Jong tegen oud

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Jong tegen oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:14

Sinds enige tijd werk ik als stalruiter. Deze paarden zijn van een man, hij is 60 jaar oud. Hij gaat goed met zijn paarden om, maar we botsen af en toe met bepaalde ideeen. Ik doe dat op een manier wat mij het beste lijkt, maar dat vind hij dan weer verkeerd. Hij handelt vaak nog volgende 'de oude manier'.
Zo hebben we constant de discussie over longeren, hij vind dat je de longeerlijn alleen aan de binnenste ring moet doen omdat je dan stelling kan vragen, ik vind dat voor het paard niet fijn, dus ik doe altijd de lijn door de binnenste ring aan de buitenste vast, omdat ik immers met rijden ook van mijn binnenbeen(in dit geval de longeerzweep) naar mijn buitenteugel toe rij.

Dit is slechts een voorbeeld, maar heel moeilijk om hiermee om te gaan. Heeft iemand tips of ervaringen hoe ik hier het beste mee om kan gaan?
Ik leg hem altijd uit waarom ik dingen doe, maar niet altijd wil hij dat aannemen, hoeft ook niet maar soms is dat lastig.

fuego3

Re: Jong tegen oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:22

moeilijk voor je maar het zijn zijn paarden en voor hem is de manier waarop jij het moet doen van hem altijd al zo geweest , probeer op de momenten waarop hij zich eens geen raad weet met goede ideen te komen om zo vertrouwen van hem te winnen , ik denk dat je nu eigelijk alleen te luisteren hebt naar hem , anders komt er misschien wel een moment waarop hij denk '' gaa jij maar ergens anders werken , en vind je misschien wel eigenwijs.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:02

Heb ik ook gehad met bepaalde dingetjes. Ben aardig eigenwijs en als ik een paard op een bepaalde manier rijd/longeer heb ik daar een reden voor, kan altijd wel uitleggen waarom ik wat doe. Werkt mijn manier niet lekker en een ander heeft een idee dat op mij wel plausibel overkomt, dan probeer ik t. En heb natuurlijk bepaalde mensen waar ik inmiddels wel zoveel vertrouwen heb dat ik blind doe wat ze zeggen. (waaronder iemand die ook voor jouw baas heeft gereden... en die longeert écht niet aan 1 bitring, haha, da's bijna crimineel bij haar)
Als je paarden voor een ander traint houd je altijd wel een stukje discussie, maar ik ben er ook wel eentje van, als je t zo goed kan, ga je dr lekker zelf op zitten :Y) (en nee, ik kon niet met ál mijn werkgevers uitstekend door 1 deur maar met degenen die er zelf verstand van hadden en eerlijk waren altijd wel :P )

Maar sterkte d'r mee, ik ken de man in kwestie, heb jaren terug op dezelfde stal de paarden van zijn oom gereden (was een oude man, is inmiddels overleden) maar het is denk ik geen makkelijke om te overtuigen... Denk dat je er maar gewoon mee moet leren leven, ene oor in, andere oor uit. Sommigen zijn qua karakter nou eenmaal zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:09

Bedankt voor je reactie Concorde.
Natuurlijk sta ik ook open voor bepaalde dingen, en geef ik hem vaak ook de kans om dingen uit te leggen, maar vooral met rijden is dat soms moeilijk, want wat jij idd zegt, hij kan niet voelen wat ik voel. Maar vooral met rijden laat hij me aardig mijn gang gaan, dat scheelt, maar ook omdat hij het volle vertrouwen in mij heeft, dat is wel heel prettig.

En idd, het is een super aardige vent maar wel een beetje eigenwijs haha.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:32

Je kan eventueel overleggen dat jij op deze manier longeerd om dat jij denkt dat dit beter is zo voor de paarden? En als hij wil longeren hij dit op zijn eigen manier doet?

Natuurlijk is het niet boos bedoeld, maar als jij zo fijner werkt zou hij dat vast wel begrijpen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:38

Het lijkt me belangrijk dat je de man heel erg in zijn waarde laat. Niet jouw waarde, maar de zijne.
En het zijn nog steeds zijn paarden, he. ;)
Maak duidelijk dat je dólgraag van zijn expertise gebruik maakt, dat je wilt leren. En léér ook! Laat dat zien!
Die man heeft in de jaren dat hij bezig is natuurlijk wel veel expertise opgebouwd, dat kun je niet even wegvegen. Prijs hem, en breng je waardering ook tot uiting. Je hoeft absoluut niet te slijmen, hij kan je vast een hoop leren. Stel je open óm te leren.
Zo creëer je een openheid bij hem die met een eigenwijze opstelling niet bereikt wordt.
Pas op het moment dat je die openheid hebt kun je écht in gesprek gaan, op basis van wederzijds respect.
Het is dan niet meer jouw opvatting tegenover de zijne (want reken maar dat hij dan dichtklapt, de beste basis voor ruzie), maar een dialoog die beiden verder kan brengen.
Dat je op een andere manier wilt longeren (er zijn vele wegen die naar Rome leiden) kan ik me voorstellen. Het is alleen belangrijk dat jij de situatie creëert waarin dat voor beide partijen acceptabel is.

Heel veel succes, wijsheid en volwassenheid! :(:)

edit: typo