ervaring gevraagd met verhogen TMM trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

ervaring gevraagd met verhogen TMM trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 10:48

Regelmatig lees je hier dat mensen hun trailer terug willen laten keuren om zo met evt rijbewijs B te kunnen rijden.
Ik lees echter nergens dat mensen hun TMM willen verhogen, heeft daar iemand ervaring mee?

Mijn trailer is nl een paar jaar geleden helemaal uit elkaar geweest en opnieuw opgebouwd met betere materialen en daardoor ook wat zwaarder/steviger geworden dan op papier staat. Ook zitten er nu rubber schopschotten en een rubber vloer is, al met al is het dus een best zware trailer geworden. Op papier staat ie op 780 maar feitelijk weegt ie 910 kg :o

Het is een 2 tons trailer en ik wil m laten verhogen zodat er weer 2 paarden op kunnen, nu heb ik nog maar krap 1080 kg laadvermogen.
Kan me voortstellen dat als ik dat wil gaan doen er ook een andere zwaardere koppeling op moet bijv.?
Hoe kom ik achter die eisen zonder eerst een keuring te laten doen bij de RDW?

kleinvosje

Re: ervaring gevraagd met verhogen TMM trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:52

Volgens mij kun je niet omhoog keuren, tenzij de trailer al een keer naar beneden gekeurd is. Ik zou even de RDW bellen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 10:53

heb net gekeken op de site en het kan wel en trailer hoeft niet eerst te zijn teruggekeurd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:54

Als het goed is staat op het plaatje van de huidige koppeling hoeveel gewicht de trailer maximaal mag zijn zonder problemen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 11:19

Ja, dat snap ik, maar die koppeling kun je vervangen, die is nl ook vervangen toen de trailer opnieuw is opgebouwd.
Het gaat mij om de eisen die de RDW stelt aan de nieuwe TMM ten opzichte van de oude TMM. Ik kan me voorstellen dat er dan een nieuwe koppeling op moet die bijv tot 2,5 ton loopt.
Als ik nu de trailer een TMM van bijv 2200 kg wil gaan geven kan ik niet met de 2 tons koppeling blijven rondrijden. Zo zullen er nog wel meer dingen zijn waaraan de trailer moet voldoen om een hogere TMM te mogen aanvragen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:31

En daarvoor zou ik dan even contact opnemen met de RDW, even een mailtje sturen met wat je hier schrijft, zullen ze zo antwoord op kunnen geven!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:48

Als je een hogere TMM wilt dan waarmee de trailer in eerste instantie op de markt is gekomen... moet hij volledig technisch gekeurd worden.
(hij wordt dan gekeurd als zijnde zelfbouw trailer)
Ook moet je een volledig technische bouwtekening kunnen overleggen.
Dit betekend dat je aan moet kunnen tonen dat de dissel en het remsysteem voldoen aan de huidige wettelijke normen. Dat moet je dus al laten doen voordat de trailer voor een individuele keuring aangeboden wordt bij het RDW.
Die voorkeuringen kosten komen dus bovenop de kosten die de RDW rekent.

Kosten zijn ong. 500E (kan zelfs nog oplopen) voor het volledige traject.
(wij hebben toen maar besloten een andere trailer te kopen)
Je kan altijd het RDW bellen. De keuringen bij het RDW alleen vallen wel mee (200/250 E) het zijn de andere kosten die het hem doen.

Het volgende geldt alleen al voor de dissel
Citaat:
Aan een 94/20/EG disselgoedkeuring ligt een berekening ten grondslag. U kunt een
individuele goedkeuring van een dissel op de volgende manier verkrijgen:
- Zelf de berekening uitvoeren, geheel volgens de eisen van richtlijn
94/20/EG op de bijlage 1. Dit vereist een theoretisch technische
achtergrond. Wij verzoeken u deze eisen aan te houden omdat uw
aanvraag anders niet in behandeling genomen kan worden.
- Door een ingenieursbureau de berekening laten uitvoeren.
2
- Een testrapport overleggen van een door de RDW erkend testhuis,
bijvoorbeeld T.U.V. / Dekra.
- De berekening laten uitvoeren door afdeling IKS. U dient dan alle gegevens
zelf aan te leveren. Het totale kostenoverzicht is afhankelijk van de
constructie en kan niet vooraf worden bepaald. Het uurtarief is € 105 met
daarnaast ook het eenmalige standaard tarief van € 135.
Naast een berekening of testrapport dient u, bij uw aanvraag, ook een duidelijk te
waarmerken tekening te overleggen. In bijlage 2 staat omschreven wat erop dient te
staan. Daarnaast zouden wij graag een foto of een maatschets van het gehele
voertuig ontvangen.
De eindbeoordeling voor de individuele goedkeuring, van de aangeleverde
gegevens vindt plaats door afdeling IKS. Bij twijfel omtrent de berekening kan de
RDW een fysieke test eisen. Indien de afdeling IKS de dissel goedkeurd, ontvangt u
een gewaarmerkte tekening retour. Deze dient u bij de voertuigkeuring te overleggen

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:17

Als het origineel een 2-tons trailer is/was kun je beter eerst kijken wat het draagvermogen van de assen is. De meeste 2-tons trailers zitten assen onder die maar 1000 kg draagvermogen hebben en dan kun je de trailer nooit naar TTM2200 laten opwarderen zonder er zwaardere assen onder te zetten.
Ook dat traject wat door brainless word genoemd is bijna niet te doen, eenvoudig omdat je die tekeningen en berekeningen niet hebt/moeilijk kunt krijgen.
Terugkeuren naar het originele TTM is wel mogelijk bij het rdw, ik weet niet wat de kosten hier van zijn.
Laatst bijgewerkt door Karreman op 03-11-10 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 12:26

en hoe zie ik hoeveel het draagvermogen per as is, op het plaatje van de trailer kijken neem ik aan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:29

De maximale as-last staat (als het goed is) op het typeplaatje.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:36

Er zit op de as zelf een typeplaatje gemonteerd met 2 klinknagels waarop het draagvermogen van de as staat. Je zult dus even onder de trailer moeten kruipen. Dit staat dus NIET op het typeplaatje van de trailer

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 12:43

Ik zal vanavond eens even gaan gluren met een zaklamp :)
Heb ondertussen ook een mail naar Henra gestuurd of ik alle technische gegevens van de trailer kan krijgen.
De sierstrip moet ook vervangen worden omdat daar een knik in zit dus daar heb ik ook gelijk om gevraagd. Fijn hoor als stalgenoten m lenen en dan niet vertellen dat er een tak is blijven hangen of zoiets.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:17

cissy schreef:
Heb ondertussen ook een mail naar Henra gestuurd of ik alle technische gegevens van de trailer kan krijgen.

Vraag dan ook gelijk welke wijzigingen ze aanbrengen bij trailers die 2400kg spec worden uitgevoerd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 11:12

helaas... mail van Henra terug gekregen dat de gegevens niet meer beschikbaar zijn gezien bouwjaar vd trailer en ook dat het een 2tons trailer is en dus MTM niet verhoogd kan worden. ;(
Dat laatste zal ik nog wel even controleren door op de assen te kijken, gisteren was het niet zulk lekker weer om op je rug onder de trailer te kruipen :)