Geschoren, maar al weer dikke vacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

Geschoren, maar al weer dikke vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 02:05

Ik heb mijn paard begin oktober geschoren. Dit doe ik eigenlijk al een paar jaar en dit is altijd goed gegaan. Meestal doe ik haar midden december nog een keer. Alleen is het nu nog geen maand geleden en ze heeft al haar vacht al weer terug.
Ik scheer haar trouwens altijd omdat ze heel lang nat blijft na het rijden, met als gevolg dat ze er ziek van wordt. Maar nu wil ik haar dus nu wel weer scheren, maar komt ze er dan niet lelijk onder vandaan?
Wat doen jullie? Ervaringen met dit? Ik hoor het graag :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 02:21

Dat kan, dat het het ene jaar sneller groeit dan het andere jaar.

Ik scheer mijn paard elke winter twee keer, in oktober en in februari. En dan ook nog alleen de hals en schouders, dus je ziet ook een streep lopen. Het is me nog nooit gebeurd dat zijn vacht lelijk werd, ook niet als ik in februari scheer. Sterker nog, zelfs zijn geschoren vacht glanst je tegemoet en zodra hij in april zijn winterhaar kwijt is zie je helemaal niet meer wat er nou geschoren was en wat niet.

Mijn ervaring is dus dat het totaal niet uitmaakt wanneer je scheert en wat, de vacht wordt er niet lelijker van. Kan me ook niet voorstellen dat dat gebeurt als je net een paar weken geleden hebt geschoren en je doet dat nu weer.

In de endurance wordt overigens het hele jaar door geschoren als het paard daarmee zijn warmte beter kwijt kan.

Nathalie84

Re: Geschoren, maar al weer dikke vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:29

ik heb er voor klanten eentje in september geschoren, afgelopen weekend voor de 2e keer. Het zadelstukje zag je al niet meer, zoveel haren had de pony alweer gekregen. Maar je zag geen verschil met de eerste keer, vacht was precies hetzelfde.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:33

Mijn fries is een paar weken geleden ook geschoren maar de vacht groeit ook net zo hard weer aan. Andere jaren werd ze meestal pas in november/december geschoren en dan hoefde het niet voor de 2e keer. Maar als het nu zo doorgaat moet ze wel meedere keren geshoren worden deze winter. Volgens mij verwachten de paarden een strenge winter ofzo.