Help... voor het eerst zelf dekens bepalen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saarie

Help... voor het eerst zelf dekens bepalen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 09:59

Hoi allemaal,

ik heb sinds anderhalve week een leasepaard. Aangezien ik het een beetje zelf uit mag zoeken, had ik een dekenvraagje. Het gaat om de volgende situatie:

- ze staat in een binnenbox met buitenluik wat altijd openstaat.
- nu nog ongeschoren, met een staldeken (150 grams???) op.
- ik wil haar gaan scheren, in elk geval hele lichaam, benen weet ik nog niet.

Wat voor dekens zou ze op moeten als ze geschoren is? Red ik dat met 250 grams of moet ze meer op? En voor een uurtje op de paddock, is een lichtgevoerde regendeken dan genoeg?

Alvast bedankt :)

Sonnies

Re: Help... voor het eerst zelf dekens bepalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:23

Kijk naar de temperaturen en voel je paardje aan. De één zweet al met 100 grams op zijn rug terwijl de ander er onder staat te rillen.

Die van mij is ongeschoren en heeft met temperaturen boven de 10 graden een gevoerde regendeken op. Wordt het kouder dan doe ik er een zomerdekentje onder. Na scheren zou je b.v. nu een 200 grams erop kunnen doen. Kijk en voel naar je paard, dat is de beste graadmeter ;-)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:34

Nu het elke dag rond de 15 graden is heeft ze in principe helemaal geen deken nodig, zeker niet omdat ze in een stal staat, ook al heeft ze dan een buitenluik.
Als ik jou was zou ik pas een deken om gaan doen als het kouder wordt. Als je haar scheert en het is nog steeds zo'n 15 graden kan je het bij 100 grams houden, wordt het wat kouder leg je er 200 gram op. Op het moment dat het echt blijft vriezen en ook overdag koud blijft zou ik dit ophogen naar 300 gram, als ze dan geschoren is misschien naar 400 gram, dat ligt echt aan het paard en zal je zelf achter moeten komen waar zij zich fijner bij voelt. Zoals Sonnies zegt is 100 gram voor de een al teveel terwijl de ander het er koud mee heeft.
Het probleem is vaak dat wij mensen te bezorgd zijn en daardoor vaak teveel gram op onze paarden leggen. Ik heb altijd geleerd dat als je je hand onder de deken stopt en je hebt het idee 'zo dat is lekker warm' dat het voor het paard al te warm is, let hier dus op!

saarie

Re: Help... voor het eerst zelf dekens bepalen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 22:57

Hee, bedankt voor jullie antwoorden :)

Ze staat nu met die deken om haar kort in de vacht te houden, dat is op beslissing van de officieele eigenaar.
Heb nu een 300 grams aangeschaft om op te leggen als ze geschoren is in elk geval!