goede deken voor na het scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ferropaard

goede deken voor na het scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 15:40

hier het al zoveelste scheer topic :o sorry!

heey,
ik zit er nu over te denken om mijn paard te gaan scheren, omdat hij na het rijden zo nat is iedere keer en ik krijg hem gewoon niet meer droog.
maar nu vroeg ik mij af als ik hem scheer is de deken die hij nu op heeft genoeg om hem dan ook warm te houden?
hij heeft een 340 grams deken van bucas op. deze is eigelijk al voor geschoren paarden werd mij gezegt...
en nog een vraagje moet een geschoren paard een deken met hals op?
hij ziet er nu uit als een shetlander ondanks de dikke deken.

dankjewel!

Freechoice

Re: goede deken voor na het scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:41

Ik zou er wel aan denken dat je nog een deken overhoudt om er onder of over te doen als het straks nog kouder wordt. Deken met hals hoeft niet, is je eigen keuze.

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 15:46

dus ik zou dan nog een onderdeken erbij kunnen doen? hoeveel grams zou dan verstandig zijn, 100, 200, of 300 grams?

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:22

Ik weet niet of je bovendeken ook geschikt is tegen de regen? Dan zou in totaal normaliter 500 gram voldoende moeten zijn. Staat je paard op stal of een gedeelte van de dag?
Dus 150 of 200 gram erbij voor de 'echte' winter is denk ik genoeg.
Je kan als het echt koud wordt misschien een fleece deken er tussen kunnen doen, let op niet helemaal onderop, dan heb je kans op jeuk.

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 20:31

ja de bovendeken is waterbestendig ;)
hij staat overdag in de wei van ongeveer half 11 tot 4 uur. met sneeuw en hele erge regen blijft hij binnen.
en hoe bedoel je een fleece deken eronder doen? :+

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:26

Als je de dunnere onderdeken op het paard legt, daar overheen een fleece deken en dan je dikste winter/outdoordeken als bovenste/buitenste. Maar alleen als het echt koud is hoor, paarden hebben het normaal gesproken niet zo snel koud. Pas rond het vriespunt bijvoorbeeld met een tweede deken beginnen.
Bij ons werkt het op die manier goed en je kan af en toe een laagje toevoegen of weghalen.

Succes!

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 23:29

oke dankjewel! :D

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:31

Ik heb ook de Bucas Smartex op mijn (half) geschoren paard liggen. MET halsstuk. Dat was bij lange na nog niet de bedoeling, maar ze stond een week of 2 geleden alweer te shaken van de kou.

Als het straks kouder wordt, dan krijgt ze er een onderdeken van Rambo onder. Die is meen ik 200 gram.

Haar geschoren haar is binnen een maand alweer behoorlijk aangegroeid (dat doe ik dus never nooit niet meer haha.

Het ligt trouwens heel erg aan het paard. Die van mij geeft duidelijk aan dat ze het koud heeft door te trillen en haar haren wijd uit te zetten. Met dikkere deken is dat over.