mijn veulen van bijna 6 maanden gaat naar kleine kudde. het is met de trailer wel 3 uur rijden. zal ik de moeder meenemen en haar bij het weer naar huis gaan iets kalmerends geven ? of het veulen alleen op de trailer met iets kalmerends ? ik heb dit nog nooit bij de hand gehad met mijn veulens, meestal bleven ze in de buurt
gewoon de trailer voor de stal erin zetten. veulen van moeder af halen, in de trailer zonder stangen. niks geven. hooi mag. maar ze zullen niet veel eten. hetlieftst een 2 paards trailer met 2 veulens.
Mijn dierenarts gaf de tip merrie en veulen samen in de trailer naar de opfok. Merrie vast, veulen los. Merrie weer mee terug en idd eventueel wat kalmerends geven. Zo hebben wij ook vorige week veulen naar de opfok gebracht. Merrie was verbazend rustig en hebben we niet eens wat kalmerends gegeven
ja dit was ook mijn idee, een veulen alleen op de trailer lijkt me niks, maar ben wel benieuwd hoe anderen het doen.
GittekeZ1
Geplaatst: 05-11-10 23:03
Als je het veulen vast zet niet te lang zetten en stang weg laten we zetten ook wel een baal aan de voorkant recht op vast ooit een veulen over de voor stang gesprongen en over de kop terug lag op de rug het was heel eng maar goed afgelopen zonder schade
Shenavallie
Geplaatst: 06-11-10 00:19
Mijn pony was 4 maanden toen ik haar mocht ophalen en werd alleen in de trailer vervoerd. De rit was eveneens zo'n 3 uur enkele reis, dus best een hele trip voor zo'n kleintje. Toch heeft ze het prima gedaan, sterker nog: ze was halverwege de rit onder de balk door gelopen naar de andere kant van het tussenschot, zodat ze een aardige tijd ook nog achterstevoren heeft gereden. Ze kwam er reuze kalm en onbezweet uit, alsof het de gewoonste zaak van de wereld was.
Daks
Geplaatst: 06-11-10 00:24
Mijn veulen toen ook 6 maanden is helemaal los in een 1,5 paards trailer vervoerd. In de trailer zaten geen stangen en dergelijke. We hadden er wel een ontzettend dikke laag stro ingelegd. Toen hij er net in stond heeft hij zich omgekeerd en bij aankomst draaide hij zich pas weer om. Hij heeft dus ook de rit van 3 uur achterstevoren gestaan. Zorg wel dat als je hem los vervoert een zeiltje of iets dergelijks zit zodat je de trailer helemaal af kan sluiten.
Shenavallie
Geplaatst: 06-11-10 09:35
Het klopt wat Daks zegt, altijd los vervoeren als ze nog zo klein zijn anders gaan ze zich ophangen of hele rare capriolen uithalen (met alle gevolgen van dien)!
Ik heb mijn veulen ook alleen opgehaald, hij heeft een kalmeringsmiddel gekregen echt het minumum en in 1x doorgereden, was ook een rit van 2,5 uur..Helemaal goed gegaan!
Alles uit de trailer halster af!
Jacky91
Geplaatst: 06-11-10 09:42
de mijne was toen 4 maanden toen hij naar de opfok ging, al was dit maar 3 kwartier rijden merrie en veulen richting trailer, veulen erop, trailer dicht en gelijk gaan rijden de meeste staan er erg rustig op omdat ze zich moeten consentreren op hun evenwicht, en draaien inderdaad vaak om omdat het makkelijker is om achterstevoren te staan, je moet ze niets kalmerends geven als je de merrie meeneemt kun je dit wel doen, maar het duurt even om het in te laten werken, ik heb de merrie niet meegenomen omdat ik geen zin had in 600 kg ellende in de wagen maar dat verschilt per paard natuurlijk
pamelien
Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-10 18:01
dank jullie wel, ben echt blij met jullie antwoorden. ik geloof dat ik het veulen ook maar alleen weg breng, dik sto eventueel wat hooi in de hoek, verder er alles uit halen en wat "muisjes" van te voren geven, dat geef ik ook maar aan de merrie voor we weg gaan. het is haar eertste veulen en nogal een hitte petitje.
Daks
Geplaatst: 06-11-10 20:38
ik zal het veulen geen kalmerings middel geven. Ze zijn al niet echt stevig en hebben al hun kracht nodig om hun overend te houden. Voor de rest veulen erin en gaan rijden, niet eerst ngo andere dingen gaan doen.
peach2001
Geplaatst: 07-11-10 01:31
Of alles eruit en los vervoeren of een reismerrie mee, stro of hooi voor de stang en het veulen los zetten naast de reismerrie (in een 2-prds dus met tussenschot). Wij hebben meerdere ouwetjes die heel braaf op de trailer staan, dus nemen we 1 van hen mee als we jong spul ophalen of wegbrengen.
Ik ben Onyx alleen gaan halen. We hebben hem in een tweepaards trailer gezet met veel stro, balen stro langs de kanten en hij stond los. Het ging perfect! Geen kalmeringsmiddel o.i.d. Hij komt uit Duitsland en dit was ook zo'n 2,5 uur rijden.
Ik heb veel geoefend met trailerladen met mijn veulen terwijl mams in de wei bleef. Nna een tijdje ging dit goed omdat ze niet meer naar mekaar gilden en veulen zo de trailer in liep. Op de dag van de verhuizing weer hetzelfde gedaan, shet erbij gepropt in 2 paards trailer en klep dicht en gaan. Zeiltje dicht, met camera kon ik meekijken en de hele rit van 6 uur heeft ie geen kik gegeven. Moeder thuis in de gate laten houden en het veulen zocht nog heel even zijn moeder maar was een paar uur later al gewend.
wat lief je reactie, ik heb vandaag mijn Connemaraveulen weg gebracht samen met een merrie die ook naar Brabandt moest, de merrie was ook net van haar veulen af. dik stro in de trailer, de merrie wat kort vast gezet omdat ze wat pinnig tegen mijn veulen deed, hooinet vol met hooi en het veulen los in de trailer. het is heel erg goed gegaan. mijn veulen stond zo keurig, wat een dapper ding van 6 maanden. op haar nieuwe plek was ze ook heel erg dapper, gewoon mee lopen aan een touwtje. ik ben super trots op haar. heb wel verdriet dat ze hier weg is, maar de plek waar ze nu staat is als bij de koningin. dank voorjullie adviezen. groeten, Pamela
DMF0478
Geplaatst: 15-11-10 01:20
Mijn veulen heb ik vorige week naar de opfok gedaan ! Heb haar wel gewoon vastgezet , als een volwassen paard .
Echter kende zij het reizen met trailer en vrachtwagentje wel al , maar dan samen met Mamma . Eenmaal aan het rijden ,heeft ze ook geen kick meer gegeven , we zijn ruim 2 uur onderweg geweest .