Zielig ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

Zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 20:28

Mijn paard staat in pension. De regel daar is dat de paarden na 1 oktober niet meer het land in mogen, omdat ze het anders helemaal kapot lopen. Ze staan dus nu binnen (allemaal). Dit is de eerste winter met mijn paard en ik voel me af en toe zo schuldig als ik een dag niet naar haar toe kan. In de lente/zomer kan ze wel gewoon lekker de wei in met vriendjes, maar nu niet. Ik probeer zoveel mogelijk iedere dag te gaan en haar dan lekker buiten te laten (rijden, longeren, poetsen of gewoon lekker met een vriendje in de bak spelen). Maar al met al komt ze nu niet veel meer dan een uur, hooguit 1,5 uur per dag uit haar stal. Vandaag was het bijv. weer enorm pokkeweer en vanochtend heb ik niet gereden. Nu wilde ik evt wel vanavond nog gaan, maar ook nu is het een groot zwembad buiten..... Ik heb haar vanochtend wel een tijdje in de bak gelaten.
Haar stal is een ruime en lichte box van 4 x 6 met een luik naar buiten en andere paarden om haar heen.
Hoe ervaren jullie dat ? Stel ik me aan, vind ik het te zielig of valt het in jullie ogen allemaal wel mee ?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:38

Ja ik vond het zodanig zielig dat ik best vaak verhuisd ben(ook niet makkelijk voor een paard)
Nu heb ik een weiland gekocht en heb ze dag en nacht buiten. (Maarja dat vinden sommige mensen ook weer zielig :+ )
Ik vind 24/7 stal dus zielig en zelfs slecht voor haar gezondheid.
Dus mijn mening: nee je stelt je niet aan. :(:)
Kijk anders eens rustig om je heen of er betere stallingen in de omgeving zijn.

Elin_

Re: Zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:40

Zelfde mening als Amalarab.
Paard hoor niet 23 uur per dag op stal en dat ene uurtje te moeten werken.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:56

Ik heb in maart een keuze moeten maken tussen twee stallen. De stal waar ik stond ging nl sluiten. Één van de stallen had voor mij heel veel voordelen, maar hier zou ik het zelfde probleem hebben als wat jij omschrijft. De stal waar ik voor gekozen heb is een stal waar de paarden overdag altijd naar buiten gaan (weide of paddock). Ik moest hierdoor afscheid nemen van stalgenoten en hunpaarden, die wel naar de andere stal gingen. Ik zou op de andere stal een hoop luxe krijgen etc.
Ik wist dat ik me heel erg schuldig zou voelen als mijn paard de hele dag in zijn box moest blijven staan.
Ik kan me je gevoel dus heel goed voorstellen. Ik weet ook dat er veel paarden in NL in deze situatie zitten.

Heb je de mogelijkheid om naar een andere stal te gaan verhuizen waar je paard meer buiten komt?
Is er de mogelijkheid dat stalgenoten elkaars paarden buiten en binnen zetten?
Misschien dat je nu een keer een dagje niet kan, maar wat als je bv 1,5 griep hebt en op bed ligt?

Ik wens je sterkte!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:13

Ik vind het goed dat je hier mee bezig bent overigens. Hoeveel mensen betalen niet klakkeloos €300,- p mnd voor een hokkie van 3 bij 3m eenzame opsluiting, alleen omdat er een binnenbak en wasplaats bij zit..
Je box is best groot maar overdag in de paddock/weide zou er toch bij moeten horen 's winters.
Succes!

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:51

Bij mij is het een beetje hetzelfde verhaal...
Ik sta al een tijdje op een pensionstal. Sinds dit jaar gaat mijn paard wel 2x per week buiten in de paddock maar anders staat ze ook altijd binnen. Tenzij dat ik ga rijden, longeren, ze zelf ga losgooien.

Ik voel me er ook niet goed bij maar ik heb al op verschillende stallen gestaan en ik voel mij echt goed bij deze stal. Ik heb ook de mogelijkheid niet om mij paard op een wei te zetten. En ik heb er bovendien de tijd niet voor (om te voeren, stallen te mesten, ...)

Ik zou er niet te veel bij stilstaan. Er zijn veel paarden die het waarschijnlijk veel slechter hebben dan jouw paard en mijn paard. Er staan paarden bij ons op stal waarnaar de eigenaar zelfs niet komt kijken. Die paarden vind ik pas zielig.
Als je de mogelijkheid en de tijd hebt, om je paard op een wei te zetten, kan je dat doen maar dan ben je wel al het gemak van een pensionstal kwijt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 01:05

Ik vind het wel zielig.
De reactie van hier boven vind ik niet helemaal kloppen hoor er zijn paarden die het slechter hebben dat is toch geen excuus?
Er zijn ook pensionstallen die wel weidegang of een paddock aanbieden. Maar dan moet je gewoon goed zoeken en waarschijnlijk meer centen uitgeven maar wat ja wat vind je belangrijk? Dat jij alle luxe voor jezelf hebt of dat je paard ook lekker paard kan zijn?
Ik zou me er persoonlijk niet lekker bij voelen en ook echt meteen verhuizen niet dat ik al voor zo'n stal zou kieze als ik van te voren wist.
Ieder z'n mening maar 23 uur op stal vind ik echt niet kunnen.

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 01:07

Hier ben ik het niet helemaal mee eens Eikaan. Ik vind dat een paard gewoon een dier blijft dat met zijn vriendjes in de wei moet kunnen lopen, en niet de dupe wordt van een baasje die eigenlijk geen tijd heeft. Ik weet dat heel veel mensen het zo doen, dat is ieders eigen keus dus ik wil niemand hiermee aanvallen :). Maar ikzelf zou een paard niet op een stal zetten waar hij niet buiten kan staan.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 01:08

Absoluut paardonwaardig

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 01:09

Ik denk dat als je vanaf je paard bekijkt klinkt misschien rot, hij veel liever overdag met vriendjes buiten staat dan dat zijn baas m even komt trainen.

Ik weet ook dat Ik dan geen binnenbak heb. MAar mijn pony wel het kudde dier kan zijn dat ze is.

Naar mijn menig zijn de eigenaren van paarden die 23/7 binnen staan grote egoïste. Maar dat is MIJN mening!

Verder kan je altijd kijken naar degene die het slechter hebben, maar is het niet de bedoeling naar beter te streven dan een huidige situatie.

VErder zou ik een binnenbak heerlijk vinden. Maar hier in omgeving gaat dat samen met eenzame opsluiting. DAt doe ik mijn pony niet aan..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:23

smurffie schreef:
Ik denk dat als je vanaf je paard bekijkt klinkt misschien rot, hij veel liever overdag met vriendjes buiten staat dan dat zijn baas m even komt trainen.

Ik weet ook dat Ik dan geen binnenbak heb. MAar mijn pony wel het kudde dier kan zijn dat ze is.

Naar mijn menig zijn de eigenaren van paarden die 23/7 binnen staan grote egoïsten. Maar dat is MIJN mening!Verder kan je altijd kijken naar degene die het slechter hebben, maar is het niet de bedoeling naar beter te streven dan een huidige situatie.

VErder zou ik een binnenbak heerlijk vinden. Maar hier in omgeving gaat dat samen met eenzame opsluiting. DAt doe ik mijn pony niet aan..

Helmaal mee eens!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:34

Mee eens Smurffie!

Wat je evt ook kan doen (net als ik en een paar weigenoten) is een wei huren van een particulier in de buurt! Veeeeeeeeeeel beter dan een pensionstal hoor! Bouw je eigen schuilstal erop en betegel een stuk voor de winter. Klaar... Zelf alles regelen, heerlijk rustig, zoek een vriendin met paard. Die ook kan voeren als je ziek bent.
Geweldig hoor!! (jammer alleen dat onze wei een deel van het bos wordt volgend jaar..) :7

Ik vind het niet normaal dat sommige pensionstallen hun paarden niet elke dag naar buiten doen.
Snap überhaupt ook niet dat die vol staan altijd :+
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 04-11-10 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:35

Ik ben het met smurffie eens..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:41

Ik zou lekker om je heen gaan kijken voor een andere plek.
Het grootste bezwaar is dat het paard niet kan spelen, rennen, grazen, andere paarden voelen.... dat is voor een paard een straf.
Daarnaast is het nog eens zo dat je de kans op blessures enorm verhoogd. Een dier dat gemaakt is om te bewegen, wiens spijsvertering werkt bij gratie van die beweging, wordt niet beter van veel stilstaan. Slecht voor het bewegingsapparaat, slecht voor de spijsvertering, slecht voor het levensgeluk en daarmee gezondheid vh paard.

Goed dat je zo bewust bezig bent, velen mogen jouw voorbeeld volgen!
Kijk op Marktplaats en hier, zet eventueel een advertentie, en of eens een rondje door de buurt doen... misschien kun je ergens terecht? (stoute schoenen aantrekken!)

Kijk, in alle redelijkheid biedt men de paarden dus niets... (geen uitloop id winter), maar ze bieden de ruiter ook niks... je staat in een zwembad zeg je. Jullie trekken dus beiden aan het kortste eind.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:44

In je andere topic zeg je:

En nu komt mijn dilemma: ik heb vlak in de buurt iemand gevonden die op mijn paard gaat rijden de komende tijd (vanwege dat ik geopereerd moet worden). Zij heeft een boerderij en echt een FANTASTISCHE (a la Achterberg) bodem erin liggen. Terwijl op mijn vaste adres de plassen je om de oren vliegen, kon ik bij haar gewoon zonder problemen rijden (ik heb er vanochtend nog gereden), alleen heeft zijn (nog) geen verlichting, dus kan ik alleen overdag rijden.... Ik kan eventueel ook bij haar in pension komen staan, tijdens de training, maar ook na die tijd als ik zelf weer kan rijden...

Wanneer zij een weide of goede paddock heeft voor de winter en een maatje om erbij te zetten, dan zeg ik: verhuizen als de sodemieter! hihji!
Succes!

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:49

Mijn paard heeft van z'n 5e tot 4 maanden geleden (z'n 16e) ook op een stal gestaan waarbij hij s winters gewoon binnen stond. Behalve als ik kwam om het te doen. (Rijden, longeren, poetsen, weet ik het) Er was wel een paddock. Maar die was zwaar verzopen. En als je je paard daarin wilde laten zetten koste je dat nog eens 2,- per dag voor hooguit 30 min. Mijn paard heeft dus bijna z'n hele leven zo gestaan. Maar hij is er echt niet minder van geworden hoor.

Tuurlijk is het niet goed, deze manier van huisvestigen. Maar bij gebrek aan beter moet je toch wat. Mijn paard is van z'n 5e tot z'n 13e manegepaard geweest. Dus die had weinig keus verder. Nu ben ik echter afgelopen juli net verhuisd naar een minder luxe stal. En daar staat hij in de zomer de hele dag buiten op een groot stuk weiland met 9 paarden. Ze staan nu net een week weer op stal. En dan staan ze verdeeld in 3 groepjes 2,5u in de paddock om toch nog even buiten te komen.

Kortom. Je paard staat nu niet ideaal. Maar ik denk dat een heel groot gedeelte van nl zn paarden zo houd. Gewoon omdat er geen andere optie is. En de stallen waarbij ze wel naar buiten kunnen vol staan. Ik woon hier wel in de randstad. Maar ze werkt het hier gewoon. Ik heb mazzel dat er een plekje vrij kwam in de buurt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:56

Mooi excuus is dat zeg.
Je paard ook maar zo laten staan omdat half NL hun paard zo houdt.
;(

Ik woon ook in de randstad en in mijn omgeving zijn er eigenlijk alleen manege's waar de paarden zo onvriendelijk worden gehouden. Ziten bij allemaal pension aan, wel hebben ze alle luxe voor de ruiter (voor 450euro :+) maar wat heeft het paard daar aan?
Juist, niks.
Sta liever voor 70 euro op een weitje in het bos hoor. Vind het echt bizar dat sommige mensen er geen moeite mee hebben.

De pensionstallen zelf hier doen het allemaal super.
En dat zijn er veel!

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:02

Hm, ik heb hier ook al op bijna elke stal gestaan hier in de buurt en geen één stal van waar ik al heb gestaan, is er geen mogelijkheid om in de winter paarden buiten te zetten.

Ook met minder luxe komen de paarden in de winter niet buiten.

Ohja een weitje vind je hier ook niet :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:09

Ik ben van mening dat een paard in elk geval 1 keer per dag zn boks uit moet. In zn stal blijven staan is sowieso geen optie.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:17

Ik heb mn paarden vanaf 1 november ook op een stalling staan met binnenbak, omdat het me vorig winter zo tegenviel met de weeromstandigheden, ik kon gewoon vaak niet rijden met al die sneeuw en regen.. En probeer dan maar eens ook nog goed op wedstrijden te rijden, dat werkt niet.. Dus nu staan ze wel veel op stal, ik probeer ze zoveel mogelijk te rijden, longeren en even los in de bak te gooien, maar het blijft moeilijk omdat er nog 30 eigenaren met paarden zijn die ze ook los willen, maar ze mogen natuurlijk niet bijj elkaar in de bak..

Dus ik denk dat ik het ook snel zat ben en dat hopelijk in maart als het weer het toelaat en anders april weer lekker bij mij thuis staan.. :)

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 18:29

Ik zie wel dat het onderwerp onder ons bokkers best leeft en dat er ook veel verschillende meningen zijn. Hier in mijn woonomgeving heb ik feitelijk geen grote pensionstallen, dus je moet net een adres weten waar je terecht kan. Bij 1 grote stal in de buurt (maar dat is meer een professionele dressuurstal) komen de paarden volgens mij ook niet meer buiten.

Ik kan mijn merrie wel in de bak loslaten (zojuist heb ik haar nog een uurtje buiten laten spelen met 2 vriendjes) maar daar houdt het dan ook mee op. Ik rij nu voorlopig geen wedstrijden vanwege een operatie, maar straks in de zomer pak ik het weer op. Ik denk dat ik eea maar eens goed tegen elkaar ga afwegen en dan straks een goede keus maken.

@ Ninx: dat klopt inderdaad dat er een stal in de buurt is met een mooie bak. Alleen is de box waar ze daar komt te staan nou niet fantastisch en heeft ze bovendien geen contact met andere paarden (want die staan allen in een binnenstal...). Dus daar ben ik ook nog niet helemaal uit. Ik heb hun nummer, dus ik kan natuurlijk volgend jaar altijd nog eens gaan praten ;-)

Ik zie mezelf overigens niet als een egoist(e). Ik heb een baan, een gezin met 2 opgroeiende kinderen en ik steek ieder vrij uurtje dat ik heb in mijn paard (zodanig dat mijn huishouden er af en toe onder lijdt hi hi).

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:32

mijn mening, nee een paard hoort niet 23/7 in een hok van 3x3 te staan.
ook niet als je ze ''even in de bak kan loslaten'' want wat moet ze de rest van de dag doen? weidegang is niet alleen om de beweging..

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:37

natuurlijk wilt iedereen zijn paard zoveel mogelijk buiten hebben.
bij ons staan de paarden nu ook niet meer op het land, het is nu simpelweg te nat. jammer maar helaas.

nu staan ze in groepjes 2 x daags een uur of 3 buiten, buiten de tijd dat we zelf als eigenaar wat met ze doen.
dus alles bij elkaar staat de mijne denk ook gem 15 uur p dag op stal.
is dit zielig? naar mijn mening niet. hij krijgt meer als ruim kuil, komt verspreid over de dag buiten.
kan zijn vriendjes zien en voelen, en heeft een ruime box.
ideaal, nee dat misschien niet, maar zolang ik geen staatsloterij win .
voor mijn paard en mij een goede plek.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:39

Ik vind 't nogal een verschil(2x daags 3 uur) en niet naar buiten.. ik vind 15 uur op stal nog veel maar dan komen ze teminste nog buiten maar dat is een andere discussie.
niet naar buiten vind ik gewoon niet paardvriendelijk.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:40

Grr net een bericht getypt, is hij zomaar weg..

Is er geen mogelijkheid in de buurt waar je paard langer buiten kan staan? Dan maar even niet aan jezelf denken (mooie bak, iemand die de stal uitmest), maar aan je paard.. Ik heb ook geen bak oid., maar wel paarden die 24/7 buiten staan. Zou voor geen goud willen ruilen met hoe jij staat..