Bang voor het tunneltje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morwen_

Bang voor het tunneltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 12:43

Hallo iedereen,

Ik verzorg een ontzettend lief paard. Hij is 17 jaar, een ruintje, 1.65m hoog en een vliegenschimmel.

Zoals de titel al zegt: Hij is bang voor tunneltjes en viaducten. Het probleem is dus: Wil je het bos/park in, dan moet je eerst een tunnel in en daarna onder een viaduct door.
Hehe ^^'

Ik was al met hem aan het oefenen. Met een clicker en wat lekkers. Iedere pas was een click en na 5 goeie passen kreeg hij wat lekkers. Maar ik heb hem nooit eronder gekregen.
Ook met een ander paard wil hij echt niet. Ik ga er niet op onder de tunnel want je moet een stukje bukken, dat is niet zo handig natuurlijk. En hem eronder door trekken, schoppen en slaan doe ik dus ECHT niet. Hij is gewoon bang. Wat ik me kan voorstellen, het is donker, krap en er liggen van de ijzeren platen voor de regen onder.

Heeft misschien iemand een tip voor mij om hem onder het tunneltje en viaduct te krijgen zonder dwang? Hij heeft namelijk een echte ''hengste'' nek. Hij is dan wel 17 maar zeker gaan luiwammes. :)
Gelukkig hebben we al een soort band, want hij hinnikt als ik aan kom lopen, en hij loopt altijd achter me aan. Maar het tunneltje is gewoon teveel voor hem.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:46

Wat eten in het tunneltje zetten, zodat hij er net bij kan, en dan teruggaan en dan steeds een stapje verder?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:49

stap voor stap oefenen, creatief zijn en zelf iets bouwen dat erop lijkt. bv eerst 2 hindernissen met zeil erover en er dan tussendoor lopen. Steeds iets hoger zodat hij gewend raakt aan donkere smalle doorgangen. Dan hogere palen neerzetten en een zeiltje boven zijn hoofd waar hij onderdoor moet. Eerst heel smal dan steeds breder. Dan combineer je die 2 en ga je langzaam toewerken naar een echt tunneltje.

kehdra

Re: Bang voor het tunneltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:49

je gebruikt de clicker niet goed, wanneer je clickt, het paard weer een stap laat zetten, en pas na 5 stappen je paard beloont, verliest de clicker zijn kracht, en zal het op den duur juist averechts gaan werken.

Neem eens een clickerles zodat jij leert je clicker goed te kunnen gebruiken, wanneer je dat kan, is je paard zo onder dat tunneltje door :)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:52

Mijn pony is ook heel bang voor tunneltjes en vooral voor die 2 roosters die onder in het tunneltje liggen... Hij sjeest heel snel weer naar boven en dan kan ik opnieuw beginnen.. Of hij wilt erover heen springen (wat heel gevaarlijk is want het tunneltje is niet zo hoog waardoor ik dan ongeveer tegen het plafond zit als hij springt) Wat wel heel erg helpt is over de stoep gaan. :)

Tunneltje bestaat voornamelijk uit fietspad (incl roosters) maar daarnaast heb je een voetpad en daar gaat hij wel overheen (welliswaar heel hard, maar hij doet het wel :) )

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:57

Paarden zijn kudde dieren, dus een ander paard voor op die er wel doorheen durft!

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:06

Al eens geprobeerd om er achterwaarts in te lopen, en eventueel om te draaien als je halverwege bent? Sommige paarden met trailerangst lopen achterwaarts toch heel makkelijk een trailer op, misschien werkt het bij tunnels ook? Succes, het blijft een lastig probleem.

Morwen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 19:39

Ja klopt, het is lastig.
Vandaag heb ik geprobeerd met een ander braaf paard erbij. Halverwege wilde hij toch terug. Na 5x proberen liep hij er onderdoor. Hij stuiterde op en neer maar bleef netjes naast het andere paard en mij.
Hij is was heel braaf en als ik 2x in de week zoiets blijf oefenen komt het vast wel goed.

Hij durft wel al met vlaggen en over plastic te lopen.

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:06

LAstig probleem.. ik heb gehad dat het paard over 1 drempel nie drufde! toch maar blijven proberen.. want was het zat om er steeds af te stappen.. heb hem toen x flink been gegeven en tik met de zweep(aaah best zielig!) maar sinds die tijd loopt ze vgewoon overheen!

Morwen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 22:09

0316Meisjj schreef:
LAstig probleem.. ik heb gehad dat het paard over 1 drempel nie drufde! toch maar blijven proberen.. want was het zat om er steeds af te stappen.. heb hem toen x flink been gegeven en tik met de zweep(aaah best zielig!) maar sinds die tijd loopt ze vgewoon overheen!

Ik vind een tik niet erg om te geven hoor. Sommige stellen zich onwijs aan. Zoals mijn diertje.. >.< 5x rondje op het erf gelopen en bij de 6x schrok hij van een plank waar hij de eerste 5x gewoon langs liep. Dan krijgt die van mij ook een duwtje. Dat vind ik namelijk gewoon onzin. ^^

Maar hij is alleen bang voor tunneltjes. Het viaduct gaat nog wel. Gek paard toch

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:13

hhaha, ik ken dat hoor.. 5x hetzelfde doen.. 6ex niet meer durven dan heb ik het ook vrijsnel gehad.. maar succes verder! kan je er helaas niet mee helpen:(