Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
komen!!
LindyH schreef:Pfff, nu al een 350 grams deken?
Dat is wel een beetje vragen om problemen. Het is de laatste week behoorlijk warm geweest en nu wordt het 's nachts juist weer koud.
Maargoed, daar heb je nu niks aan.
Ik zou de deken af laten en het paard een enorme berg hooi geven zodat hij zijn kacheltje kan laten branden, vooral ook in het laatste deel van de nacht, als het het koudst is.

)
Corellaa schreef:Mijn paard had vorig jaar zijn nieuwe deken binnen een halve dag al stuk
Zelfs rambo amigo bucas en alle andere goede en dure merken bleven niet gespaard
Hij was geschoren en het was in de periode van sneeuw, ik blijf geen dekens kopen, als hij geen deken opwil, dan niet
(andere jaren werd hij ook gewoon geschoren en had hij ook gewoon een deken op, dus het was niet nieuw voor hem)
Je paard kan makkelijk zonder deken, zn haren zullen wellicht dikker worden, maargoed, wil je liever veel geld uitgeven of wat meer haar
Annetje schreef:Wat voor deken heb je opliggen? Past hij wel goed? Is hij echt wel zo sterk als je zegt? (hoeveel denniers?) Kan een ander paard het niet gesloopt hebben? Is het een outdoordeken of een staldeken?
Verder is 350 gram wel heel erg veel voor als het nog niet eens vriest of gevroren heeft. Het is nu zelfs zo zacht dat je paard zonder deken buiten zou kunnen, het is gisteren nog 14 graden geweest overdag. Snachts koelt het niet heel erg af.
Ik zou zelf een hele stevige deken kopen van 200 grams met een hoge denniers, waarvan ik zeker weet dat de deken goed past en deze opdoen.

magic_lover schreef:de mijne heeft er ook al een aantal dekens doorheen geholpen... zweetdekens, winterdekens, regendekens, vliegendekens etc etc... echter trok hij ze gewoon uit en ging ze dan aan stukje scheuren
de deken moet echt een gespsluiting voor, buiksingels en bilriemen hebben anders krijgt hij hem af, verder moet de buitenstof liefst ribvast zijn (tegen het scheuren als er een gaatje in komt), nouja en de binnenvoering... daar loopt ie ook wel eens aan te plukken
maargoed vervelend is het zeker, en waar het nou door kwam?
geen idee...
hij heeft gewoon een beetje een hekel aan dekens denk ik, let er nu dit jaar wel heel erg op dat ie het niet te warm heeft, en heb hem dan ook 'nog maar' onder 220 grams staan terwijl de rest op stal al onder de dikke deken (a. 300/400 grams) staan.
hij krijgt niet veel meer vacht swinters dan zijn zomervacht, dus wat dat betreft hoeft ie niet veel op... heb mijn dekens inmiddels allemaal vervangen zoals bovenstaande en hoop toch op deze manier de winter redelijk goed door te kunnen komen...
als je paard er echt met zijn mond aan zit en hem stuk scheurt zou je de deken eens kunnen inspuiten/behandelen met anti bijt, heb ik ook een keer gedaan, stink gruwelijk maar heeft zeker resultaat.
maar gezien de plek waar je deken telkens stuk gaat zou je idd eerder denken aan dat ie erop gaat staan... is de deken erg lang aan de onderkant?
geerke schreef:wil ik net zeggen...probeer eens z'on ouderwetse new zeeland deken...knappe jongen die dat stuk krijgt.
PercyLeen schreef:Je snapt het soms niet maar ik ken paarden die hun deken zelf af krijgen en de sluitingen volledig dicht laten...je snapt het niet!
Maar is het je paard zelf die het doet? Staat ie niet buiten met een maatje? Of staat ie hele dagen binnen? Dan is het wellicht frustratie?
ooit liep hij eens vrij in de buitenpiste en sprong hij over de omheining (van 1m80 hoog), hij liep recht naar zn stal
in de zomer gaat hij elke dag op de weide, maar vanaf november gaan ze bij ons niet meer op de paddock