Pony bijt steeds meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jiadi

Pony bijt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 18:14

Ze beet me vroeger wel eens, maar dat was gewoon om duidelijk te maken dat ze iets niet leuk vond. Ze is nog jong dus ik werd nooit echt kwaad op haar als ze dat deed, maar ik liet wel merken dat het echt niet mocht. En dus deed ze het ook minder vaak, als ze het al deed ging ze direct een stapje opzij. Maar de laatste tijd bijt ze me steeds meer, en ik niet gewoon een knauwtje, maar een echte hap in mijn vel. Terwijl ze goed genoeg weet dat het niet mag... Ook zie ik haar steeds vaker bijten in iets anders. (voerbak, ijzeren bar waar ik haar aan vastmaak om haar buiten te poetsen, etc.)
Bijt ze dan uit dominantie of kan er een andere reden zijn voor dit gedrag?

amyz

Re: Pony bijt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:20

Wat de oorzaak van bijten ook is, een paard moet weten dat een mens niet eetbaar is. Consequent zijn. Bij veel paarden wil een tikje op de neus als ze bijten nog wel is helpen :) Die van mij is natuurlijk weer apart (past bij me hihi) en tikje op de neus heeft nooit geholpen. Heb m dus, ipv bijten afleren, níet bijten aangeleerd. Als je paard begint te snuffelen en je het idee krijgt dat ze ieder moment een hap kan nemen, iets zeggen (ik doe altijd ''zachtjes'') en onmiddellijk belonen als ze in de eerstvolgende halve seconde inderdaad niet bijt. Dat steeds verder uitbreiden.

Verder kan het wel degelijk dominantie zijn. Mijn pony wil nog wel is flink gaan klieren en gaat dan ook happen, zij het alleen maar in de lucht. Als ik m even op zn plaats terugzet is dat ook meteen over, gaat ie heel schattig mn hand likken ipv zn tanden erin zetten :+

Maar wees duidelijk en consequent. Een jong paard moet inderdaad nog leren dat mensen niet eetbaar zijn, maar je moet dat wel goed duidelijk maken.

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:03

Als ze nog jong is heb je kans dat ze is aan het wisselen dus dan gaan ze vaker in dingen bijten.

Maar dat wil niet zeggen dat ze ook in jou mag bijten, dat heeft te maken met respect. Je zal een lagere in rangorde nooit de leider zien bijten. Op het moment dat ze dit probeerd moet je haar terug op der plek zetten. Dus uit jou ruimte, een paar passen naar achteren. Met jonge paarden moet je heel consequent zijn, ik geef ze zelf zo weinig mogelijk ruimte. Op het moment dat ik een jong paard in handen heb wil ik de volledige aandacht bij mij, vandaar dat je er ook korte sessies van maakt. En ik wil dat mijn paard respect voor mijn ruimte heeft, dus niet de hele tijd aan mij zitten met z`n neus of tegen me duwen o.i.d. Als het goed is doe jij dat ook niet bij haar dus hoeft zij dat ook niet bij jou te doen.

Ik zou zeggen ga veel met haar grondwerken, zorg ervoor dat de rollen goed verdeeld zijn en dat dat voor haar ook duidelijk is.

Succes ermee!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:09

Tja net zoals hierboven...hoe oud is je paard??

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:31

wat ik heb gedaan om mijn arabische wannabe hengst het bijten af te leren is: grondwerk.

simpele oplossing, leert het paard uit jouw ruimte te blijven en niet jou te domineren :)

Jiadi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 23:35

aerdenhout1 schreef:
Tja net zoals hierboven...hoe oud is je paard??

Ze is 4 jaar. Niet zo heel oud dus. :)

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:38

als ze echt gemeen naar je bijt zou ik haar echt een tikje op haar neus geven, sommige paarden reageren daar goed op omdat ze dan weten dat het niet mag.
ik wet het anders ook niet.
mijn eerste instantie is gwn straffen omdat ze dat niet mogen!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:55

Met 4 hoort een paard echt te weten dat bijten niet mag.. Kijk gewoon welke methode het beste bij jullie past en grondwerk is sowieso een aanrader! :)

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:02

Ik krijg het er bij mijn 5jarige echt niet uit.. :n
Ben nog opzoek naar de gouden tip.
grondwerk, afleiden, positieve dingen belonen, eindeloos geduld, blijven 'straffen', niet meer uit de hand voeren etc etc etc.. Niets lijkt te helpen. Iedereen die heel liefdevolle tips had ook altijd serieus genomen maar hij blijft een happert.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:07

Dan zou ik gaan voor een serieuze tik... Als je al zo veel geprobeerd hebt moet ie intussen donders goed weten wat de bedoeling is en wordt er gewoon geklierd.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:20

Die van mij krijgt een tik die goed te vullen is op zijn neus en daar is hij altijd diep van onder de indruk, ook mijn stem verheffen wil nog wel eens lukken, gelukkig is de mijne geen bijter dus daar ben ik echt blij mee, gewoon consequent erop reageren en ze hebben het snel genoeg door dat bijten gewoon echt niet mag.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:25

Ik heb geen gouden tip..bijten is zoo moelijk af te leren. Ik heb vroeger een pony verzorgd, en die beet alles wat langs kwam. Liep je te dicht langs stal..dan kwam sjakie direct happen. Eenmaal in stal was het een schatje, en kon je poetsen, alles echt waar, maar het is niet leuk als je iedereen moet gaan waarschuwen, omdat je het met geen mogelijkheid afgeleerd kreeg..
Ik lees in sommige reacties, tik op neus geven....
Mijn paard is nu 4 en half..ging op een moment ook proberen tot hoever ie kon gaan. ging beetje happen, snuffelen met neus, vastpakken... ik heb ook tik op de neus gegeven, maar ja toen kwam toch de dag dat ie heel gericht beet. (proberen kan altijd..) en sorry mensen shoot me..maar ik heb hem een RAM verkocht. niks tik..gewoon 1 ram. Ik geniet daar zelf echt niet van hoor..maar ik wil geen bijter. Ik ben geduldig etcetc..maar verdien zeker respect, en bijten is geen respect.
Ik kan niet zeggen dat het een bijter is,of was..hij schrok misschien nog meer dan ikzelf dat ie me beet..van mijn reactie was ie ook goed onder de indruk..Hij heeft het gelukkig ook nooit meer gedaan.

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:30

Als een paard mij gericht en hard bijt dus echt goed vastpakt pak ik zijn oor en bijt ik terug (t is even niet zo lekker een paarden oor in je mond) maar menig paard heeft het daarna nooit meer gedaan!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:26

Je paard straffen! En dan wel op zo'n manier dat je een reactie van je paard krijgt.
Het ene is het andere paard niet.

Bij het ene paard werkt een simpele "HUH!" al meer dan genoeg.
Bij de andere werkt een tik.
Weer een ander heeft een RAM nodig, zoals die van Marian01 ;)
En als je echt een hardnekking paard hebt heeftie een RAM & een flinke stemhulp nodig!

Ik heb zo'n hardnekkig paard. Hij was 7 toen hij bij mij kwam & dik verwend!
Hij beet als hij geen snoepje kreeg & sloeg naar alles wat aan zijn lijf kriebelde.
Gewoon gevaarlijk om te poetsen, want de beentjes vlogen je om de oren.
Ik begon met boze stemhulp.. Paard keek me aan of hij wilde zeggen; "Hè? Zei je wat?"
Daarna ben ik hem terug gaan schoppen. (ja heel zielig :+ )
Hij een pootje optillen, dan ikke schop geven!
Maar hij was nog niet onder de indruk... Keek me aan of hij wilde zeggen; "Lekker! Doe nog is?"
Vervolgens had ik hem door! Als ik reageerde met een schop & boze stemhulp drong hij bij hem binnen.
Ik leek wel een karate kid af & toe :')
Maar toen pas kreeg ik de reactie van; "Oh sjit.. volgens mij deed ik iets verkeerd?!"
Ik ben ruim een half jaar/jaar aan het stoeien geweest met hem.
Nu heb ik het meest brave paard wat er op stal rond loopt & niemand gelooft dat hij ooit zo geweest is.

Wees consequent & eerlijk naar je dier!
Sta geen enkele keer toe dat hij je bijt, ook al word je zelf moe van het straffen.
Want elke keer dat jij het een keer toelaat, is het een overwinning voor je paard.
En zal het nooit goed komen :)

Ik hoop dat je hier miss iets mee kan...
Succes ermee ;)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:10

Staat je pony alleen misschien?
Grondwerk is idd een goede mogelijkheid, het paard zal respect voor je krijgen..