Scheren: Liscop Legend VS Star

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Scheren: Liscop Legend VS Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 22:43

Hai Bokkers,
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar er kwamen helaas geen relevante topics naar boven rollen. Als iemand een topic weet waar dit (al) besproken is, geef maar een gilletje.

Al een aantal jaar zit ik te twijfelen om zelf een scheerapparaat te kopen, maar eigenlijk tot nu toe maar gehuurd, omdat ik mijn god niet wist welk merk en model ik zou moeten nemen. Nu hebben we afgelopen weekend weer geschoren, we kregen 2 verschillende. Lister Star (met helaas botte messen) en daarna deze omgeruild voor de Legend met scherpe messen. Qua gewicht vonden we de Star heel fijn, maar daar hebben we maar 3 kwartier mee staan klooien voordat we 'm hebben omgeruild. Resultaat was verschrikkelijk, maar dat kwam door de botte messen.

Wat zijn nou de technische voordelen van deze machines? Heeft iemand 1 van de 2 en wat zijn de voor- en nadelen ervan?

Star 33811:
Afbeelding
- 750 gram
- 5 meter kabel
- 230V, 35W motor

Legend 37101:
Afbeelding
- 1000 gram
- 5 meter kabel
- 80 Watt

JoVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:21

Het hangt er gewoon van af hoeveel paarden je er mee zou scheren per jaar en hoeveel achter elkaar. Ik heb lange ervaring met scheren en heb al verschillende machines gehad waaronder de lister legend en star. Ik vind dit de machines die het fijnste scheren en die super hanteerbaar zijn maar het probleem is dat ze eerder fragile zijn.
De voordelen van de lister star zijn dat hij minder weegt en goedkoper is.
De Legend is duurder omdat hij een zwaardere motor heeft (daarom weegt hij ook meer), dit zorgt er normaal voor dat de machine veel minder snel afziet van lange tijd te scheren of vele paarden achter elkaar. Dit voordeel valt echter helemaal weg omdat uit ervaring blijkt dat het niet de motor is die stuk gaat maar het plastieken tandwiel die in de scheerkop zit. Dit is zowel bij de star als bij de legend dezelfde en gaat snel stuk.
Het enige echte voordeel van de legend is dat de scheerkop veel beter vaststaat op de scheermachine, bij de lister star is dat met 1 enkel plastiek sluiting, bij de legend is dit metaal en vijzen. Daarom kan de lister meer tegen een val of een stootje dan de star.

Kortom, het zijn alle 2 goede machines maar je moet er voorzichtig mee omspringen, als je veel paarden moet scheren en een machine wil hebben die wat kan verdragen, zou mijn voorkeur uitgaan naar een aesculap econom II of een heiniger handy. Deze machines scheren iets minder fijn en zijn minder leuk voor mee te werken maar ze blijven wel werken onder alle omstandigheden, dit kan je niet echt zeggen van de listers. Een oude groene liscop is ook niet kapot te krijgen maar deze maken dan weer een hels lawaai en worden ongelooflijk warm.

Ik hoop dat mijn uitleg wat geholpen heeft :)