Zelf een biesje langs de kraag maken bij wedstrijdjasjes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse

Zelf een biesje langs de kraag maken bij wedstrijdjasjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 14:59

Ik heb wel eens gehoord dat mensen zelf een biesje langs de kraag van hun wedstrijdjasje gemaakt hebben, en ben benieuwd of er hier bokkers zijn die dat ook gedaan hebben en die misschien een goede uitleg hebben? :j
Want wat is bijvoorbeeld de meest ideale stof ervoor, en waar stik je het biesje langs het kraagje vast?

Ben erg benieuwd, en misschien zijn er mensen met een voorbeeldfoto? :)

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:12

Ik heb het ooit eens gedaan bij een wedstrijdjasje van HH, heb er geen foto meer van, want het is al een jaar of 10 geleden. Het kraagje was van fluweel en mijn moeder heeft het koordje er met de hand opgezet (hele fijne steek). Onder de naaimachine gaat niet lukken denk ik...

viefdepief

Re: Zelf een biesje langs de kraag maken bij wedstrijdjasjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:50

Bij het ponyclubtenue van mijn oude vereniging is dat ook gedaan.. In mijn profiel staan wel wat foto's (het is het zwart-gele tenue ;))

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:59

Je kunt deze biesjes gewoon in de ruitersportwinkel kopen. Het is een dubbel geslagen biasibandje dat gevuld is met een koordje. De dikkere kant, dus het uitstekende randje, laat je onder de kraag uitsteken en de platte kant naai je onzichtbaar vast (met de hand) onder de kraag. Zelfde manier voor de zakkleppen. Mocht de ruiterportzaak dit niet hebben, dan kunnen ze het misschien bestellen bij de fabrikant van de jasjes, deze levert ook losse knopen. Mocht dat ook niet lukken moet je eens kijken bij een fourniturenwinkel. Ik heb het ook zo gedaan. Ik heb geen voorbeeldfoto omdat ik het jasje niet meer heb. Succes.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:08

Als het goed is kan iedere ruitersportzaak de biesjes in vele kleuren verkrijgbaar bestellen bij o.a. S&K

Ik heb zelf een oranje biesje langs mijn kraag gemaakt.
Biesje is zoals maria-62 beschreven heeft.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 20:11

maria_62 schreef:
Je kunt deze biesjes gewoon in de ruitersportwinkel kopen. Het is een dubbel geslagen biasibandje dat gevuld is met een koordje. De dikkere kant, dus het uitstekende randje, laat je onder de kraag uitsteken en de platte kant naai je onzichtbaar vast (met de hand) onder de kraag. Zelfde manier voor de zakkleppen. Mocht de ruiterportzaak dit niet hebben, dan kunnen ze het misschien bestellen bij de fabrikant van de jasjes, deze levert ook losse knopen. Mocht dat ook niet lukken moet je eens kijken bij een fourniturenwinkel. Ik heb het ook zo gedaan. Ik heb geen voorbeeldfoto omdat ik het jasje niet meer heb. Succes.

Ideaal! Dat maakt het wel heel makkelijk!
Ik ga eens rondkijken, hoop dat er ook online shops zijn die ze verkopen of evt. kunnen bestellen :)

Hoe zijn ze bij jouw vereniging gemaakt Viefdepief? Echt helemaal zelf? Of net zoals Maria aangaf met kant en klare biesjes?

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 20:12

TICKELS schreef:
Als het goed is kan iedere ruitersportzaak de biesjes in vele kleuren verkrijgbaar bestellen bij o.a. S&K

Ik heb zelf een oranje biesje langs mijn kraag gemaakt.
Biesje is zoals maria-62 beschreven heeft.

En dat naai je gewoon aan de onderkant van je kraagje vast?
Heb jij misschien een foto? Ben erg benieuwd! :j

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:54

Zo heb ik mijn biesje (met de hand) aan mijn jasje vast gezet, blijft goed zitten want het jasje is al een aantal keren gewassen!

Afbeelding

Afbeelding

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 21:07

Mooi! Had een grotere lap stof verwacht onder het kraagje!
Bij welke ruitersportzaak heb je jij die van jou besteld? En wat zijn de kosten ongeveer? :)
Ik zou trouwens ook graag biesjes langs de zakken hebben.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:41

Het bedrijf waar ik het heb gekocht bestaat niet meer, maar volgens mij kan je het via S&K ook bestellen.
S&K levert geloof ik niet direct aan particulieren, maar je kunt vragen via je ruitersportzaak of zij het daar willen bestellen.
Ik meen dat ik toen 1 meter gevraagd heb, daar kon ik ruim 2 kraagjes mee doen. Ik heb er een paar euro voor betaald.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:36

Je kan het ook gewoon bij een naaiwinkel of op de markt kopen (vaak ook nog goedkoper). Daar kunnen ze ook precies uitleggen en laten zien hoe je dat erop naait. :)

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:42

Dat zal vast niet goedkoper zijn :+
Volgens mij heb ik 2,50 betaald, en vast is vast, of je daar nou heel goed voor moet zijn met naald en draad....