zondersokken schreef:Ik ken dit boek inderdaad, het is dus lastig zo te zeggen een kleiner paard van goede bouw kan dus meer hebben dan een groot paard met een minder goede bouw dus een groot paard is niet perse beter voor een zwaardere ruiter...
Klopt, stokmaat zegt weinig in dat opzicht: mijn appaloosa van 1.58 is stevig gebouwd, maar heeft een lange én weke rug, en is daardoor in mijn optiek absoluut geen gewichtdrager. Een goedgebouwde fjord van 1.40 kan veel meer hebben. Ik weeg rond de 50 kilo en rijdt haar max. 2 keer in de week, werk ook graag met haar vanaf de grond. Zou ik een paard dagelijks een uur of meer intensief willen rijden, had ik niet voor haar gekozen. Voor mijn (zeer lage) ambities kan deze appaloosa er nog wel mee door, maar iemand die veel sportiever ingesteld is zou ik haar afraden. Dus intensiteit van de belasting kun je ook nog meenemen
.
Heb je misschien een duidelijke foto van het lichaam van de pony waar het om gaat? Dan kunnen bokkers wat gerichter hun mening geven... Als ik op Google afbeeldingen simpelweg "Highland Pony" intyp, zie ik heel uiteenlopende uiterlijken: van bouw van een compact, stevig trekpaard tot iel/slank ponytje met lange rug...
Over het ras wordt inderdaad algemeen gezegd dat ze veel kunnen hebben, dus laat je door enkel die stokmaat niet in twijfel brengen.