Mini-Shetlanders zadelmak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SilkyChex

Mini-Shetlanders zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 09:06

Komend voorjaar wil ik onze 2 mini-Shetlanders zadelmak maken zodat m'n (dan) 4-jarige dochter erop kan rijden (onder begeleiding). Hoe pak ik dit stapgewijs aan?

capopjekop

Re: Mini-Shetlanders zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:56

Ik neem aan dat het vooral aan de hand stappen is?

Ik heb mijn shetlanders zelf ingereden, toen ik de eerste ging inrijden was ik zelf nog klein en licht genoeg om de basis erin te krijgen. Bij Hans was dat echter niet. Dus ik kan wel vertellen hoe ik het bij hem heb aangepakt, wellicht dat iemand anders het heel anders doet, maar bij die van mij werkte dit goed. Ik begin altijd met het longeren, ze moeten goed reageren op de commando's stap, draf, galop, halt, voorwaarts, easy (of hoooo, rustig). Ik longeer in eerste instantie gewoon aan het halster. Als dat allemaal goed gaat doe ik het hoofdstel om met het bitje. Hier doe ik hetzelfde als hierboven. Daarna ga ik ze aan het zadel laten wennen. Eerst aai ik ze over hun rug, hals en billen met het shabrakje, laat ze goed ruiken ook. Daarna kun je voorzichtig het sjabrakje op de rug leggen. Met het zadel doe ik hetzelfde. Dat herhaal ik een paar dagen tot het goed is en dan singel ik voorzichtig aan. Daarna herhaal ik het longeren, maar dan met zadel. Als dat goed gaat doe ik er de beugels aan (wel kort, zodat ze niet als een gek tegen de buik en benen van de pony kletsen, maar dat ze wel op het zadel herrie maken. Dit doe ik om te kijken of ze rustig blijven mocht de ruiter de beugels een keer verliezen. Als je goed kunt longeren met de dubbele longe dan is dat de volgende stap. Zelf kon ik dat toen nog niet, dus ik ben met de lange lijnen begonnen. Maar dit kun je mss wel overslaan als het alleen stappen aan de hand is. Maar zo leer je ze iig te sturen en halt te houden met lichte teugeldruk. Als dat goed gaat ga ik voorzichtig hangen (niet met mijn volle gewicht uiteraard), Hans vond dat echt maf, baasje staat links met haar benen, maar haar hoofd is recht van hem :D Dat doe ik ook gewoon als hij staat te eten enz. Tot slot leg ik mijn been er voorzichtig overheen (wederom niet met je hele gewicht). Daarna is er een ruitertje opgegaan. Haar vader liep ernaast om haar eventueel op te vangen en ik liep naast Hans.

Wil je verder gaan dan kun je de pony aan de longe doen. Jij geeft het commando voorwaarts aan terwijl de ruiter haar been aandrukt. Op den duur gaat de pony benen dus zien als voorwaarts. Verder moet je natuurlijk rustig en consequent zijn. Als je twijfelt aan jezelf schroom dan niet om hulp te zoeken, want een shet is uiteindelijk gewoon een paard in een kleiner formaat. Zeker voor een kinderpony is het van belang dat het inrijden goed gebeurd, dan houd je er echt een gouden pony aan over.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:44

Laten wenne aan een zadeltje kun je op dezelfde manier doen als bij ieder ander paard.
Wennen aan een ruiter kun je doen door gebruik te maken van een dummie :) Die kun je maken van een overal (kun je ook in kindermaat kopen) en die moet je opvullen met stro en plastic buizen voor in de benen. Knoop de mouwen, pijpen en hals dicht en voila een nepruiter.

Zo kan een paard rustig wennen aan iets boven de ooglijn dat op zn rug zit :) Hoop dat je hier iets aan hebt

SilkyChex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 13:06

Thanks voor de tips!