Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
franka75 schreef:hoi is het dan niet een idee om haar eerst te leren longeren met hulp natuurlijk, nou is er met de meeste echt bange paarden niets te beginnen
anyw1 schreef:en toch heeft je instructrice gelijk; nooit opzij springen of aan de kant gaan voor een paard. misschien moet je eens met haar gaan werken als ze niet hieperdepieper is, maar gewoon ontspannen. dan werk je met haar (loswerken zou hierbij mijn oplossing zijn) om de verhoudingen weer duidelijk te krijgen en samen een manier van werken ontwikkelen die voor beiden prettig is. je moet met haar 'afspreken' dat ze nooit, never niet, in jouw ruimte komt als je dat niet vraagt, ook niet als ze bang is. als je dat al niet kan terwijl ze ontspannen is, kan je het ook niet van haar verwachten als ze druk is.
succes!
_brunette schreef:Ik vind het wel heel makkelijk gezegd om niet opzij te springen voor een paard wat op je komt afgestormd. Dat is toch geen optie? Eigen veiligheid gaat boven alles. Ik had ooit ook te maken met een dominante tinker die dwars door me heen liep. Reken maar dat ik voor hem opzij ging. Ook al werkt dit misschien averechts. Als hij over me heen was gedenderd was ik nog verder van huis geweest.
Asyaa schreef:Tja, je instructrice heeft wel gelijk.
Hier laatst nog eentje, ging ik uit de wei halen en dacht oh leuk, kwam in volle galop op me afgerend. Geen stap opzij gezet, gigantische zwieper met het halstertouw gegeven, en nooit meer last mee gehad. Zelfde geld eigenlijk bij jou paard ook, al zal de uitwerkingen veel preciezer moeten omdat het probleem zo diep ligt. Dat een paard het allemaal heel eng vind is vervelend voor hem, boeit mij echter geen ruk. Ik geef aan wanneer je wat kan doen, dat daar rechts toevallig iets HEEL engs loopt betekend niet dat je je schouder op mij mag parkeren. Je paard moet begrijpen dat als jij iets zegt, het ook gebeurd, en alle redenen die paardlief heeft om dat niet te doen schuift ze maar in dr hol. Uiteraard is het moeilijk met zo'n paard dat op je afstormt, maar het is wel deel van de oplossing.
Boterfliegje schreef:Asyaa schreef:Tja wat je kan proberen is magnesium erin, misschien gaat de 'training' dan iets veiliger.
Als voedingssuplement bedoel je? Mag je dit zomaar geven, ik heb namelijk gehoord dat het best slecht kan zijn?

Fransje_70 schreef:Misschien is het niet iets waar je nu wat mee kan, maar ik geloof dat ik de merrie uit deze stress zou halen en op een andere wei zou zetten (misschien iets verder rijden?!) en daar schriktraining oppakken maar één die jij kan doseren en waar de schrik niet de hele tijd oncontroleerbaar is. Ze kan het blijkbaar niet aan en ze went er nu ook niet aan. Je kan haar nu ook niet helder maken wat jouw ruimte is, want ze is in paniek en dat is geen goede voorwaarde om te leren.
Cassidy schreef:Ik zou niet gaan knoeien met voedingssupplementen, maar het paard in het jachtseizoen verplaatsen, of aandacht besteden aan haar schrikreactie voor dat geknal.
Er zijn CD's te krijgen met verschillende geluiden, ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om haar op stal te zetten en deze CD te laten draaien.
Verder zou ik proberen het paard zoveel mogelijk te gaan desensibiliseren voor dergelijke geluiden, desnoods flooding te gaan toepassen.
Want een knal, daar kunnen ze van schrikken, een hele serie daarvan doet ze niets meer....
Asyaa schreef:Tja wat je kan proberen is magnesium erin, misschien gaat de 'training' dan iets veiliger.

An_J schreef:Ik denk dat je eerst moet achterhalen wat nu echt de oorzaak van haar gedrag is.
Nooit opzij voor een dominant paard vind ik een linke uitspraak als het gaat om een paard wat simpelweg doodsangsten uitstaat.
Er zijn een aantal dingen waar je over na moet denken...
heeft ze verder wel respect voor je in de gewone omgang en komt dit af en toe voor.
Of is het een continue ding wat zonder knallen ook gebeurd?
Over het algemeen doet goed voorbeeld, goed volgen. Dwz niets beters dan een ouder en wijzer paard ervoor om te laten zien het geknal niets bijzonders is. Omgang en voorbeeld van paarden die zich er niets van aantrekken moet het scherpe van de angst snel afhalen. Werkt dit niet dan moet je bedenken of je haar gedrag inmiddels niet perongeluk hebt geconditioneerd. Denk na wat deed je toen je voor het eerst je paard zo aantrof? Heb je haar op stal gezet met wat te eten ?
Een optie is inderdaad gewoon van stal verhuizen, al is het maar voor een maand, om te kijken of haar gedrag veranderd.

Cassidy schreef:Als je problemen hebt, neem contact op met Parelli. Zij kunnen je met advies terzijde staan.