Haast geen wintervacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

missloontjuh

Haast geen wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 02:18

Mijn kwpn, heeft haast geen wintervacht,
ben begonnen met dekens, sinds 2 maand.
Heb hem nog maar 4 maand, aangezien ik eerst een pony had, wat meestal beertjes wol worden.
was deken niet nodig.
Maar mijn kwpn zal nooit echt een wintervacht krijgen, begon met 0 gram, toen 100 gram, zit ook al te denken aan 200 nu, wou ik als het iets kouder werdt,op lijkt mij voldoende , en is voor in de winter 300 grams of 350 grams zou dat voldoende moeten zijn ?
hij is ongeschoren, en heeft niet veel wintervacht.
het is nog niet koud voor een paard.
ik laat een paard wel paard, hou niet echt van dekens, maar aangezien hij niet echt een wintervacht krijgt.
rij ook geen wedstrijden, maar rij wel paar dagen in de week, wel onderdak.
dus ik hou niet van stapel dekens ! hoor dat vele al 550 gram op hebben.
zou 350 voldoende zijn ? hij staat snachts binnen, en gaat smiddags een paar uurtjes naar buiten.

_suus19_

Re: Haast geen wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 02:59

is toch meestal zo dat paarden minder wintervacht krijgen als je dekens op gaat gooien? Ik heb het precies hetzelfde gedaan als jij en mijn paard heeft nu ook niet zo'n megavacht. Hij krijgt normaal in de winter niet meer op dan 200 gram, dit jaar staat hij voor het eerst in een buitenstal en de hele dag op het land, nu krijgt hij als het kouder wordt 350 gram op. Lijkt me zat.

missloontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 03:07

_suus19_ schreef:
is toch meestal zo dat paarden minder wintervacht krijgen als je dekens op gaat gooien? Ik heb het precies hetzelfde gedaan als jij en mijn paard heeft nu ook niet zo'n megavacht. Hij krijgt normaal in de winter niet meer op dan 200 gram, dit jaar staat hij voor het eerst in een buitenstal en de hele dag op het land, nu krijgt hij als het kouder wordt 350 gram op. Lijkt me zat.

jaaa haha ik weet heus wel als je met dekens begint dat ze geen wintervacht krijgen , maar dat heeft hij wel, maar erg weinig ook als ik geen deken zou gebruiken
heb dekens op gedaan toen hij zijn wintervacht al had, maar ja is niet veel .
dankje voor je reactie, ik dacht vraag het toch maar effe, dacht ookal dat dat wel voldoende zou zijn .
dankje

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 03:39

1 van mijn Quarters krijgt ook maar weinig wintervacht. Je ziet eigenlijk geen verschil met zomers :D
Die staat ook al onder een deken (ehhh de rest ook maar das even een ander punt ;) )
Of jou paard genoeg heeft aan een 200 grams zul je zelf aan/op je paard moeten voelen. Leg je hand onder de deken op zijn kont is dat nog lekker warm, is de deken genoeg. Voelt hij daar koud aan moet er meer deken op om hem warm te houden. Te warm en er moet wat af. Dat is echt je beste indicatie of de deken voldoende is.

De mijne staat nu al onder een 380 grams, maar dat is een ademende deken, die hoef ik dus de hele winter niet meer te wisselen voor een ander :D (Horseware is duur maar ook goed ;) ).

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:09

Ik heb ook een KWPN gehad die bijna geen wintervacht had. Ik heb haar lang zonder deken gehouden, tot ik haar steeds rillend uit de wei haalde, ze stond steeds ook bij het hek te kijken of ze aub naar binnen mocht :(:) . Ik heb haar toen een 200 grams op gedaan, en dat beviel haar echt prima, madam stond weer achter in de wei beledigd te kijken omdat ze uit de wei moest :D .
Maar je kan het inderdaad voelen, als je paard gewoon behaagelijk aanvoelt onder de deken, en aan de oren en neus, is de deken warm zat :) .

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:15

Mijn paard heb ik nu ook onder dekens staan.. Want vorig jaar had mijn paard echt geen wintervacht en stond ook heel vaak te rillen van de kou. Toen de temperaturen -20 begonnen te worden had ik hem toch maar een deken opgedaan en dit jaar staat hij gewoon in de dekens.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:20

niet elk paard maakt veel wintervacht aan, maar dit wil niet zeggen dat ze het koud hebben. Zelfs voor een ongeschoren paard met weinig wintervacht is een 200grams deken voldoende. Bij extreme vries zou je kunnen overwegen een 300grams op te leggen.
Gewoon regelmatig controleren aan de aanzet van de oren, oksel en lies van het paard. Als hij daar koud aanvoelt, kan je beter een dikkere deken opleggen
hoe sneller jij een dikkere deken oplegt, hoe minder vacht je paard gaat aanmaken...

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:43

Ook mijn quarter merrie maakt nauwelijks een wintervacht aan, vacht is nog hetzelfde als in de zomer.
Ze staat wel al onder een 200 grams deken.
Als het echt koud wordt en ze het ook koud heeft dan krijgt ze in de winter een dikkere deken op.
Heb haar nog niet zo heel erg lang, en nog nooit een winter met haar meegemaakt.
Maar je merkt snel genoeg of je paard het te warm of te koud heeft onder zijn dekens.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:56

Hmmm zelfde probleem hier zo! Onze fries heeft nu 3.5 jaar in de opfok gestaan (zomer en winter buiten). Nu staat ze in een buitenstal op een best wel windhoekje en heeft ze nog steeds heel weinig wintervacht. Al had ze in de opfok in de winter ook niet zoveel en stond ze zelfs in de sneeuw gewoon buiten. We twijfelen nu of we haar toch maar een 200 grams deken op moeten doen als het kouder wordt omdat ze nu toch bereden en gelongeerd wordt. We hebben de deken gekocht maar twijfelen nog wanneer we hem gaan gebruiken. We rijden 20 minuten 2x per week en dan is ze niet bezweet ofzo omdat we veel stappen en rustig draven om haar te leren op eigen benen te lopen. Wat zouden jullie adviseren?

missloontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 01:14

petitparis schreef:
niet elk paard maakt veel wintervacht aan, maar dit wil niet zeggen dat ze het koud hebben. Zelfs voor een ongeschoren paard met weinig wintervacht is een 200grams deken voldoende. Bij extreme vries zou je kunnen overwegen een 300grams op te leggen.
Gewoon regelmatig controleren aan de aanzet van de oren, oksel en lies van het paard. Als hij daar koud aanvoelt, kan je beter een dikkere deken opleggen
hoe sneller jij een dikkere deken oplegt, hoe minder vacht je paard gaat aanmaken...

Nou mijn paard voelde dus wel koud aan, paarden zijn niet gauw koud, maar toch, wat je zei ben ik bijlangs gegaan , hij had idd niet heel warm, was op vriespunt, heb hem toch maar een 300 grams opgedaan en nu is hij lekker warm, niet te warm hoor