Extra deken of toch op stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mylady_E

Extra deken of toch op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 13:23

Even wat meer uitleg bij de ingewikkelde titel ...

Ik heb een New-Forest x Arabier ruin van 15 jaar en een echte teddybeer. Half september begint hij al wintervacht aan te maken en ondertussen is het dus al een echt bolletje wol. Hij wordt niet geschoren, staat 24/7 op de weide en kan zelf kiezen wanneer hij in zijn stal gaat staan.

Wanneer ik ga rijden, zweet hij uiteraard enorm (kan ook niet anders met zo'n vacht). Ik stap steeds vrij lang uit, maar blijven stappen tot hij droog is, is niet mogelijk. Ik heb 2 fleecedekens waarvan hij er telkens 1 opkrijgt na het rijden en dan komt het probleem:
- Hij wilt onmiddelijk gaan rollen. Wanneer het droog is, is dit geen probleem met een fleecedeken. Maar wanneer het regent, wordt die fleece natuurlijk onmiddelijk nat.
- Ik heb al geprobeerd om hem een uurtje op stal te zetten om op te drogen. Maar door de stress (hij staat niet graag op stal) komt hij nog meer bezweet er uit dan wanneer ik hem erin zette.

Ik had al 2 oplossingen in gedachte:
- Hem toch leren op stal te staan. Al weet ik absoluut niet hoe daaraan te beginnen want hij is echt niet rustig te krijgen, zelfs naar eten kijkt hij op dat moment niet om.
- Een 0gram regendeken kopen om deze over de fleecedeken te leggen. Zo kan hij opdrogen en wordt de fleece toch niet nat/vuil. Fleece zorgt er echter voor dat het zweet van het paard op de buitenkant van de deken komt te liggen (droog paard, buitenkant deken nat). Geeft dit geen problemen wanneer je er dan nog een regendeken gaat over leggen?

Hopelijk kunnen jullie een beetje helpen.
Evi

PBA_

Re: Extra deken of toch op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:06

Een regendeken omdoen over de fleece als hij nat is heeft geen zin. Waarom? omdat het vocht naar buiten gedreven wordt en dus in de deken blijft zitten omdat het niet kan verdampen. Dus blijft hij nat.

Verder hoeft alleen de onderlaag droog te zijn van de vacht, de vacht ís de deken die precies hetzelfde doet als de fleece. Dus als de ondrvacht droog is, is er niks aan de hand. Je paard moet verder op adem zijn als je stopt.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 18:10

Mijn theorie over regendeken over fleece klopte dus. Dank u om dat te bevestigen.
Hij is wel op adem wanneer ik stop, maar vind hem toch nog te nat om zo op de weide te zetten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:28

als je voldoende lang uitstapt, zou het eigenlijk geen probleem mogen zijn om je paard nog "nat" buiten te zetten. ze drogen van op de huid naar buiten toe door hun eigen lichaamswarmte. hun vacht heeft dezelfde werking als het fleece zweetdeken.
verder is rollen de beste manier om weer op te drogen voor een paard

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:33

Ik ben het met petitparis eens. Die van mij hebben ook al een dikke vacht en zijn na het rijden erg bezweet. Ik stap ze uit en dan gaan ze gewoon het land op. Meestal gaan ze eerst rollen. Ze hebben er nooit iets van gehad. Als ze zelf lopen te spelen en rennen in het weiland gaan ze ook bezweet weer stil staan te eten.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 18:37

Rollen is inderdaad het eerste wat hij doet. Wou hem graag warm houden aangezien hij een tijdje terug een zware keelontsteking heeft gehad. Zo te horen is het echter niet nodig en zal dat ziek zijn waarschijnlijk eenmalig zijn geweest.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:40

Tocht is in jou geval (eigenlijk ook bij anderen) veel erger. Kou niet.