Paard gaapt de laatste tijd veel na het rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Paard gaapt de laatste tijd veel na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 20:37

Sanne gaapte eigenlijk nooit (wel eens als ze op een andere plek was, oversprong gedrag dus).
Maar de afgelopen 2 weken gaapt ze een aantal keer heel uitgebreid na het werk (Rijden, longeren, grondwerk, wandelen enz).

Ik ben erg benieuwd wat dit zou kunnen betekenen/zijn?
Groetjes Marloes

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:47

Ik heb vaak gehoord dat gapen van ontspanning kan komen of van het verwerken van nieuwe indrukken.

Marloes

Re: Paard gaapt de laatste tijd veel na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 20:48

Verwerken van nieuwe indrukken kan dus te maken hebben met het oversprong gedrag :j
Ontspanning klinkt ook aardig logisch inderdaad. Bedankt voor je reactie!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:34

Kan ook duiden op een maagzweer.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:05

Heb je de afgelopen 2 weken veel andere dingen gedaan tijdens het rijden of intensiever gereden? Dan kan het inderdaad aan de indrukken liggen, of de ontspanning ;)

@e_horse, neem aan dat een paard dan meer aanwijzingen geeft, zoals naar de buik trappen of minder eten? :+

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:28

ik heb pas nog gelezen dat als een paard geeuwt, hij emotioneel uitgeput is en je beter even rustig aan kan doen

Cherisze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:48

Heb hier ook toevallig net een stuk over gelezen heb de tekst even voor je gekopieerd.

Gapen is echter niet altijd overspronggedrag, het kan ook duiden op een wormeninfectie, op doodnormale slaap of op de verwerking van iets wat ze net geleerd hebben. Net zoals krabben en schrapen ook andere betekenissen kunnen hebben.
Het is aan de mens welke interpretatie er wordt gegeven. Als men erop let, wordt het steeds makkelijker om overspronggedrag van 'normaal' gedrag te onderscheiden.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:35

Rubber_Duck schreef:
Heb je de afgelopen 2 weken veel andere dingen gedaan tijdens het rijden of intensiever gereden? Dan kan het inderdaad aan de indrukken liggen, of de ontspanning ;)

@e_horse, neem aan dat een paard dan meer aanwijzingen geeft, zoals naar de buik trappen of minder eten? :+

Naar de buik trappen hoort meer bij koliek. Een paard met een maagzweer gaapt veel.
Een paard met maagzweer zal niet minder eten: een paard maakt constant maagzuur aan, dit in tegenstelling tot de mens. Een mens maakt maagzuur aan als hij eten in de maag krijgt. Een paard maakt dit de hele dag en nacht door aan, dus een paard wil juist heel vaak kleine beetjes eten. Deze constante aanmaak van zuur (in combinatie met te weinig voermomenten en stress) is ook een van de grootste oorzaken van maagzweren.

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:12

mijn verzorg pony heeft er ook wel eens last van,, niet altijd.. maar ijgenlijk nooit bij na gedacht wat het zou kunnen zijn,, ik lees even mee in dit topic!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:13

Klinkt mij in de oren als maagproblemen. Als het paard last van zijn maag heeft gaat het gapen.
Een maagzweer zal heel goed kunnen.

Laat je DA er even naar kijken.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:14

als je pony vaak gaapt kan het ook een mineralen te kort zijn
dus dan moet je zoon mineralen blok in hun stal leggen! dat hielp bij een paardje bij mij veder op ;)
dat paardje is er nu helemaal van af!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:17

Waarom zou een paard in godsnaam gaan gapen als hij een mineralen tekort heeft?
Tekorten (vitamines, danwel spoorelementen danwel mineralen) uiten zich op een hele andere manier.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:21

e_horse schreef:
Kan ook duiden op een maagzweer.

TS zegt dat haar paard gaapt na het werken. Niet dat ze in het algemeen meer gaapt dan anders (ja toch?).
Is er dan ook een relatie met gapen, werken EN een maagzweer? Of gaapt een paard dan in het algemeen meer, als ie een maagzweer heeft?

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:25

Die van mij begint meestal te gapen als ze wat lang moet wachten
OF, als ze aan mijn hand mag likken, daar gaat ze echt uitgebreid van gapen :P
Vriendin van mij had eens ergens gelezen dat als een paard gaapt, dat hij dan een innerlijk conflict heeft :D

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:39

- maagzweer
- innerlijk conflict (bv: aandacht krijgen is leuk, maar bitje doet pijn)
- gewoon moe :+
- last van de mond (mijne zijn wolftandjes moesten er dringend uit en gaapte dus ook steeds na het werk en op den duur gewoon heel vaak)

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:26

Gapen is een conflict signaal, wat al eerder genoemd is,
hij twijfelt dus wat hij moet doen en dan ipv een van de dngen doen waar hij tussen twijfelt gaat hij gapen.
Net zoiets als dat je heel veel met je pen gaat klikken als je een antwoord op een toets niet weet, je wilt wat opschrijven maar weet niet wat.
het gebeurt dus onbewust.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:40

Mijn gaapt vaak juist voor het rijden! Tijdens het opzadelen..

Maar er wordt hier dus gezegd door sommige dat het op een maagzweer kan duiden.. Maar als een paard een maagzweer heeft kun je hier buitenaf niks anders van zien dan dat een paard gaapt?? Of begrijp ik dat verkeerd..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:43

Mijne gaapt momenteel ook heel erg na het werken, alleen kan ik het bij mij duidelijk linken aan veel werk, ze moet nu weer aan het werk gezet worden elke dag voorlopig, en dat is ze niet meer gewend. Dus even idd flink de boel doorluchten na het werk merk ik, maar ze doet nog steeds goed haar best dus ik houd het gewoon in de gaten.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:49

Maar wat is de connectie maagzweer-gapen dan? Is een uiting van pijn? Want daar stel ik me weer iets heel anders bij voor.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:58

Sinds ik het rijden weer opgepakt hebt met mijn haf gaapt ze ook 1 of 2 keer na het rijden. Voor de rest zie ik haar nooit gapen.

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:08

de oudste pony van stal gaapt áltijd als we het hoofdstel eruit halen. lijkt mij iets van ontspanning, maar ben geen expert :+

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:47

crossmachien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:40

mijn paard is net een week van stal veranderd; heeft heel gevoelige maag en darmen en geeuwt nu al een week heel vaak na het werken en staat met opgetrokken buik zoals wij Belgjes dat noemen. 's Morgens is alles ongeveer weg en na een dagje buiten, weliswaar op een kale, modderige weide na onze overstromingen, terug opgetrokken. Geen kolieken of zo, grote eetlust, krijgt 's morgens en 's avonds heel veel hooi, staat op prachtig stro enz. Dus wel verandering van krachtvoer en minder te grazen maar veel betere kwaliteit en veel meer hooi en stro dan vroeger. Zijn de enige twee symptomen hier: geeuwen en opgetrokken. Ze was wel fel vermagerd wegens wormeninfectie, bloed tweede keer getrokken en volledig ok nu. Kunnen die wormen iets veroorzaakt hebben in haar maag wat niet duidelijk wordt uit het bloedonderzoek? Haar uitzicht wisselt heel fel, de ene keer mooi en weer meer gevuld, de andere keer samengetrokken, schriel en mager, heel raar. Werkt wel heel lustig, zelfs TE enthousiast. Het is alsof ik twee paarden heb, eentje dat mooi herstelt en aankomt en enkel nog beetje spieren weer moet opbouwen, en eentje wat opgetrokken en mager lijkt. Toch heb ik het hier over hetzelfde paard, denken jullie hierbij ook aan maagzweer?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:45

Mijn paard gaapt ook na het rijden, maar wel pas als ze weer in de wei staat en het halster af is. Zodra ik het hek dichtdoe komt er 2 minuten kaakoefeningen en dan wordt er gerold. Paard is dan gewoon 'klaar' met werken.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 11:44

Ik ben een tijdje op vakantie geweest, maar bedankt voor de reacties!
Ze doet het echt alleen na het rijden, verder zie ik haar nooit gapen..
Dus het kan duiden op ontspanning, of innerlijk conflict.

Als het ontspanning, of een conflict is, hoeft het niet zo zeer een negatief 'teken' te zijn toch?