Pony in bruikleen nemen....goed idee ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Pony in bruikleen nemen....goed idee ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 19:26

Ik zit een beetje over de toekomst na te denken :)

Wij hebben nu net de huur van de wei achter ons huis over kunnen nemen.
Ik heb zelf Rena natuurlijk , dat is gewoon mijn paardje. Verder staat hier sinds 2 maanden de Fjord van de moeder van mijn nichtjes.
En dan hebben we nog de kleine pony van de vorige huurders van de wei overgenomen.

Er staan nu dus 2 D-pony's en een kleine pony , en zo'n groepje wil ik hier ook houden :)

Dat is een leuk overzichtelijk klein kuddetje dat precies "past" zeg maar qua wei en stalling.

MAAR : die kleine die heeft eigenlijk meer aandacht nodig dan wij haar kunnen geven. Ik heb haar overgenomen zodat we de huur van de wei over konden nemen van de vorige eigenaren , en om er zeker van te zijn dat ze goed terechtkomt , want het is echt een leuk beestje :+:

Mijn nichtje wilde er wel voor zorgen maar die kan er niet 100% mee overweg , ze is wat te bangig en onervaren helaas.
Het beestje wil heel graag werken en heeft gewoon een ervaren iemand nodig die er doorheen prikt als ze even wat nukkig kijkt :P

En die het beestje gewoon lekker aan het werk zet , want als ze in haar werk haar energie kwijt kan dan blijft ze fris in het koppie en is het gewoon een superfijn en lief diertje :+:

Het zou dus beter zijn als ze bij iemand terechtkomt die echt intensief met het beestje aan de gang gaat.
Vandaar dat ik haar ook in mijn onderschrift heb staan :)

Maar stel dat we het perfecte baasje voor die kleine kriebel vinden , dan wil ik toch graag weer een derde pony erbij.

Om een pony in pension te nemen dat zie ik niet zo zitten , ik heb geen behoefte aan een huurder erbij :o

En het zou juist leuk zijn om een fijne pony voor mijn nichtje(s) te hebben staan :)

Dan wel 1 die iets groter is zodat mijn nichtje er langer plezier van kan hebben , en ook 1 die wat beter geschikt is voor een echte beginner die nog wat onzeker is. En natuurlijk een beestje die ook gewoon rustig en lief blijft als ze een periode maar weinig werkt :)

Nu lijkt het me een goede optie om dan te gaan kijken voor een pony die we in bruikleen kunnen krijgen.

Van iemand die wel graag de eigenaar van het beestje wil blijven , maar er zelf niet meer voor wil / kan zorgen.

Dat wij het beestje dan hier huisvesten , en dus de normale maandelijkse onderhoudskosten betalen (weide + stal + hooi + hoefsmid + wormenkuur enzo).
De eigenaar heeft dan als voordelen : gratis stalling en onderhoud van het beestje , en hoeft de verzorging niet meer op zich te nemen want dat doen wij , dus kan de eigenaar zijn tijd aan andere dingen besteden.

Voor ons zou dan het voordeel zijn dat we zelf geen pony hoeven te kopen , en dat we geen onvoorziene kosten hebben (dierenarts) want die blijven wel voor de eigenaar.

Zowel ik als de moeder van mijn nichtjes willen namelijk eigenlijk geen 2e pony in bezit hebben , maar we hebben er wel plek voor...dus dit zou voor ons een ideale oplossing zijn. En het lijkt me ook een hele mooie oplossing voor iemand die nog een ponietje heeft staan , er eigenlijk weinig tijd voor heeft en toch alle kosten ervoor moet betalen omdat diegene het niet over zijn of haar hart kan verkrijgen om het diertje de handel in te sturen.

Diegene is dan mooi van de maandelijkse kosten en de dagelijkse verzorging af , en het beestje gaat nog eens een leuk ritje maken :)

Okee , na dit lange verhaal :o vraag ik me af : wordt een dergelijk iets vaak gedaan ?

Heeft er iemand ervaring mee , en hoe is dat bevallen ?

Zijn er nog redenen om het wel of niet , of op een bepaalde manier te doen ?

Kortom : heb je iets erover te melden : graag !

We moeten natuurlijk maar afwachten hoe het loopt met die kleine pony , wie weet gaat mijn nichtje ineens doorpakken en wordt het een geweldig leuk koppel die 2 , als ze goed aan het werk komt dan mag ze natuurlijk gewoon blijven :j Ze past hartstikke leuk in de groep en het is op zich echt een schatje dus eigenlijk wil ik haar helemaal niet kwijt. Maar ik heb er zelf ook geen tijd voor helaas dus denk dat ze elders beter op haar plek kan zijn :)

AlexandraM

Re: Pony in bruikleen nemen....goed idee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:35

bedoel je dan dus een soort van leasen van t paard...
ik zag laatst nog een paardje dat verplaatst mocht worden MAAR de kosten waren voor jezelf (da, hoefsmith, stalling)

Ikzelf zit er ook over te denken om dit zodra ik ooit een paard maandelijks kan betalen, het ook te doen...dat paard dat ik gezien had was al een hele leuke voor me geweest.

iig een vriendin van me heeft wel eens een paard gehad en ook verplaatst naar de stalling naar haar keuze, ze werkte hier mee met stallen doen dus stalling was voor haar heel goedkoop. Ze heeft het een jaartje gedaan meen ik... erna is ze gestopt en heeft gespaard voor een eigen paardje.
Ze had er niet echt slechte ervaringen mee, alles stond netjes op papier en was door alle 2 de partijen ondertekent, t was allemaal heel officieel gebeurt en alles wat beide partijen toch graag wenste was erin verwerkt...
De eigenaar was heel blij want ze kon het financieel niet meer opbrengen maar wou dr eigenlijk niet weg doen, uiteindelijk heeft eigenaar t paardje nog steeds en had mn vriendin gewoon voor even een soort eigen paard.

nou goed.. je moet in ieder geval wel duidelijke afspraken maken en het echt op papier zetten om latere problemen te verkomen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:40

Ik heb mijn pony ook in bruikleen staan bij andere mensen.
De afspraken staan netjes op papier! En beide partijen zijn blij met deze manier!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 13:52

Wat is dan een realistische kostenverdeling voor eigenaar en "gebruiker" vraag ik me af ?

Het lijkt me logisch dat de "gebruiker" de kosten van weidegang / stalling / hooi en voer betaald.

Hoefsmid , wormenkuur , entingen en dierenartskosten vind ik dan weer moeilijker in te delen.

Aan de ene kant kan de gebruiker dat ook best betalen , aan de andere kant : de eigenaar mag ook nog best bijdragen , wat heb je er anders als gebruiker nog aan als je zelf de volledige kosten moet dragen , dan kun je beter een eigen pony kopen waar je 100% eigen baas over bent :)

Ik kan me dus voorstellen dat de DA kosten (en belissingen hierover) bij de eigenaar blijven liggen.

Maar als een pony ziek wordt door zaken die de gebruiker aan te rekenen zijn (bvb. als een idioot door een veld vol met molshopen rijden , ik noem maar wat raars :P ) dan is het wel raar om de eigenaar daarvoor op te laten draaien....

Net zoals met de hoefsmid , als het beestje vanwege veel rijden hoefijzers nodig heeft dan lijkt het mij eerlijker als de gebruiker die betaald , want de eigenaar had alleen maar kosten voor het bekappen. Maar als het bij bekappen blijft , wie betaald dat dan ?

Kortom : wat vinden jullie een eerlijke verdeling van de kosten , zodat het voor alle partijen aantrekkelijk is om aan zo'n bruikleen te beginnen ? :)

Tasjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:58

beide helft van de stalling en eerlijke dagverdeling..
kosten hoefsmid leaser.
wormenkuur en veearts kosten voor de eigenaar van het paard..

Groetjes malissa.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:05

hoefsmid en wormenkuur vind ik gewoon bij de onderhoud van de pony vallen en zou in mijn ogen dan ook voor de gebruiker zijn.
Dierenarts kosten (bijv koliek) voor de eigenaar.

Pluisje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:10

De gewone "gebruikskosten" zou ik als gebruiker op me nemen, zoals hoefsmid en huisvesting, maar stel dat het paard ineens ehm zware koliek krijgt (ik noem maar iets :+ ) en ervoor behandeld moet worden, het is makkelijk om als eigenaar er zomaar vanaf te komen. Dan kun je idd beter zelf een paard/ pony kopen.

Als je alles maar duidelijk zwart op wit hebt, dan kun je er denk ik wel uitkomen.

Suc6 :D

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:15

ik vind dat als je een gezonde pony in bruikleen neemt je ook de gebruikskosten moet betalen.
dat is inc dierenarts.
[ernstige en kostbare da kosten in overleg]

de enigste uitzondering vind ik als iemand zelf een pensioenplek zoekt of de gebruiker de pony verbetert doormiddel van uitbrengen in de sport.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:22

Ik heb mijn merrie eerst in bruikleen gehad.
Alle kosten (ook DA, ook hoefsmid) waren voor mij. Dat gaf mij ook het beslissingsrecht om het dier te laten behandelen wanneer en zoals het mij paste. Het enige wat niet aan de orde was, was verkopen of afmaken, voor de rest was het echt mijn eigen dier.
(denk ook aan bijv. een osteopaat erbij oid, de eigenaar kan het flauwekul vinden en de ruiter nodig. Of medicatie voor mok of schimmel etc.)

Op een gegeven moment veranderde de leefsituatie van de eigenaren en moest ze dan toch verkocht. Ik mocht kiezen om haar voor een habbekrats over te nemen of een percentage op de verkoopprijs te vragen.

Mousetimor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:58

ik heb het een tijdje geleden ook gedaan en het beviel me wel goed. ik zal wel adviseren om een soort van kontrakt op te laten maken. ik overweeg om dit weer in de toekomst te doen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:11

Ik heb ook een pony in bruikleen. Via via heeft de eigenaresse contact met mij opgenomen.
Ik denk dat het allerbelangrijk is dat je op één lijn ligt qua verzorging, denkwijze en omgang met paarden. Dat er sprake is van wederzijds vertrouwen.
Wij hebben geen afspraken op papier gezet, alleen mondeling gemaakt.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:53

Mijn oude pony staat ook in bruikleen.
Nog niet zo lang, maar tot nu toe bevalt het wel..
Onderhoudskosten zijn voor de gebruiker, hoefsmid, inentingen, ontwormen e.d. vallen daar ook onder. En DA kosten tot 500 euro per jaar.
Mijn pony is al een oudje, als het allemaal niet meer lukt voor haar dan komt ze naar huis..

De gebruikers hoeven geen aanschafkosten te betalen en komen niet met een onbruikbaar paardje te zitten als ze te oud wordt.
Ze gebruiken haar wel als ware het hun eigen paardje.

Voor beide partijen is dit een fijne oplossing.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:29

Ik zou zelf toch liever voor een eigen pony kiezen, want anders moet je alles wel heel uitputtend regelen en vooral vastleggen. Er zijn zoveel onvoorziene dingen die kunnen gebeuren en waarover discussie kan ontstaan. Met de vraag wie dan schuld heeft en aansprakelijk is .... je kunt het doen en een kontrakt opstellen, maar hoeveel kost een lief shetje erbij nou helemaal? Zouden de voordelen van alles zelf in de hand houden niet opwegen tegen eventuele nadelen?

Succes met je beslissing!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:34

een max. bedrag aan DA-kosten vind ik zo gek nog niet inderdaad. Op die manier kunnen de gewone dingen zoals entingen enz gewoon voor de gebruiker vallen, maar alles boven de regulieren kosten (bv jaarlijks ostheo/enting/ontwormingen/tandarts enz) voor de gebruiker.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:29

Ik heb in het contract staan dat alle gebruikelijke kosten voor de gebruiker is. Dus hoefsmid, stalling, wormenkuren maar ook de jaarlijkse entingen. De overige kosten van de DA gaan in overleg. Als het komt door stom gedrag van de gebruiker is deze ook voor de kosten aansprakelijk. Maar is deze ook per direct de pony kwijt. Blijven wel de kosten van de DA voor hun rekening.
Komt het omdat de pony ziek wordt of iets dergelijks dan gaat het in overleg. Nu heb ik besproken dat het meerendeel voor hun kosten komt. Dat is meer omdat deze mensen gewoon heel blij zijn met de pony!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:16

Dit is niet echt een VSW vraag maar meer geschikt voor TAO dus ik verplaats dit topic even.

VSW-->TAO

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:56

Hey hey,

Was van de week even bij je wezen kijken (ik ben de vorige eigenaresse van de fjord)..vind het een leuke shet zeg!!

Wat voor maatje pony heb je in gedachten? Nu kosten de ponys echt geen drol en je zou samen met de moeder van de kids een pony kunnen aanschaffen.

Dan hoef je ook niet vanalles vast te leggen op papier en is het duidelijk, jullie delen de kosten dan samen. Het werk delen jullie toch ook al.

Willen de meiden ook echt zelf een pony?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:49

Als ik zie wat ze vragen voor een pony hier in de buurt, dan wilde ik voor dat geld niet eens het 'gezeur' hebben wie wat en wanneer betaald.

Zoals bijv. wel of niet behandelen, of revalidatie wie betaald dan het onderhoud als de pony niet gereden kan worden?

Ik heb toen een pony in bruikleen gegeven, voor ca 18 maand (met mogelijkheid tot koop, en deze termijn omdat ik inprincipe een box vrij moest houden voor het geval de pony terug zou komen), alle kosten voor die pony waren voor de gebruiker, grote DA uitgave in overleg net als einde oefening voor de pony.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 19:07

Ha Petra ! Ja Femke is echt een leukerdje , maar het beestje moet gewoon lekker aan het werk en het ziet er niet naar uit dat dat hier gaat gebeuren , helaas.....dus ik wil een beter plekje voor haar zoeken :)

Betreffende zelf een ponietje aanschaffen : Ik wil zelf ABSOLUUT geen pony erbij hebben , vind 1 pony genoeg verantwoordelijkheid en risico , en ik heb simpelweg geen tijd voor een 2e pony , de eerste staat al veels te veel uit haar neus te eten en als ik er wel tijd voor zou hebben dan zou Femmie gewoon kunnen blijven , want het hele probleem is dat dat beestje ook genoeg aandacht verdient , maar niet makkelijk genoeg is voor mijn nog wat onervaren nichtjes , die er wel tijd voor zouden hebben :)

Als je een dier aanschaft dan moet je daar genoeg tijd voor hebben en het beestje voor altijd willen houden.

Voor de moeder (en vader) van de kids ligt het eigenlijk hetzelfde : die vinden 1 eigen pony ook genoeg en willen ook niet het risico van nog een beestje erbij hebben.

Maar we hebben als die kleine weg is , wel een plekje over voor een kleine pony. En de meiden zouden het beestje lekker kunnen vertroetelen , mits het een rustig en doodbraaf beestje is.

Om nu een pony hier naartoe te halen en daar echt àlle kosten van te betalen dat vind ik geen optie , dan kun je inderdaad net zo goed zelf een beestje aanschaffen zonder allerlei gedoe :P

Maar een plekje verhuren en dan nog iemand erbij op je erf daar zit ik ook niet op te wachten eerlijk gezegd , je moet wel nog een beetje rust om je huis heen hebben :o

Een mooie tussenoptie lijkt het me dan om een gratis plekje aan te bieden voor een ponietje van iemand die het dier niet wil verkopen maar wel graag wil dat het beestje wat meer aandacht krijgt.

In ruil voor gratis stalling + voer + de complete verzorging qua tijd die je aan zo'n beestje besteedt , dat de meiden dan af en toe een ritje kunnen maken , dat vind ik eigenlijk wel een mooie deal.

Maar om nu alle kosten op ons te nemen dat gaat me een beetje te ver.
Want inderdaad kun je dan beter zelf een beestje kopen.

Je geeft al gratis een plekje weg waar iemand anders minstens 100 euro per maand voor zou moeten betalen :)

En inderdaad , als het diertje eens wat heeft dan hoeft het ook niet direct weg. Als het een constructie wordt waarin je alles betaald , dan wordt het toch een beetje dat je de kosten er qua rijden uit moet zien te halen ofzo :P

Dat wil ik niet , ik wil gewoon een lief beestje een fijn plekje bieden , misschien een beestje dat op pensioen mag en nog prima regelmatig een rustig ritje kan maken , het hoeft geen dure sportpony o.i.d. te zijn waarvan ik me dan weer beter voor kan stellen dat een eigenaar zo'n diertje graag wil verleasen voor een goede prijs.

Voor mij is het gewoon wei + stal + goed hooi en voer + de dagelijkse aandacht allemaal op onze kosten , maar de medische kosten en beslissingen zijn dan wel nog voor de eigenaar , anders kunnen we beter zelf een beestje kopen :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 07-11-10 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:13

Denk dat je dan es moet kijken naar een wat oudere pony, die een plekje zoekt en nog lekker wat recreatieve ritjes kan lopen met de meiden.

Die zijn er toch vaak genoeg? Dat ze worden aangeboden als weidepony maar niet willen verkopen.

Zoek je maatje shet of ietsjes groter?

Een pensionpaard zou ik ook niet doen, het is wel jouw terrein waar je dan vreemde mensen op hebt lopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 19:18

We gaan pas echt zoeken als Fem een goed plekje heeft hoor , en dan ook rustig aan want gezien de stal nog niet af is , is het voor een nieuw ponietje fijner als alles wat meer "af" is hier , dan hebben ze toch net even wat meer ruimte enzo :)

De winter is nu toch nog een beetje behelpen met die bagger , ik wil eigenlijk dat een nieuw ponietje in een gespreid bedje komt :)

Ik zou dan liefst een grote A pony willen , zo rond de 115 cm.

Daar kan de middelste van 12 toch wat fatsoenlijker op zitten dan op die kleine kruimel :)

En tot die tijd kan ze natuurlijk lekker al haar aandacht aan Uk geven , dat is ook niet verkeerd als ze eerst eens de winter door gaan en weten waar ze voor kiezen als er een ponietje bij komt , want zij zullen het beestje toch voornamelijk de aandacht moeten geven.

Ik wil gerust de helft van de kosten mee betalen om het diertje te onderhouden , puur omdat ik een kuddetje van 3 ponies leuker vindt dan 2 , en het wel leuk voor de meiden vind als ze een ponietje kunnen vertroetelen en verzorgen , maar zelf heb ik er natuurlijk geen fluit aan eigenlijk :P

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:52

Ik snap je helemaal!!

Het is trouwens wel een super gave paddock paradise geworden hoor!! Stal wordt ook super..

Denk dat Femke goed terecht komt als ze aan de slag mag, energie genoeg die dame. Het is een leukertje!

Maar je plan is me nu helemaal duidelijk en ik denk ook zeker wel haalbaar hoor. Zijn vast genoeg mensen die zoiets zoeken voor hun pony.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:03

Ja het is echt een leukerd , ik vind het ook heel erg jammer als ze weggaat , zou er graag wat meer tijd voor hebben en haar hier behouden maar ik moet wel realistisch zijn....elders kan zeveel meer plezier hebben :)

Het lijkt me toch ook dat we iemand anders daar blij mee kunnen maken met dit plekje , maar ik kan me ook voorstellen dat iemand met een leuke pony vindt dat de "gebruiker" alle kosten moet betalen :)

Maar voor ons is dat geen optie , met een gratis stalling en verzorging , dan blijft het voor ons ook nog leuk :)

Baasje blij , pony blij , die 2 nozems van ons blij met weer een 3e musketier om de boel compleet te maken , MOET toch kunnen hoop ik :)

Het paddock paradise moet nog wel wat verder af komen , wat meer zand op de paddock want het is nu toch wel een natte boel , heeft ook wel èrg veel geregend natuurlijk.... En dan de stenen stal + erfje rondom af.

Dan kunnen ze vanauit de stenen doorloopstal met erfjes rondom , zo de paddock op , van daaruit weer het erfje op bij de houten stal , langs de stal in de 2e paddock , en dan weer achterlangs de stal het rondje compleet maken en weer terugkomen op het erfje bij de stenen stal , dat is natuurlijk een nog veel leuker stukje dan ze nu al hebben :)

En het volgende stadium is dan weer om nog een 3e paddock te maken rondom het hooischuurtje , superstoer wordt dat voor die beestjes.

Is toch zonde om een 3e pony dat plekje niet te geven :)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:11

Het is gewoon een super plekje!!

Ik vind het nou al geweldig eruit zien, en weet zeker dat er iemand is die zijn of haar pony graag in bruikleen wil zetten. Als je tegenwoordig die adv leest, mensen zoeken vaak zo n plekje hoor.

In een PP en met twee andere maatjes, wat wil je nog meer voor je paardje als je er geen tijd meer voor hebt, tijdelijk of niet wil verkopen..

Maar eerst Femke een nieuw plekje laten vinden, kijken waar zij tot haar recht kan komen. Dat gaat ook vast goedkomen. Misschien dat het nu alleen het verkeerde seizoen is om een baasje voor haar te vinden..?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 21:49

Dank je :)

Het is inderdaad niet echt het seizoen waarin veel mensen op zoek gaan naar een paardje....de winter is ook gewoon ook echt niet tof als je paarden hebt :P

Maar op zich is dat misschien wel gunstig , iemand die nu Femke wil hebben , geeft nog net wat meer vertrouwen dat men haar ECHT wil , vergeleken met iemand die in de zomer een ponietje wil scoren :P

Neemt niet weg dat ik wel echt zo goed mogelijk op ga letten dat ze wel echt naar het juiste plekje gaat :j
Ik heb toch wel wat mensen met interesse gehad , waarvan ik tegen een paar al sorry heb gezegd omdat ik er geen goed gevoel bij heb.

M'n maag draait zich ook echt om hoor , ik verkoop geen beesten maar zorg er zelf hun hele leven zo goed mogelijk voor normaal gesproken.....maar Fem heb ik overgenomen om er een goed plekje voor te zoeken waar ze genoeg aandacht krijgt......dus tja.....

Er zijn nu nog 2 mensen die interesse getoond hebben en dat kan zeker wel wat zijn , op 1 bokker zit ik nu nog te wachten of dat doorgaat eigenlijk , en anders ga ik verder met die andere persoon , hopend dat dat wat wordt :)