Kan een paard steun vinden bij een hond?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smudges

Kan een paard steun vinden bij een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 20:22

Hey hallo,
ik heb een vraag. Ik heb een new forest pony van 18 jaar. Buitenrijden was altijd super spannend voor ons. Nu hebben we de hond een paar keer meegenomen, dat was mijn grote droom om met mijn hond en paard buiten te rijden. En ze lijkt een stuk relaxter. Zelfs bij de boerderij waar 2 honden wonen waar ze erg bang voor is gaat ze makkelijker langs terwijl die honden nu juist hysterisch tegen mijn hondje gaan lopen doen. Het is me ook al opgevallen dat ze mijn hond af en toe met haar neus aanraakt als hij voor haar loopt. Dus... kan dat?? Dat mijn pony steun vindt bij mijn hond???
Groetjes S

Junior2019

Re: Kan een paard steun vinden bij een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:26

Steun weet ik niet maar ik weet wel dat mijn hond dol is op mijn paard.Hij gaat ook altijd mee als ik ga rijden,maar nu staat mijn paard al 3 weken in de kliniek en afgelopen weekend had ik timo meegenomen en hij was echt dol om haar weer tezien.Mijn paard had dat niet zo ze keek wel naar hem maar Timo begon gelijk telikkken en tespringen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:28

Ja dat kan. Mijn paard is verder anti hond maar als mijn hond mee gaat met rijden (jaja dat kan wel) dn houd ze de hond altijd in de gaten. Als mijn hond een pad ingaat en mijn paard had dat niet door begint ze meteen te kijken waar de hond is, als mijn hond terug is (3 sconde later) is ze weer zoals ze was. Als mijn paard een brugetje eng ind en stuur mijn hond er eerst over is er ook niets aan de hand en volgt ze braaf.

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:29

Ik denk van wel,

en vertrouwd dier die wel even laat zien dat er niks aan de hand is.!

heerljk hoor :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:31

Ja, paarden lopen graag ergens achteraan als ze langs iets spannends moeten. En meer leden in de kudde is meer ogen en oren om op te letten voor roofdieren. Heb jaren met iemand anders en hond buiten gereden en die voordelen waren snel duidelijk. Ook is de hond voor andere honden interessanter dan de paarden, dus er springt minder snel een langslopende hond rond de paardebenen.

Aan de andere kant kan pony ook goed schrikken van diezelfde hond als die tijdens de rit zich bv voor pony gaat zitten krabben of flink door het zand rolt. Op volle vaart uit het water komen omdat hond er eigenlijk niet door wilde, maar niet anders kon en dus baas zag verdwijnen doet het ook aardig.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:32

Daarmee krijg je aardig ok een redelijk stabiel paard omdat deze al wat gewend is qua plotselinge acties van andere dieren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:34

PBA_ schreef:
Daarmee krijg je aardig ok een redelijk stabiel paard omdat deze al wat gewend is qua plotselinge acties van andere dieren.

Uiteindelijk wel, maar het is even vreemd als je er niet op verdacht bent.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:37

Ja, zeker kan dat. Mijn hond gaat ook altijd mee en als ie achter blijft dan zoekt mijn paard waar ie is. Ook als er iets spannends is en de hond gaat eerst, dan loopt ze er zo achteraan. Dit weekend werd de hond aangevallen door 2 honden en toen wilde madam zelfs met haar oren plat het gevecht in.
Als ik een galopje trek dan blijft ze achter de hond. Blijft de hond achter dan houdt ze in en komt ie langs zij dan rent ze heel hard met hem mee... :Y)

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 20:41

Echt??? Wilde ze zich mengen in het gevecht. GEWELDIG echt te schattig. Hmm met galop wil ze nog steeds heel hard gaan, misschien gaat ze zich wel aan zijn tempo aanpassen, hoop hoop. Ze is helemaal niet gek van honden maar toen hij nog een pup was, echt één van de eerste keer dat hij mee was. Is hij in haar staart gaan hangen en schommelen, ze vertrok geen spier!!! Waarschijnlijk had ze hem meteen geaccepteerd omdat hij bij mij hoorde?? Of omdat het nog maar een pup was.

Jillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:47

ik denk het niet... Tenminste mijn verzorgpaard schrikt eerder van een hond dan dat hij er steun bij zoekt, maar ja ieder paard is anders dus k zou zeggen probeer het uit.
Ik hoop voor je dat het werkt en veel succes ermee;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 01:11

Mijn paard en hond waren ook een fantastische combinatie. Nu m'n hundje er niet meer is merk ik dat het paard hem ook echt mist.
Situaties die het paard eng vond omdat ze bijvoorbeeld door iets smals moest of door een greppel deed de hond dan eerst en dan ging hij ook. Andersom gebeurde ook dat m'n hundje vreselijk schrok van een duitse herder (door zo-een was hij in het verleden eens onvrijwillig geopereerd) en toen door de benen van het paard door zich verschool achter het gordijntje van de paardenstaart, waarop het paard met een luide snork het monster weg joeg...

Nu moeten we mee op elkaar vertrouwen en ik ga niet van hem af om voor meneer uit te lopen. Wat dat betreft was m'n hundje dan ook wel erg handig. We waren echt een team met z'n drieen.
Hetis wel zo dat als je met een hundje naar buiten wilt op je paard je hond dan heel goed gehoorzaam moet zijn, vooruit is voor lopen achter is achter lopen links links ect.... Je komt namelijk van alles tegen, andere honden zoals al gemeld maar hier in elk geval ook reeen, fietsers, vliegeraars, andere ruiters en de kroeg :o

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 01:15

Ik weet t zeker! Ik neem mijn Border Terrier altijd mee op buitenrit en als zij stopt om te snuffelen houd mijn paardje ook in en andersom.

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 11:07

wat een leuke reacties. En leuke ervaringen. Ik ga morgen als het weer het toelaat weer naar buiten en het verder onderzoeken.
Groetjes S

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:14

Deze foto zegt ook al genoeg :D
Afbeelding

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:22

Winddancer wat een mooie foto.
Ik meen mijn hond niet mee, om de reden dat hij niet van het erf af mag(alleen in de auto).
Maar thuis houden ze mekaar goed in de gaten, ik heb dan ook altijd publiek als ik ga rijden.
Ik zou hem lekker mee nemen als je de hond goed onder controle hebt.
Heel veel plezier met z'n drietjes

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:44

Ja hoor, dat kan. Ons paard loopt idd makkelijker langs iets wat hij eng vindt als de hond eerst gaat.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:30

Ik nam ook altijd lekker de hond mee met rijden, de hond vond het geweldig en Sil was ook altijd wel lief voor Dexter, de hond. Als ik eens zonder hond ging rijden kon ik altijd wel merken dat Sil elke tegemoetkomende hond toch even moest bekijken en zelfs ernaartoe wilde soms. Ook had hondlief de gewoont om echt met zijn neus zowat onder de staart van Sil te lopen, je weet tenslote nooit wat er nog eens uit valt :+
Sil heeft daar nog nooit een probleem van gemaakt, altijd braaf toegelaten. Bj enge bruggetjes ofzo was het wel fijn, want als Sil dan al aarzelde, hoefde ik alleen Dexter maar vooruit te sturen en dan liep Sil er braaf achteraan. Ik heb dus alleen maar fijne ervaringen met de combinatie hond-paard en ik geloof zeker dat een paard steun kan halen uit de aanwezigheid van een meelopende hond.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:40

Met Jeskim ging dat altijd heel goed!! Timber, kooikerhond, en Jeskim waren ook echt vriendjes!!
Als Jes iets eng vond en Timber ging eerst dan durfde ze wel. Maar andersom, als Timber het spannend vond ging hij achter, of soms zelfs onder Jeskim staan, klinkt gevaarlijk, maar Jes zou echt nooit op Timber gaan staan!! Als Timber ineens stil stond voor Jeskim stond zij ook meteen stil.
Er is zeker een wisselwerking tussen paard en hond.

Mijn andere merrie, Tea, heeft niets met Timber en heeft daar dus ook geen steun aan. Timber moet daar ook echt opletten want Tea zou gewoon over hem heen walsen..
Verschilt dus ook wel per combi..

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 19:44

he wat leuk toby is ook een kooiker!!
Zondag weer buiten gereden. Ging weer heerlijk. Moniek was op een gegeven moment bang voor zo'n grote hond ik denk dat ze schapendoes heten toen toby er naartoe liep durfde ze er langs.
Groetjes S