ruitrgewicht vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zondersokken

ruitrgewicht vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 10:37

Ik heb mijn oog laten vallen op een mouse dun highland pony die wat karakter betreft en hoogte (ca 1.46), leeftijd en ervaring goed bij mij zou passen.
Ik ben geen lichte ruiter ca 80 kilo zou dit te zwaar zijn voor dit type pony?
Hoe beoordeel je dit goed?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:39

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:54

Dat is niet zo een twee drie te zeggen, daarbij spelen meerdere factoren: denk aan model van het dier (vierkant of rechthoekig), correctheid beenwerk, stevigheid botten en gewrichten, bouw (bijv holle rug, overbouwd)...
Er is een heel interessant digitaal boek geschreven door Tineke Dekker, een zadelmaker (Master Saddle Fitting Consultant). Zij heeft ook een hoofdstuk gewijd aan ruitergewicht en hoe je het maximale gewicht voor jouw pony/paard kunt berekenen (vanaf pagina 63). In dat boek staan ook een aantal voorbeelden ter verduidelijking. Gratis te lezen op de volgende link:
http://www.pegasosaddles.com/Zadelboek%20bladerversie/zadelboek%20bladerversie/Basic-Xml%20Version/Zadelboek.html
Als je het zeker wilt weten, moet je dus even aan het meten!
Hoop dat je er wat aan hebt en succes *D

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 11:07

Ik ken dit boek inderdaad, het is dus lastig zo te zeggen een kleiner paard van goede bouw kan dus meer hebben dan een groot paard met een minder goede bouw dus een groot paard is niet perse beter voor een zwaardere ruiter...
Ik wil het paard wat ik uiteindelijk aanschaf niet overbelasten natuurlijk, zijn er rassen die over het algemeen (ook hier natuurlijk afhankelijk van allerlei factoren) meer geschikt zijn voor de wat minder lichte ruiters onder ons? (Tinker, fjord, brede haflinger???)

Karenenditty

Re: ruitrgewicht vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:11

Ik ken zo een pony, en daar rijd af en toe een man op zwaarder als 80 kilo, moet kunnen denk ik? zijn krachtpatsers is mij verteld?

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 11:28

Dat heb ik ook gelezen over dit ras maar wilde wel graag jullie mening, ben bang als ik het aan de eigenaar raag ze zowieso zeggen dat het wel kan

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:11

zondersokken schreef:
Ik ken dit boek inderdaad, het is dus lastig zo te zeggen een kleiner paard van goede bouw kan dus meer hebben dan een groot paard met een minder goede bouw dus een groot paard is niet perse beter voor een zwaardere ruiter...

Klopt, stokmaat zegt weinig in dat opzicht: mijn appaloosa van 1.58 is stevig gebouwd, maar heeft een lange én weke rug, en is daardoor in mijn optiek absoluut geen gewichtdrager. Een goedgebouwde fjord van 1.40 kan veel meer hebben. Ik weeg rond de 50 kilo en rijdt haar max. 2 keer in de week, werk ook graag met haar vanaf de grond. Zou ik een paard dagelijks een uur of meer intensief willen rijden, had ik niet voor haar gekozen. Voor mijn (zeer lage) ambities kan deze appaloosa er nog wel mee door, maar iemand die veel sportiever ingesteld is zou ik haar afraden. Dus intensiteit van de belasting kun je ook nog meenemen :P.

Heb je misschien een duidelijke foto van het lichaam van de pony waar het om gaat? Dan kunnen bokkers wat gerichter hun mening geven... Als ik op Google afbeeldingen simpelweg "Highland Pony" intyp, zie ik heel uiteenlopende uiterlijken: van bouw van een compact, stevig trekpaard tot iel/slank ponytje met lange rug...
Over het ras wordt inderdaad algemeen gezegd dat ze veel kunnen hebben, dus laat je door enkel die stokmaat niet in twijfel brengen.

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 12:31

Er is al iemand die dit weekend bij haar komt kijken voor de tweede keer helaas, als zij niet verkocht word kan ik komen.
Als dat zover komt zal ik de foto van haar hier plaatsen dat is een goed idee van je YamaDeva.
Goed dat je rekening houd met de belasting van je pony als hij niet zo een drager is en dat terwijl je zo licht bent.

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:36

mag ik vragen hoe oud ze is

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:38

ik vind het geen ideale optie eerlijk gezegd. jij weegt rond de 80kg, maar wat komt daar nog bij aan materiaal?
ik heb een stevige NF van 1.40 en reken 70kg als max voor haar. zelf weeg ik niet iets meer dan 50kg, maar met westernzadel, kleding en schoenen erbij kom je aardig in de buurt hoor!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:46

Om eerlijk te zijn denk ik dat het een behoorlijke belasting is voor het paard.

1.46 met een ruiter van ca 80 kg, komt nog kleding, zadel ed bij op.
Mijn eerste reactie zou zijn: niet doen.

Maar dingen als: onafhankelijke zit, lengte van jou, kracht en bouw van de pony, hoe en op welke manier ga je haar belasten en hoe vaak, enz kunnen erg van invloed zijn.

Wat zegt je eigen gevoel?

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 12:48

ze is ongeveer8 jaar oud.
Kynsgirl ik vraag om jullie mening dus natuurlijk mag jij de jouwe gewoon eerlijk geven. het zadel weegt inderdaad ook nog mee daar heb je gelijk in.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:11

Ze lijkt hier een beetje op alleen 6 jaar ouder
Afbeelding
Hoop voor je dat het doorgaat zaterdag, ze is sterk genoeg hoor.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:16

ik volg t ff... ben wel beniewd en wil dat boek eens bekijken ;)

Hippogriff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:26

ik heb zelf een highland pony.
t zijn niet de grootste maar wel heel sterk.
ik ben zelf best licht dus kan er niet heel goed over oordelen maar denk wel dat zo'n pony het aan zou kunnen.
het is in ieder geval een super leuk ras!

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:38

Ik weet niet hoe groot deze pony en ruiter zijn, maar lijkt dit er misschien een beetje op?
http://morearabs.homestead.com/stormdancerridden.jpg
IJslanders zijn ook niet de grootste, maar daar rijden ook volwassenen op, misschien kun je daar eens foto's van bekijken, dan krijg je ook al een beetje een indruk lijkt mij?