Op welke goede dag begin je? (jong paard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Op welke goede dag begin je? (jong paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 04:05

Voor alle duidelijkheid, het gaat hier NIET over de leeftijd van een paard. Laten we er voor de gemakkelijkheid van uit gaan dat de meeste mensen 3 jaar, en als het kan zelfs iets ouder, als een goede leeftijd beschouwen. Ik doel ook specifiek op een +/- 3-jarig paard. Dus niet eentje die al 8 is, maar waar om wat voor reden dan ook nog niks mee gedaan is.

Waar het dan WEL over gaat :)
* hoe "beslis" jij dat VANDAAG de dag is dat je je paard voor het eerst uit de wei plukt en wat met hem gaat doen? Waarom deed je dat niet gisteren of vorige week? en waarom wacht je niet nog een dag/week? (ik heb het hier over het prille begin, een paard dat dus nog niks heeft gedaan, geen longe kent, dus letterlijk voor de eerste keer uit de wei geplukt wordt met als doel om te 'werken')

RianneH

Re: Op welke goede dag begin je? (jong paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 04:32

Toen ik met jonge paarden werkte ging het heel geleidelijk. Wanneer er tijd was en ruimte kwamen ze naar binnen, maar gingen ze overdag nog gewoon eruit. Rustig aan beginnen met kennis laten maken met het leven als rijpaard. Op stal, poetsen en buiten zetten, eerst alleen dat. Afhankelijk van het paard een stapje verder en dat opbouwen. Gaf het paard aan het leerproces goed aan te kunnen, dan waren de stappen korter. Vond die het moeilijk en had die meer tijd nodig om eraan te wennen, dan kregen ze meer tijd. Maar met deze paarden is het proces van inrijden ook niet een kwestie van weken, maar een kwestie van maanden. Waardoor er een hele stevige basis in komt :)

Probleem wat ik wel zie is ook een lastig punt. Lang niet iedereen kan zijn paard goed voorbereiden op het inrijden, want hoeveel tijd neem je ervoor? En wat moet je wel en niet doen?
Daarna het inrijden zelf. Gebeurd het thuis dan is er vaak meer tijd, maar gebeurd het niet altijd correct. Laten inrijden is vaak gebonden aan een bepaalde tijd en een bepaald budget en verwachtingen.

Dus, lastig :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 06:15

Ik ben toevallig net bezig met me jonge pony zadelmak te maken..

Hij is 14 febr. 3 geworden maar hij is nog een vrij jonge pony qua uiterlijk etc dus heb ik hem nog twee maanden laten staan en toen ben ik gaan longeren, eigenlijk zonder een zadeltje maar wel met een longeersingel. Dit omdat alle zadels die we hadden laggen gewoon niet goed. (te groot, wijd, smal etc.) Dus moest er een nieuw zadeltje komen en dat duurde ook wel een maand of 2 voordat hij eindelijk kwam nadat we hadden gepast en ook besteld..

Die 2 maanden heb ik trouwens wel wat grondwerk (op mijn manier) gedaan en dat houd in dat hij meer reageert op stemhulpen en dat hij braaf is aan de hand etc.

Toen heb ik hem 4 keer met dit zadel gelongeerd en er toen opgegaan. Dit omdat hij de 2e enorm ging bokken/rennen noem het maar op en ben ik gestopt met longeren die dag toen hij braaf 3/4 rondjes had gedraafd. Na die keer heeft ie elke keer braaf z'n rondje gedaan en vond ik dat hij het genoeg vertrouwde.

Hij werd toen en nu 2/3 in de week gepakt om er wat mee te gaan doen. Voorderest staat ie overdag in de winterperiode op het land en zomers dag en nacht op het land

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 06:37

Phoeee moeilijke vraag.
Ik heb zelf net een 10 maanden oud veulen gekocht en ben daar dus wel al over aan het nadenken.

Ik denk dat het gaat zoals RianneH zegt. Kijken wat het paard aangeeft.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:52

omdat me gevoel het opdat moment zegt dat het goed is, en gister had ik dat nog niet en de week daarvoor ook niet

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:27

RT-->OPG

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:30

Gevoel, de meeste paarden komen al veel in handen, poetsen, meelopen enz.
Als ze dan kwa gedrag er aan toe zijn en lichamelijk dan begin ik rustig aan.
Hoofdstel een keer in, longeerlijn er aan, zadel passen, met zadel lopen enz.
Je gaat steeds een stapje verder tot hij klaar is.

Ik pas me er op aan hoe goed een paard iets oppakt, gaat het niet heeft hij dus meer tijd nodig omo het te verwerken en is hij er nog niet aan toe.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:34

Als het goed is heb je je paard al wat dingen geleerd voor je je zadel erop legt. Netjes meelopen aan de lijn, poetsen, misschien zelfs aan de longe.
Op een dag zal je paard zo rustig zijn en leg je er (zonder voorbedachte rade?) een zadel op. Loop er een rondje mee en haalt het eraf :).
Vanaf die dag (doe ik) ga je daarmee verder en het hele beleerproces in :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:37

is gevoelsmatig denk ik. ik heb ook een jong paardje en ik bekijk per dag wat ik doe en vaak is dat helemaal niks. ff aaien en dan hop het weiland in als ie daar nog niet staat. dus tja moeilijk ik doe het idd op gevoel

Ebony_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:13

Ik heb zelf ook een jong paard (in maart 3) maar heb het idee dat ze meer wil.
Lopen al een poosje aan de hand lekker door het bos en langs de weg. Ze is zo super braaf en leert snel. Maar barst van de energie.

Wanneer zou je kunnen beginnen met beetje longeren en hoe kan je dat je paard het beste leren? Heb er alle tijd voor en wil haar niet aan het echte werk zetten, maar wat meer uitdaging voor dr.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:17

Bij mij was dat in het begin gewoon uithalen en borstellen, want dat vond hij eng. En daarna opbouwen, als ik zag dat hij zich vertrouwd genoeg voelde met mij en de touwen, begon ik met het aanleren van longeren. Als hij dan een cirkel kon stappen werden dat er 2.
Maar wanneer precies: wanneer ik tijd had en voelde en zag dat het die dag wel goed ging.

Om zadelmak te maken was dat de moeder van een vriendin die zei: en nu er op.
Enja, dan zat ik er maar op, geen enkel probleem. Dat heb ik dus niet echt zelf gedaan of gekozen of beslist, maar ging wel goed.

pony_lotje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:41

Vanaf dat het paard jong is, vind ik dat er mee gewerkt mag worden, en dat heeft dan ook mijn voorkeur. Geleidelijk aan alles, en er echt de tijd voor nemen. Niet ineens van de een op de andere dag besluiten dat je paardje aan het werk moet.
Wanneer die inderdaad rond een jaar of 3, 4 is (per paard verschilt het wel een beetje op welke leeftijd ie ingereden kan worden), hoef je dan voornamelijk dingen toe te voegen. Longeren doet ie dan bijvoorbeeld al, maar nu ga je hem longeren met zadel erop oid.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:46

ik begin eigenlijk niet zo ineens,alles gaat geleidelijk aan in het tijdsbestek van jaren.
ik heb hier nu mijn merrie staan die is 3.5, vind ze zelf nog wat iel om onder het zadel aan de slag te gaan maar binnenkort zullen we wel een stapje verder gaan in haar training door werk aan de longe of grondwerk.
vanaf veulen af aan pakken wij eigenlijk alle basis dingetjes mee,vind het niet meer als opvoeden.
ik trek mijn paard niet uit het land van zo vandaag is DE dag, ze komt er met regelmaat uit logisch dat je steeds een stapje verder gaat.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:53

Mijn paard kwam in maart uit de opfok. Daarna is ze naar een stal verhuisd, maar had het daar niet naar mijn zin en een maand later ben ik weggegaan aldaar. Op die stal heb ik veel gepoetst en haar laten wennen aan een deken enzo. Ze wist nog een hele hoop, want ze de eerste 6 maanden van haar leven heeft geleerd. Naast mij lopen. Verkeer gezien. Halster enz.
In mei ben ik begonnen met een hoofdstel om te doen. Beetje suiker op het bit en happen maar. Bit ging meteen goed. Nog steeds doet ze haar mond al open als ze het bit ziet. Paar dagen daarna het zadel. Ze heeft niet eens gebokt of iets. Ze accepteerde het meteen. In de tussentijd haar leren met longeren. De ronde ging al netjes, maar de commando's waren toch wel lastig.
16 mei werd ze 3 jaar en de dag erna is mijn zusje er voor het eerst opgegaan. Eerst even hangen. Ze bleef netjes staan. Eerste stapjes. Geen probleem. Langzaam andere been eroverheen en jahoor ze accepteerde mijn zusje. Hele bak rond geweest in stap. Niets aan de hand.
Nu zijn we een paar maanden verder en het gaat heel erg goed.
Ik rij maar om de dag of om de 2 dagen. Niet langer dan 3 kwartier.
Tot op heden heeft ze maar 1 keer een rare sprong gemaakt. Om eerlijk te zijn was het eigenlijk mijn eigen schuld. Ze was net pas naar het weiland gebracht en moest haar eruit halen voor de les. Tijdens de les bartse de bom. Ze was boos en ik kon haar geen ongelijk geven.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:59

Persoonlijk vind ik het prettig om pas na de derde werkelijk aan het werk te gaan. En dan bedoel ik niet poetsen en meewandelen, zulke dingen behoren gewoon tot de opvoeding, maar het echte werk. Van longeren tot grondwerk tot inrijden. Ik zou niet met 2 al beginnen, maar lekker nog een jaartje rust in het koppie gunnen.

pronto60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:55

Hallo allemaal, ik zal mij even voorstellen. Mijn naam is Gemma en heb een paard dat nu of met een peesprobleem of atrose zit. Dit proces is nu gaande vol onzekerheden. Maar goed een ander onderwerp. Bij ons op stal is ook een meisje haar paard aan het inrijden. Het lukt haar niet om erop te komen. Hangen over de rug en aaien gaat wel totdat het paard gevraagd word te stappen. Mijn gevoel zegt een vertrouwensband met je paard opbouwen. Het paard met respect behandelen, kletsen en af en toe ook ff lekker meespelen. Maar op een gegeven moment denk ik dat je ook overwicht op het paard moet zien te krijgen. Dat je ook een keer kunt zeggen: "ja, en nu is het mooi geweest waarom mag ik niet op je zitten?" en dan proberen met zachte hand je zin door te drijven. Ik denk dat ook jonge paarden heel slim een spelletje kunnen gaan spelen als de ruiter te onzeker is. Zondag was het meisje weer met haar paard bezig en ik kwam rijdend op een paard de bak in. Ben toen naast haar paard gaan rijden en ook haar paard even geaaid. Zo van: kijk, het is de normaalste zaak van de wereld hoor en iemand op je rug kan ook heel leuk zijn.

Ik zag aan het paard dat het vol belangstelling naar mij en het paard dat reed zat te kijken. Ik rij in de stal ook expres langs de stal van dat paard en sta dan even stel en begin een gesprekje met hem.

Ik weet niet of deze benadering raar is maar mijn gevoel zegt dat het wel ok is.

Paarden zijn tenslotte kudde dieren en als ze een ouder paard zien waar ze respect voor hebben die het ook toelaat zou dat kunnen helpen?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:11

ik denk dat het belangrijk is dat je paard het er lichamelijk maar ook geestelijk aan toe moet hebben en je de dag met rijden begint als jij gemerkt hebt met andere bezigheden dat het er aan toe heeft om verder te gaan.

Zespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 00:12

Omdat ik nu heb gezien dat het paard er klaar voor is en een dag heb uitgekozen waarop alle omstandigheden (zo ver als mogelijk) mee zitten.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 00:17

Ik heb de paarden bij huis staan en heb eigenlijk niet echt een moment dat ze aan het werk gaan. Het gaat gewoon spelenderwijs. Als ze een keer op stal liggen, dan ga ik erop zitten en overal aanraken. Heb ik net een paard gereden dan doe ik voor de gein het hoofdstel bij een jong paard in. Een keer een dekje opleggen, singeltje, misschien een zadel als ze staan te eten. Paarden hoeven dan echt nog geen 3 jaar te zijn.
Longeren begin ik meestal mee als ik merk dat ze er aan toe zijn. Hengsten die mans worden of door stress gaan lopen ijsberen. Wel begin ik pas met inrijden als ze ouder dan 3 jaar zijn. Daarvoor alleen soms longeren, aan lange lijnen lopen oid.
Zadelmak maken in de zomer als het weer goed is en je dus vrijwel zeker weet dan je een aantal keer in de week aan de gang kan en hulp hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:24

ik heb sinds oktober een mrrie die inmiddels 2 jaar en 4 maanden is.
bij de fokker is ze wel in de hand geweest maar ze moet nog veel leren. we zijn begonnen met wat los laten lopen in de binnenbak en verkeersmak maken.
ik merk dat ze veel energie heeft, dus ben ik nu begonnen met los longeren (op mijn commando omdraaien en stemhulpen aanleren, in een binnenbak van 20x40 met makkelijke bodem). lichamelijk niet zwaar, maar z leert ze een basis van het longeren kennen en kan ze haar energie kwijt.
ook ben ik bezig met kennis maken mt een deken+dekensingel. als ze dat goed oppakt gaan we een keer een longeersingel omdoen zodat ze aan de druk went. met longeren etc beginnen we van de zomer pas.