle systeem aan de slag gaan. Das een goede manier voor vertrouwen, gehoorzaamheid, balans en respect. Ik zou beginnen met loswerken.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:51

manier van naderen en terugtrekken helpt goed bij paarden die zich niet laten vangen of aanraken.

Join up kun je proberen om vertrouwens op te bouwen.

Succes in ieder geval ;)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:19

maar van een join up moet je wel verstand hebben om te kunnen uitvoeren.

beginnen met aanraken , aaien , borstelen , en niet te veel uit de hand voeren , maar als afsluiter iets op de grond neer leggen als beloning.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 21:25

Ik heb ook ergens gelezen om in de wei te gaan en wachten toto ie zelf komt en hij jou 'aanraakt' en dan weggaan voor hij kan weggaan.

Klopt dit?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:32

Oliiviia schreef:
Ik heb ook ergens gelezen om in de wei te gaan en wachten toto ie zelf komt en hij jou 'aanraakt' en dan weggaan voor hij kan weggaan.

Klopt dit?

gedeeltelijk. je kunt wachten tot het paard naar je toekomt, maar als het paard naar je toekomt, moet je al weg gaan. Zo leer je het paard dat je geen roofdier bent, en dat je 'm niets zult doen :) Hij hoeft je niet aan te raken hiervoor, dat kan later, als hij het principe doorheeft

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:33

Een paard dat in paniek raakt kan heel gevaarlijk worden. En als dit paard weinig tot niet in handen is geweest, kan hij best wel veel schade toebrengen, ook al is hij maar 1m groot.
Je moet jezelf afvragen of dit paard het nemen van dergelijke risico's wel waard is.

Join Up zou ik niet aan beginnen, verder kun je veel tijd met hem doorbrengen zodat hij aan je kan wennen.
Maar als hij echt verwildert is, gaat hij je niet zomaar opzoeken.

In Amerika zijn er professionals bezig met vergelijkbare paarden, Mustangs die uit het wild komen.
En zij hebben daar een flinke kluif aan om dat weer goed te krijgen.
Ik betwijfel of julle kennis voldoende gaat zijn om dit diertje de juiste begeleiding te geven.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:17

Word er een beetje onpasselijk van dat er bokkers zijn die meisjes van 14 jaar Join-up als advies geven. ;(

Join-up is een toepassing die je ALLEEN mag toepassen als je weet waar je mee bezig bent.
En geloof me, 9 van de 10 bokkers die join-ups toepassen doen dit echt echt helemaal fout en weten niet eens wat dit psychisch doet met het paard..

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:50

Sorry, had de leeftijd van de TS niet gelezen :=
Had ook niet helemaal verwacht dat iemand van 14 een verwilderde hengst wil proberen op te voeden.

Join up kan idd heel goed verkeerd gaan, als je de aanwijzingen van het paard niet ziet en er naar lusiterd...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:34

Dilan1993

Maar join up doe je volgens mij niet om vertrouwen op te bouwen, maar om respect af te dwingen op een manier die paarden begrijpen.
En dan nog doe je dit dus niet bij een veulen die angstig is en daaruit handeld, maar bij een paard die geen respect heeft voor de mens.

Ik ben geen expert, maar heb genoeg gelezen ondertussen.
Wat ik ook geregeld heb gelezen is dat een join-up een zware psychische inpact heeft op een paard en dit maar 1 á 2 keer in een paardenleven nodig zou moeten zijn bij voornamelijk dominante paarden..

manjagirl3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:38

ik denk dat je als hij naar je toe komt dat je dan met snoepjes wacht tot hij komt en dan broberen de neur eerst te aaien en niet gelijk te veel in een keer willen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:50

Geduld. Ga rustig in t land zitten met eten. Als ie naar je toekomt bied je dat voorzichtig aan. Dat doe je een hele tijd tot hij makkelijk naar je toekomt en ook blijft staan. Breng dan een keer heel langzaam je hand naar hem toe om te aaien. Dat probeer je elke dag tot hij rustig naar je toekomt, blijft staan en jouw aai niet eng vindt. Kunst is om t heel rustig op te bouwen. Denk niet: hij blijft al bijna rustig staan dus ik ga maar aaien. Je moet hem echt leren dat mensen iets leuks betekenen en hem nooit iets zullen laten doen wat eng is.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 18:48

jes_sira schreef:
Word er een beetje onpasselijk van dat er bokkers zijn die meisjes van 14 jaar Join-up als advies geven. ;(

Join-up is een toepassing die je ALLEEN mag toepassen als je weet waar je mee bezig bent.
En geloof me, 9 van de 10 bokkers die join-ups toepassen doen dit echt echt helemaal fout en weten niet eens wat dit psychisch doet met het paard..

Ik weet goed genoeg wat een Join Up inhoudt ;)
En ik zal het daarom ook zeker niet toepassen, trouwens hier is ook geen geschikte ruimte voor.

En dat je dan op de leeftijd van mensen moet afgaan vind ik nogal zwak ;)

@ Cassidy: Waarschijnlijk is hij wel in contact geweest met mensen toen hij een veulen was en de eigenaar komt hem soms voederen dus echt 'wild' is hij niet. Maar hij is het wel niet gewoon om aangeraakt te worden enz

Ik ben er vandaag nog eens naartoe geweest en als ik hem roep komt hij wel, maar als je hem wilt aanraken gaat ie wel weg.
Waarschijnlijk omdat hij eerder brutaal en nieuwschierig is dan wantrouwig en bang.