Alleen buitenrijden ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Alleen buitenrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 22:56

Hallo allemaal :)

Ik heb echt super veel zin om buiten te gaan rijden. Maar mijn vriendin heeft afgezegd. En heb nu eigenlijk niemand om mee naar buiten te gaan. Ik ben wel pas 14, als je volwassen bent is het eigenlijk geen probleem om in je eentje te gaan. Mijn moeder zegt: moet je zelf weten, maar als er iets gebeurt heb je een probleem. Meestal krijg ik altijd zo'n antwoord.

Ik wil echt geen uren gaan. Ik dacht zelf aan een half uurtje. Lekker uitwaaien, en rustig alleen met mijn paardje.

Zou graag adviezen hebben :D Van moeders, of tieners die dit zelf ook doen :j

Hopelijk zijn er nog mensen die deze avond kunnen antwoorden :D

Trouwens: Mijn haflinger heeft altijd buiten gelopen. En zal ook eigenlijk nooit schrikken. Ik vertrouw hem echt voor 100%. Hij is echt een lekkere oude rustige knol. Dat is het probleem niet :)

Groetjes Maureen :D

Brainless

Re: Alleen buitenrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:57

Heb je geen vriendin die mee kan rijden of fietsen?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:58

Gewoon alleen gaan, mobiel meenemen. Kan je gelijk bellen ALS er iets is.
Massa's ruiters gaan alleen op stap :) .

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:59

Tsja, lastige situatie.
Ik zelf zou het ook graag willen, maar ik durf gewoon niet alleen, hoewel mijn paard echt super bomproof is en heel braaf.
Maar je weet maar nooit wat er gebeurd, en dan wil je er toch liever niet alleen voorstaan, is niet veilig..
Heb je niemand die mee kan fietsen :+ ?

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:59

hier een 16 jarige met zenuwpeespaard :+
die van mij is af en toe een beetje schrikachtig.(overal van , trekkers,vogels,andere paarden en ga zo maar door :P)
je moet gewoon zelf lekker relaxed op je paard zitten.
ik denk in ieder geval dat je het wel kan,
want zoals je zegt is je paard goed verkeersmak, dus dan moet het goedkomen..

veel plezier in ieder geval!!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 23:00

jaa dat meisje zou mee fietsen haha, voor de rest heb ik geloof ik niet echt iemand :P kan misschien wel iemand op school vragen. Maar ik heb t idee dat niet iedereen daar van paardjes houd :P

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 23:03

Goed ik ga mensen smsen om te vragen of sommige mee willen :D

Dankjewel ;) En anders ga ik toch maar alleen. Ben ik ook eens een keertje alleen met mijn lieverdje <3

Mango96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:05

anders door een dorp of wijk rijden? altijd iemand die het
ziet als er iets gebeurt.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:08

Ik ging ook alleen het bos in toen ik veertien was, vind het inderdaad heerlijk; lekker samen met je paardje.
Gewoon telefoon meenemen.
Je kunt ook de staleigenaar, stalgenootjes en/of je moeder vertellen welke route je ongeveer wilt gaan rijden en hoe laat je verwacht terug te zijn.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:15

Toen ik 14 was en alleen het bos in ging, waren er nog helemaal geen mobieltjes... :+ Nooit iets misgegaan, maar achteraf wil ik niet denken aan wat er wel mis had kunnen gaan, hihi.
Nu ben ik allang geen 14 meer en vind ik er weinig aan om in m'n eentje op pad te gaan. Inderdaad vanuit de gedachte 'wat als' en bovendien vind ik het ongezellig.
Belangrijke vraag: Is je paard ook gewend alleen buiten te lopen? Dat kan namelijk nog wel eens verschil in zijn gedrag uitmaken. Maar goed, dat weet je alleen maar als je het probeert. Misschien de eerste keer kijken hoe 'ie is met iemand op de fiets, diegene dan steeds verder bij je vandaan laten fietsen. Mocht je toch in je eentje gaan rijden, neem dan inderdaad een mobieltje mee, en ga ergens rijden waar je regelmatig mensen zult tegenkomen. Veel plezier in elk geval!

shine1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 01:17

ik zou het ook gewoon doen maar wel mobieltje mee nemen

gr

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 01:26

Hai,

Bij mij ook het zelfde als bij Sientje, toen ik 14 was had ik ook geen mobieltje, en het is altijd...ahum op een keer na.....goed gegaan. maar achteraf is die ene keer die niet zo flekkeloos verliep ook goedgekomen, leer je alleen maar van!
Als je alleen gaat...vertel altijd waar je langsgaat en hoelang je van plan bent weg tegaan en stop altijd je mobiel in je broekzak.....nooit in de zadel tas....je paard kan namelijk niet bellen dat je niet meer op zijn rug zit....(ik ken helaas mensen die dat denken ;-) )

En je vrienden zullen dan niet van paarden houden maar wel van jou, dus vraag ze gerust! er is vast wel iemand die even de eerste keer met je mee wil!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 01:29

Inderdaad, mobieletje meenemen.. mocht er wat gebeuren dan kun je altijd bellen. Heb zelf altijd mijn identiteits bewijs bij me. Het is ook wel een idee om bv een sleutelhangertje waar je je adres op kan zetten aan het zadel te hangen. Mocht je pony er vandoor gaan dan weten ze in ieder geval van wie hij is. Ga de eerste keer gewoon lekker kort.. neem de betrouwbare weggetjes (bv zo min mogelijk wegen oversteken) en kijk het gewoon even aan.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 02:41

Het zijn goede adviezen. Alleen je mag wettelijk gezien vanaf achttien pas zonder volwassenen buitenrijden.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 02:45

Clyde schreef:
Het zijn goede adviezen. Alleen je mag wettelijk gezien vanaf achttien pas zonder volwassenen buitenrijden.

Ben nu even benieuwd hoe je daar aan komt.
Puur uit nieuwsgierigheid, want ik had volgens mij (Jaaaaaren terug) geleerd met het ruiterbewijs dat je vanaf je 16e een klein groepje naar buiten mocht begeleiden

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 03:10

kimmie88 schreef:
Clyde schreef:

Ben nu even benieuwd hoe je daar aan komt.
Puur uit nieuwsgierigheid, want ik had volgens mij (Jaaaaaren terug) geleerd met het ruiterbewijs dat je vanaf je 16e een klein groepje naar buiten mocht begeleiden

ik ben het met kimmie88 eens ik weet dat je als 16 jarige wel bezit van ruiterbewijs alleen mag buiten rijden of idd een kleine groep mag begelijden als 16 jarige ook met ruiterbewijs
......

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 04:25

Met dit weer misschien niet, maar misschien vind iemand het leuk mee te gaan op zijn of haar skates. :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 08:31

Jaa dat zou wel leuk zijn, maar het probleempje is dat we door een bospaatje gaan. En daar liggen in het begin erg veel hobbels van modder en derglijke. En iemand die dan op skates meegaat moeten we eruit trekken :P

Hebwel een ruiterbewijs. Maar alleen er is nooit controle bij ons. Ben een keer gecontroleerd, en toen had ik er geen. En toen zeiden ze: Ach maakt niet uit, je rijd niemand aan ofzo :P Lekker simpel :P

De telefoon gaat sowieso mee :D En de cap sowieso op. Ik gebruik soms even geen cap :o Stiekem :P

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:46

Ik ging ook meestal (op een enkele keer na) alleen. Nu reed ik alleen op een groot weiland van een paar hectare, omdat mijn paard nog niet verkeersmak was. Ik had altijd mijn telefoon bij me, maar ze konden mij sowieso wel zien; vanuit het huis keek je uit over het weiland.

Als je paardje gewoon braaf is, zou ik het gewoon doen. Wel je mobiel meenemen! Succes ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:11

Ik ga ook vaak alleen naar buiten. Zorg altijd voor een cap en een goed opgeladen mobiel, bij voorkeur in mijn broekzak. Verder heb ik ook aan het hoofdstel en zadel 2 dezelfde labels hangen met aan de ene kant de naam van het paard en aan de andere kant 2 telefoonnummers. 1 van huis en 1 van mijn mobiel. Mocht ik eraf stuiteren en het paard gaat lopen dan kan iemand daadwerkelijk hulp bieden.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:38

gewoon lekker gaan, mobiel mee. Je kan nooit elk gevaar uit de weg gaan. Van de fiets kan je ook vallen. Als je paard er braaf genoeg voor is, lekker gaan en lekker genieten.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 14:29

Nou bedankt allemaal :D

mijn vriendin belde net en zei dat ze haar pianoles wel een keertje af kon zeggen, dus mocht ze mee :D

Maar ik ga denk ik deze hele week buitenrijden. Dus dan ga ik... morgen of donderdag weer buitenrijden :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 18:31

Mh.. buitenrit was minder dan dat ik dacht..

Paard had gras gegeten, met het bit in. het dook er op af. door het schokken verslikte hij zich heel erg, hoesten en weet ik het allemaal. Door de grote inspanning zijnwe uiteindelijk toch maar terug gegaan, en het begon ook nog te regenen. Ach ja volgende keer beter :D

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:43

Wat wij hier altijd doen als we voor het eerst alleen met jonge paarden naar buiten gaan is van te voren afspreken met iemand hoe lang je wegblijft en welke route je neemt.

Mocht er iets gebeuren en je telefoon is stuk of je heb niet de mogelijkheid om te bellen dan weet men waar ze zoeken moeten.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 21:08

Goed idee ;)