Deken erop als ze nat is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein_el

Deken erop als ze nat is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 20:34

Hoi allemaal,

m'n pony is na het rijden altijd enorm nat en ik weet niet zo goed wat ik er nou mee moet.

Ik sponste er eerst vaak af maar dat wordt nu te koud, en drogen is ook geen optie (ze heeft laatst 3 uur gestaan maar was nog niet droog) . Maar de deken moet er natuurlijk toch op! Wie weet nog meer manieren om haar droog te maken? En kan het veel kwaad als ik de deken erop doe als ze nog een beetje nat is (wel afgekoelt natuurlijk)?

Ps. ze wordt binnenkort geschoren maar tot die tijd heb ik een oplossing nodig.
Groetjes

kleinvosje

Re: Deken erop als ze nat is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:38

Gebruik je een zweetdeken om het ergste zweet af te voeren? Eventueel met twee zweetdekens werken, eerst de ene vol laten zuigen en dan de andere.
Als ze op haar rug nog erg nat is zou ik er geen waterdichte deken op leggen, het vocht kan dan niet naar buiten. Bij een staldeken kan dat makkelijker. Is ze alleen aan de hals en boeg nog nattig, zou het wel kunnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:40

Goede kwaliteit waterdichte dekens (bucas en rhino bijv) hebben een dusdanig goede ademende werking dat dit geen enkel probleem is. Zelfs een drijfnat paard is daaronder gewoon binnen normale tijd droog (zelf ooit geprobeerd direct na het wassen). Bij goedkopere dekens zou ik even goed in de catalogus kijken naar de ademing van de deken.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:42

Als je klaar bent met trainen, zadel af & zweetdeken er over gooien.
In die tijd dat de zweetdeken al op je pony ligt kun je andere dingen doen.. Bijv. je spullen weer in je kast o.i.d leggen, of de stal mesten bijvoorbeeld. Als je hier mee klaar bent, zal je pony voor 't grootste gedeelte al droog zijn:)!

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:25

.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:26

minder nat rijden tot ze geschoren is?

majlen_put

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:36

ik stap altijd heel lang en daarna doe ik een zweetdeken op

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 09:29

Bedankt voor alle tips!

Juval: Dat zal niet gaan want na kwartier stappen begint ze al vochtig te worden. Ze heeft super dikke vacht.

Lammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:06

Een goede zweetdeken gebruiken.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:23

Wat je ook al zou kunnen gebruiken tijdens het uitstappen (en zou ik sowieso aanraden als je paard geschoren is, is een goede uitrijdeken (dikke fleeshe) werkt namelijk ook al als zweetdeken.. Dit werkt natuurlijk niet onder het zadel maar heb je in ieder geval al iets ;)

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:53

ik gebruik een zweetdeken na het rijden, als het zweet daarin is getrokken (dat voel je omdat je deken dan vochtig is) haal ik de zweetdeken eraf en doe de staldeken op

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 14:43

Nogmaals bedankt.

RGBrink: heb je ook uitrijdekens die ook bij haar borst zitten? meer voor na het scheren, als ik naar bak rij, of naar de ponyclub is het beetje koud anders. Maar zweetdeken waait er altijd beetje af .

MarleenvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:04

inderdaad tijdens het uitstappen een uitrijdeken om doen. Dan neemt dat al het ergste vocht op. Later op stal een goede fleecedeken of wollen deken. En dan met 2 dekens wisselen als je die toevallig hebt.
Anders denk ik toch ook je paard minder nat rijden totdat ie geschoren is

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 22:27

Van het weekend gaan de haren er waarschijnlijk af :D Ben ik eindelijk van dat gedoe af.

Gek genoeg heb ik de laatste week geen last meer gehad van klitten. heel apart!

Norrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:31

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 09:27

Norrit, die website heb ik al is gezien. Maar aangezien m'n pony op een open weiland staat is het toch beetje zielig vind ik, maargoed daar heeft iedereen ze eigen mening over.

babettiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:50

Ik deed met me verzorg pony ( die ook altijd drijf nat was ), onder z'n zweetdeken stro doen, dat helpt echt!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:26

marjolein_el schreef:
Nogmaals bedankt.

RGBrink: heb je ook uitrijdekens die ook bij haar borst zitten? meer voor na het scheren, als ik naar bak rij, of naar de ponyclub is het beetje koud anders. Maar zweetdeken waait er altijd beetje af .

Ja! je hebt volledige wollen dekens met zadeluitsparing. Zitten op de borst vast met breed klittenband en hebben volgens mij een bandje achter de achterbenen langs (laag staartkoort). Ook is de deken na de voorbenen iets uitgesneden voor je voeten, om correct aan te kunnen sporen.
Deze werken echt geweldig, dikke kwaliteit wol. Ook met flinke windkracht blijven ze goed liggen!
Succes

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 20:16

RGBrink schreef:
marjolein_el schreef:
Nogmaals bedankt.

Ja! je hebt volledige wollen dekens met zadeluitsparing. Zitten op de borst vast met breed klittenband en hebben volgens mij een bandje achter de achterbenen langs (laag staartkoort). Ook is de deken na de voorbenen iets uitgesneden voor je voeten, om correct aan te kunnen sporen.
Deze werken echt geweldig, dikke kwaliteit wol. Ook met flinke windkracht blijven ze goed liggen!
Succes

Heb je daar misschien een link van? Ik heb me ernaar rot gezocht maar kan het nergens vinden!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:30

Ik durf het je niet te zeggen.. Ik ken iemand die er een had.. heb mijn paard altijd geschoren met een gewone uitrijd deken..

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:42

Oke, dan zoek ik nog even door. Voorlopig gebruik ik wel gewoon een zweetdeken.