Rijvaardigheid en effect van de hulpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flitssie

Rijvaardigheid en effect van de hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 18:33

Heb gister weer wedstrijd gehad in de L2, 2 proeven allebei beoordeeld door dezelfde jury. 1e proef had ik 184 en 2e 190, maar, in de 1e proef een 5 voor rijvaardigheid en in de 2e een 6? Ik had voor alle andere algemene onderdelen wel 7ens, en voor een paar onderdelen 4en en 5en, rest 6/7. Dus ik snap die 5 voor rijvaardigheid niet? 1x ging de rechtergalop aanspringen even fout, maar ik heb dit gewoon goed opgelost ..

Dus mijn vraag, waar beoordelen jullie de rijvaardigheid op? (en hier hoort natuurlijk ook het effect van de hulpen bij, maar daar twijfel ik niet aan dat dat niet goed is ..)

Al vast bedankt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:43

Meestal is dat punt lager door het effect van de hulpen. Als jij aangeeft dat hij niet direct in galop aansprong kan dat er mee te maken hebben. Ook als het paard te weinig nageeflijk is, te weinig impuls heeft, tegen de hand komt of nog erger; heel ernstig verzet toont, dan gaat dat ten koste van dit onderdeel.
Ik kan dat vanaf hier niet beoordelen omdat ik je proef niet heb gezien maar ik kan maar weinig echt hoge cijfers kwijt voor dit onderdeel. Meestal is het een 6 of een 5 en dan onderstreep ik effect van de hulpen.

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 18:46

Suzanne F. schreef:
Meestal is dat punt lager door het effect van de hulpen. Als jij aangeeft dat hij niet direct in galop aansprong kan dat er mee te maken hebben. Ook als het paard te weinig nageeflijk is, te weinig impuls heeft, tegen de hand komt of nog erger; heel ernstig verzet toont, dan gaat dat ten koste van dit onderdeel.
Ik kan dat vanaf hier niet beoordelen omdat ik je proef niet heb gezien maar ik kan maar weinig echt hoge cijfers kwijt voor dit onderdeel. Meestal is het een 6 of een 5 en dan onderstreep ik effect van de hulpen.

Ok bedankt voor je reactie. Voor de impuls had ik een 7 en voor de rest is ze geen een keer tegen de hand gekomen. Dat ze niet direct in galop aansprong ging nogal raar, maar geen verzet. Maar de 2e proef had ik een 6, terwijl ze genoeg impuls had, niet tegen de hand kwam en ook overal op reageerde. Dus wat moet er dan nog beter om een 7 te krijgen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:51

Flitssie schreef:
Maar de 2e proef had ik een 6, terwijl ze genoeg impuls had, niet tegen de hand kwam en ook overal op reageerde. Dus wat moet er dan nog beter om een 7 te krijgen?

Dat is idd dan wat weinig. Als het een vloeiende harmonieuze proef was en het paard was gehoorzaam aan de hulpen dan is een 6 te laag.

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 18:54

Suzanne F. schreef:
Flitssie schreef:
Maar de 2e proef had ik een 6, terwijl ze genoeg impuls had, niet tegen de hand kwam en ook overal op reageerde. Dus wat moet er dan nog beter om een 7 te krijgen?

Dat is idd dan wat weinig. Als het een vloeiende harmonieuze proef was en het paard was gehoorzaam aan de hulpen dan is een 6 te laag.

OK bedankt voor de toelichting. Hopelijk volgende keer beter dan maar :D

topic mag gesloten worden trouwens

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:50

Eigenlijk is dit punt een beetje een samenvatting van je hele proef, bij meer fouten en storingen valt het cijfer lager uit en bij minder fouten en storingen hoger.
Over het algemeen zou je bij een puntentotaal van rond de 180 op een 6 uit komen, bij een totaal van boven/rond de 195 op een 7.