ervaringen met ORUN-2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

ervaringen met ORUN-2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 00:42

Ik overweeg om de Orun-2 te gaan doen - de basiscursus.
De Orun met rijden is voor mij helaas niet mogelijk, omdat mijn eigen paard te oud is en ik niet beschik over een auto met trailer.
Ik zie het als een uitbreiding van vaardigheden en CV, en ook een kans om weer eens leuke en interessante cursus te doen. Mijn doel is hobbymatig, en wie weet komt het ook van pas voor mijn werk. In het verleden heb ik wel lesgegeven aan ponyruiters en rij zelf op L2-niveau (krijg les). Ik ben ruim 30 jaar actief in de paardensport en heb daardoor aardig wat kennis en ervaring vergaard.
Wat zijn jullie ervaringen en eventuele tips?

Biskwie

Re: ervaringen met ORUN-2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 01:34

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:33

Als je Orun zonder rijden doet dan moet je als cursist tijdens de lessen wel zo nu en dan een paard meenemen dacht ik. Er moeten wel combinaties zijn om les aan te geven natuurlijk en dat wordt binnen de groep geoefend. Je kan moeilijk een blik 'vreemde' ruiters open trekken om elke week langs te komen.

Maar vooralsnog ik heb zelf Orun 2 met rijden gedaan en bij ons zaten er ook mensen tussen die examen gingen doen zonder rijden en die konden oefenen op de combinaties die examen gingen doen MET rijden aangezien die vaak een paard mee hadden. Maar als je een hele groep ZONDER rijden bij elkaar zet dan heb je niets om te oefenen :+ . Of dus altijd met 'vreemde' ruiters.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:04

Ik vond de ORUN erg tegenvallen. Heb de cursus een aantal jaar geleden gedaan en vond het niveau van theorie en praktijk erg tegenvallen. Het zal ook allemaal wel afhangen van de cursusleider die je treft, maar wat mij betreft was het zonde van het geld. Het was voor mij alleen wel handig om het papiertje te hebben :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:45

Het zal idd voor een belangrijk deel afhangen van de cursusleider, of het interessant wordt. Het papiertje is voor mij ook mede reden om dit te gaan doen. Het viel me wel op in oude Orun-topics dat er nogal wat mensen zakken voor de praktijk.
Ik sta op de reservelijst; dus afwachten.
Qua lesruiters hoop ik wel een of twee kennissen te kunnen porren voor een avond. M'n eigen paard doe ik dat niet meer aan. Het dier is 26 en loopt alleen wekelijks 1 a 2 buitenritten.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:47

WD-V -> JI

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:39

Ik ga overigens met Gomir mee qua ervaring. Kan niet zeggen dat ik echt iets geleerd heb tijdens die 20 weken. Men zegt dat het pas leuk begint te worden tijdens de 3de en 4de fase.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:51

En dat is dan weer bijna niet te doen met een fulltime baan buiten de paarden. Kost een vermogen en was vanuit Den Helder wel erg ver voor de allround 3de fase. Bovendien vond ik de 2de fase zo tegenvallen dat ik de investering niet durfde te doen uit angst voor een nieuwe tegenvaller :o

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:13

Ik heb afgelopen jaar deze cursus gedaan. Gelukkig met een erg goede cursusleidster, heb er dus toch nog wel wat van opgestoken want ook ik deed het vooral voor het papiertje.
Het meenemen van een combinatie was toch nog best regelmatig hoor, zeker naar het eind toe toen het theorie examen geweest was. Toen hadden wij toch wel om de week ruiters mee, dit was ook voor de combinaties best pittig.
Al met al ben ik blij dat ik er klaar mee ben, er waren er bij ons toch nog best een aantal gezakt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 17:58

Bjarni, weet je ook waar mensen op zijn gezakt? Ligt er nadruk op bepaalde onderdelen/kwaliteiten... of is het net zoals in de dressuur 'een jury-sport' }>
(ik zie dat je juf bent, dat lijkt me wel een voordeel)

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:01

Ik ga ook beginnen met de cursus 'zonder eigen rijden' omdat ik in april een ruggenwervel gebroken heb (en net weer ben begonnen met alleen stappen voorlopig) heb ik voor deze cursus gekozen, ik ben dus ook benieuwd naar ervaringen ;)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:29

Ik ga mee met Gomir en Dressuurgek... ik had vooral van het didactieve gedeelte meer verwacht. Ik heb in 2008/2009 de Basis gedaan. De curusleider is inderdaad heel belangrijk, ik was dan ook erg blij met die van mijn jaar... de cursusleiders die ik daarna heb langs zien komen konden bij lange na niet tippen aan die van mijn jaargang.

Als je Niveau 2 zonder rijden volgt, moet je om de zoveel weken een combinatie regelen als oefenmateriaal.

Ik had destijds de factuur al betaald, anders was ik ermee gestopt.

Ga voor jezelf na, TS, heb je het écht nodig... ander is het zonde geld (in mijn opinie, dan).

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:39

Had ik geluk dat de cursusleidster er volledig voor ging bij ons :))
Heb een paardenachtergrond, maar toch wel dingen geleerd ondanks dat ik al jaren les geef.
Je leert overal van, toch?
Ik deed de orun2 met rijden.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:00

Slotje aangezien er al een soortgelijk topic loopt :).