. hij moest weg omdat bijna niemand hem in meer beweging kon krijgen. en als hij dan bewoog, was dat omdat hij bokte of achteruit liep. dus we hebben hem gekocht. ik was in de wolken. eindelijk een eigen pony en ook nog een die ik al zo lang kende. maar toen ging het mis. in de les gaat het bijna altijd goed. dat is nog steeds zo. maar als ik ga vrijrijden krijg ik hem soms niet eens meer in draf. hij deed altijd al moeilijk bij het vrijrijden, maar het was nog nooit zo erg. je zou denken: rij dan altijd in een les mee, probleem opgelost. maar dat kan echt niet op mijn manege. dus het vrijrijden is onvermijdelijk. in de stal:
in de stal, bij het poetsen, het opzadelen en het uit de stal halen gaat het ook heel moeilijk. mijn moeder moet me vaak helpen. maar ook haar kost het veel moeite(trouwens, de stalhulpen ook). hij is ook nog eens bang voor van alles en nog wat. bij het rijden en in de stal. ik ben zelf in de stal ook wel eens bang van hem, maar ook bij het rijden. ik rijd met zweep en sporen, maar als hij echt niet vooruit wil, helpt dat niks. je zou denken; waarom vindt zij die pony nog leuk. nou, hij is heel nieuwsgierig en slim, hij is ook heel goed in stoer doen
. ik ben 11 jaar en rij sinds mijn 8e.please help me!!

Ik zou vragen aan je ouders of de dierenarts en een osteopaat een keer goed naar je pony mogen kijken. En laten kijken of zijn zadel helemaal goed past. Want misschien heeft hij wel last van iets en doet hij zo stout omdat hij pijn heeft (in zijn rug misschien?)
.: