bodyprotector toch niet zo veilig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tesseke

bodyprotector toch niet zo veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 13:32

Ik zou graag leren springen maar heb dus verschrikkelijk veel angst om te vallen :o

Dus ik vroeg aan men instructrice of ik een bodyprotector zou aanschaffen of gewoon zonder proberen.

Zei zij het volgende: een bodyprotector is volkomen veilig als je op je buik valt en dus je ribben en organen beschermt, maar als je op je rug valt is er een grote kans dat je een schouder of allebei breekt.

Dus: wie heeft hier al ervaring mee?

(Ik ga dus binnenkort leren springen zonder bodyprotector, als ik dit niet durf wacht ik wel een jaar of 4 zodat ik een airbagvest kan kopen :+ )

Jolliegirl

Re: bodyprotector toch niet zo veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:37

Alles heeft risico's.
Je moet toch keuzes maken.

Je kunt beter iets beschermen, dan niets.
Want als jij zonder die BP goed hard op je rug klapt, kun jij óók je schouders breken.

Een goede BP bescherm ook je rug en schouders.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:37

je kunt je ook afvragen wat je allemaal stuk hebt als je zonder BP op je rug valt.....

Kies een goede (goed passende!!) BP

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:38

Zowiezo als je hard op je rug valt kan je zowiezo iets breken.
Bp is niet voor dat als je val je 100% niks hebt.
Aan alles zitten risico's ook aan caps. ook aan zweepjes, ook aan bps.
Zels nog nooit op mijn ruggevallen dus weet het zelf ook niet :+
Maar wel vaak op mijn buik, (Lees gevallen OP De hindernis)
en toen had ik echt niks, nouja.. alleen de schrik maar verder niks.
Kies gewoon wat jou zelf beter lijkt!
Aanders kan je eentje aanschaffen, een goede.
Ikzelf zou wel met bp rijden (doe ik ook) maar dat moet jezelf beslissen.
Ik hoop dat ik je ietsjes geholpen heb.

-Smartrider is fijn, tenminste dat vind IK-

Iwannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:19

hahaa ik ben een jaar geleden begonnen met springen
zelfs heb ik geen bp. het is wel aangeraden aan me moeder enzo maar ik doe er verder niets mee hahaa. ik denk liever niet na over wat er anders wel gebeuren kan. want als je gewoon naast je paard staat kan het net zo hard gebeuren.
ik zeg niet dat ik nog nooit ben gevallen ofzo hoor ;).
ben zelf wel s in de sprong gevallen maar er is gelukkig niets gebeurd ;)
je moet het er anders ook s met je ouders over hebben ofzo hihii

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:23

Sinds ik 2 keer knoerdhard van mijn paard ben afgevallen (2 keer allebei hard op mijn rug, 1e x rib gebroken) doe ik altijd zo ding aan. De 2e keer dat ik viel, op mijn rug, heb ik er niks aan overgeouden. Leve mijn bp!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:00

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:04

Ik ben zo vaak gevallen zonder BP en dat heeft me vaak een langere periode fysio opgeleverd.

Ik ben nu ook een keer gevallen met BP en het eerste wat ik zei toen ik opstond.. lange leve de BP.

Ik vind dat als je springt je een BP aan moet hebben je kan zo gemeen vallen...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:05

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:06

Ik ben in het afgelopen jaar al drie keer getuigen geweest van een gebroken rug. Een paar dagen geleden zelfs nog. Ik spring absoluut niet meer zonder Body Protector... liever een gebroken schouder dan een gebroken rug met alle gevolgen van dien. Een dwarslesie voorkom ik liever. Als het je overkomt sla je je tegen je kop dat je het niet gedragen hebt. Daarnaast is het niet voor niets bij de Cross verplicht.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:13

Ik ben een keer gevallen met bp op mijn rug. Ik had hem liever niet om gehad, want dan had ik de klap beter opgevangen. Maar bij een val op een hindernis is het wel degelijk veiliger, dus draag hem met crossen wel.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:11

ik zou hem met springen wel dragen- liever iets meer bescherming dan niks-inoterry; gemene val!

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:14

Ik draag altijd een bodyprotector bij het springen!!
Ben een keer zo hard gevallen, had hem toen voor de aller eerste keer aan. Ik was zo blij dat ik hem aanhad.. Ander had ik zeker mijn rug gebroken. De balk staat nog steeds in mijn bodyprotector en het is toch echt al lang geleden dat dit is gebeurd..

Tilly_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:16

Ik ben een keer op m'n rug door de omheining van de rijbak gevallen, met bp,
niks aan het handje.
Echt een aanrader hoor, een bp! Het scheelt altijd.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:14

je hebt ook zoiets al een airbagvest. misschien ook een idee. Zal je nooit net als een BP 100% kunnen beschermen. Maar hij doet altijd wat.Een aitbagvest is niet zo stug als een BP.

heb hem zelf trouwens niet hoor. Ik rijd onbeschermd. op cap na.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:17

mijn dochter viel vorig jaar van een pony en kwam er onder. Beest ging vol op haar rug staan. Dank aan de BP dat ze daarna gewoon weer op stond ;)

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:20

(Ik ga dus binnenkort leren springen zonder bodyprotector, als ik dit niet durf wacht ik wel een jaar of 4 zodat ik een airbagvest kan kopen :+ )[/quote]

een airbagvest heeft het zelfde effect toch ??
ze beschermen beide alle vitale delen

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:23

In juni ben ik van m'n paard afgelanceerd en heb daarbij m'n sleutelbeen op 3 plaatsen gebroken.
Droeg alleen een shirtje zonder mouwen en zonder BP.

Na m'n operatie en toen ik eindelijk weer te paard mocht, ben ik toch een BP gaan passen, aangezien vallen op dezelfde schouder niet een goed plan is.

Kon alleen geen enkele BP aan omdat 't op de wond drukte en 't plaatwerk dit niet zo prettig vond.
Ben er zonder BP weer opgeklommen. 2 weken later struikelde m'n andere paard waardoor ik m'n hele lijf tijdens de val gedraaid heb.

Met een bodyprotector had ik dit waarschijnlijk niet kunnen doen omdat het je toch beperkt in de beweging. Aan de laatste val alleen veel spierpijn overgehouden.

desi28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:49

ik ben ook van plan om er 1 aan te schaffen heb tot nu toe altijd zonder gesprongen maar mijn dochter gaat nu op les 5 jaar en die gaat toch ook echt met BP rijden dus met zelf natuurlijk het goede voorbeeld geven.
Als je een goed passende hebt kan het in ieder geval nooit kwaad!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:54

ik ben 1,5 jaar terug loeihard bij het springen op een hek geknald, goed zij dank had ik een bp om (was verplicht daar en dus ook de eerste x dat ik er eentje droeg :j) ik stond op en had nergens last van, en dat terwijl mijn ribben rug schouder en nek een zeer zwakpunt zijn die heel snel zwaargekenusd zijn :j
van de zomer tijdens de crosstraining met me rug op een boomstam gevallen, en gelukkig had ik mijn bp aan :j
een zware kneuzing aan over gehouden, maar de ziekenhuis arts zij me wel dat het gebroken had kunnen zijn als ik mijn bp niet aan had...
na de eerst val met bp sprong ik bijna altijd met bp...
na die laatse spring ik nooit meer zonder bp :j

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 00:06

parador schreef:
(Ik ga dus binnenkort leren springen zonder bodyprotector, als ik dit niet durf wacht ik wel een jaar of 4 zodat ik een airbagvest kan kopen :+ )

een airbagvest heeft het zelfde effect toch ??
ze beschermen beide alle vitale delen[/quote]

een airbagvest is nog te duur ;)

ik denk toch maar dat ik een goede bp ga halen

welke raden jullie aan?

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:14

Bij een airbag vest moet je zelfs een bp er onder dragen! Vergeet dat niet.

Ik heb zelf zo vaak een salto gemaakt met mijn bp aan, de laatste keer is zelfs mijn bp gescheurd! zo hard er af gekletterd. Had wel wat last in mijn rug maar als ik geen bp aan had gehad weet ik zeker dat ik hier niet meer zo had kunnen rond huppelen!!!!!!

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:19

Psydoxy schreef:
In juni ben ik van m'n paard afgelanceerd en heb daarbij m'n sleutelbeen op 3 plaatsen gebroken.
Droeg alleen een shirtje zonder mouwen en zonder BP.

Na m'n operatie en toen ik eindelijk weer te paard mocht, ben ik toch een BP gaan passen, aangezien vallen op dezelfde schouder niet een goed plan is.

Kon alleen geen enkele BP aan omdat 't op de wond drukte en 't plaatwerk dit niet zo prettig vond.
Ben er zonder BP weer opgeklommen. 2 weken later struikelde m'n andere paard waardoor ik m'n hele lijf tijdens de val gedraaid heb.

Met een bodyprotector had ik dit waarschijnlijk niet kunnen doen omdat het je toch beperkt in de beweging. Aan de laatste val alleen veel spierpijn overgehouden.

Met een bodyprotector ben je niet beperkter in je beweging (als je in ieder geval een goede BP hebt). Ik heb een bodyprotector van racesafe eentje met van die losse blokjes hiermee ben je heel vrij met bewegen.

Zelf heb ik vorig jaar met een val mijn rug gebroken had toen geen BP aan rij nu altijd met een BP

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:04

Ik spring (nog) niet maar rij veel buiten. Ik rij op een ontzettend braaf beestje maar met buitenritten altijd met BP! Ik heb er een, dus gebruik ik hem ook net als mijn cap. Als we gaan springen gaat de BP ook aan.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:53

emilybelle schreef:
helpt een bodyprotector echt?

Wat een domme vraag, moet je soms je berichten vol krijgen ofzo }:0

Maar goed ik rijd tegenwoordig bij mijn jonge dier met een hows racesafe bp en dat is toch echt een aanrader. Die bp bestaat uit bewegende onderdelen waardoor het zich goed aanpast aan je lichaam. Hierdoor ben je gewoon vrij in het bewegen op het paard.

Een bp is toch wel veiliger dan zonder, maar goed je kunt altijd een vervelende val maken waardoor je alsnog wat breekt, maar toch verkleint het de kans wel naar mijn idee....