Paard/pony met wintervacht hoe vaak rijden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Paard/pony met wintervacht hoe vaak rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 11:30

N.a.v. dit topic [SV] Bokkers zonder dekens?? vroeg ik me af hoe al de bokkers die zonder deken de winter doorgaan trainen.

Hoe doe je dat met een paard wat snel bezweet raakt en weer moeilijk droog wordt??
Hoe vaak train je je paard/pony in de winter?
Of zet je ze de hele winter stil?
Hoe krijg je je paard/pony weer droog na het rijden?

PBA_

Re: Paard/pony met wintervacht hoe vaak rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:39

Ik rijd door, we trainen dan niet meer specifiek maar rijden wel. Vanaf januari of februari ga ik wel weer trainen (endurance). We stappen iets langer uit maar verder niets.

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 02:57

Hoe vaak rijden : hangt er vanaf hoe de piste erbij ligt in de winterse weersomstandigheden.
Zorg altijd dat ze goed droog is na het rijden. Vroeger wisselde ik om de 40 min van fleece deken, meestal 3 keer tot ze droog was. Dit jaar jacht geschoren en ze zweet tot nu toe nauwelijks, afwachten hoe dat verder gaat :-)

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 03:05

het gaat er niet om hoe vaak, maar hoe lang en hoe intensief.
Ik rij gewoon zo vaak mogelijk maar meer stap oefeningen en buitenritten zonder al te veel te galoperen zodat ze niet te nat worden.

Echt hard trainen nu even niet :-) alhoewel ik dit weekend een clinic heb ranch sorting dus dat zel wel zweten worden, lang uitstappen dus.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 03:41

Gewoon rijden! Hoe beter de conditie, hoe beter de vacht! Ik reed 5keer per week, paard stond overdag ook buiten maar snachts binnen.

Rijden deed ik in de buitenpiste dus overmatig zweten deed ze niet. Gewoon stappen tot het zweet koud is (hoeft niet droog te zijn), mits voldoende uitdraven heb je hier niet meer werk aan dan zomers... daarna weer het land op of in de stal en nooit problemen gehad :)

Sonnies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:30

Inderdaad gewoon rijden! Maar ik zelf probeer gewoon net zoveel te trainen als in de zomer.
Wel hopende natuurlijk dat we deze winter niet weer zoveel sneeuw en vorst krijgen :o

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:35

Ja dat was wel minder vorig jaar...

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:41

Ik rij gewoon, zorg dat ik langer uitstap, ( bij een bosrit dus eerder rustig aan) en na het rijden leg ik er een zweetdeken op zodat het zwet naar boven komt.

Uhm over ijs en sneeuw.... een elfstedentocht zou wel cool zijn maar sneeuw helemaal, wil de slee er graag weer achter knopen ;-)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:55

Het zweet komt al naar boven door hun eigen vachtstructuur, enige wat ik deed was waterdichte uitrijdeken erop als het regende, want daarvan koelde ze wel te veel af.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:50

Nou ja zodat het zweet er af gaat dan, de deken is in ieder geval nat als ik hem er af haal ;-)

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:12

mijn verzorpony moet het (helaas) ook doen met een dikke wintervacht.
ze staat dag en nacht buiten behalve als ze gereden heeft dan mag ze snachts op stal. en met erge vorst gaan ze ook naar binnen.
ik rijd gewoon, veel buitenritjes en sowieso 1x per week naar les.(20 minuutjes rijden naar een binnenbak) op de terugweg gaat er dan een zweetdeken op. (heb er 2 een gewone fleece en een wollen met hals voor als het heel koud is)

verder hoop ik dat het niet zo veel gaat sneeuwen dit jaar. want dan kan ik het wel vergeten met die ijzers eronder naar buiten te gaan. dde ijzers mogen er wel af. maar volgens mij glij je dan nog beoorlijk.