Nieuwe instructrice.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xEvaFay

Nieuwe instructrice.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 20:43

Hallo,

Sinds een aantal weken ben ik opzoek geweest naar een instructrice.
Ik lease nu een paard samen met iemand anders. Eerst reed zij de even weken les en ik de oneven.
Maar nu ben ik opzoek gegaan naar iemand anders, ook omdat de instructrice maar een dag in de week kan.
Nu heb ik dus binnenkort een afspraak met iemand, maar wilde even weten waar ik nou precies op moet letten.
Ze is in het bezit van geldige diploma's en vraagt 22,50 per half uur, dus dat zit wel aardig.

Mijn vraag is dus: Waar zouden jullie op letten tijdens een vrijblijvende proefles van een nieuwe instructrice??

Alvast bedankt.
Eva.

ps. sorry als het hier niet goed staat, maar er staat niet voor niets overige ;)

EllyC

Re: Nieuwe instructrice.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:52

Allereerst vind ik de prijs stevig. De prijs zou alleen verantwoord zijn als ze van wat verder weg moet komen en dan maar voor een half uurtje. Of het moet een bekende(re) instructrice zijn.

Ik neem aan dat je navraag gedaan hebt bij andere leerlingen en al eens bij een les van haar bent gaan kijken.
Haar visie en manier van werken moet dus overeenkomen met die van jou.
De eerste les en zeker een half uur zegt dan niet zo veel denk ik. Het zal met name aftasten zijn hoe jij dingen oppikt en je paard. Die ervaringen kun je dan in letere lessen verder gaan uitwerken.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:57

Ik zou willen weten hoe ze dingen oplost en of ze ook kan uitleggen waarom ze het zo oplost. Wat is er rijtechnisch goed aan, welke spieren traint het paard ermee, waarom oefen je dit nu. Mijn instructrice kan alles uitleggen. Ik kan ook alles aan haar vragen, ze weet bij alles precies waarom ze het zo doet. Dat is gewoon heel fijn. Ik hoor zoveel instructie zeggen dat het zo moet, omdat het zo moet :+ .

xEvaFay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 21:03

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
De prijs is inderdaad stevig, maar ze moet alleen voor mij komen, en 15 km rijden. Niet dat dat heel ver is. Maargoed daarnaast werkt ze wel met zo'n microfoontje.

Liefs.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:13

Prijs vindt ik meevallen maar persoonlijk vind ik een half uur altijd erg kort maar dat is ieder voorzich.
Maar goed ik denk dat het vooral belangrijk is dat je jezelf kan vinden in haar methode dit zul je waarschijnlijk de eerste niet zo ontzettend veel over kunnen zeggen maar dat merk je gaande weg wel of het je ligt of niet.
Voor de rest natuurlijk hoe ze overkomt is ze rustig of juist druk, hoe legt ze dingen uit en legt ze het zo uit dat jij het goed snapt.
En vraag gewoon wat dingen waar je tegen aan loopt hoe zij dat op zou lossen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:24

Ik vind het altijd belangrijk dat mijn instructeur luistert. Dat ze niet alleen bevelen geeft, maar ook uitlegt waarom. Dat ze het niet erg vind dat ik iets vraag.

Verder heb ik een hekel aan instructeurs die niet op tijd kunnen zijn, die meteen wegrennen na een les of die er slonzig bij lopen. Dat soort criteria mag je best mee nemen hoor. De houding in de bak, de verstaanbaarheid (met of zonder microfoontje) en de taal kunnen ook mee tellen.

Overigens vind ik 1 les vaak te kort om te beoordelen. Net als jij aan je instructeur moet wennen, moet de instructeur ook aan jou wennen. Die weten nog niet hoe ze normaal reageert, wat jou verwachting is (zeg dat!) en hoeveel informatie je kan verwerken en toepassen.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:28

Het is ook goed om te weten welke school zij aanhangt en of dat overeenkomt met jouw wensen. Wil je werken vanaf de basis, ben je meer natural of ben je prestatiegericht? Geef ook jouw verwachtingen aan, en check of deze overeenkomen met haar verwachtingen. Verder houd ik van vriendelijkheid en toch direct, en zeker niet schreeuwen. Maar dat is persoonlijk. Succes!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:46

Ik denk dat het heel belangrijk is om voordat je les daadwerkelijk begint een goed gesprek te hebben over wat je wil, wat jouw visie is op paardrijden, waar je naartoe wil werken en op wat voor manier. Tijdens zo'n gesprek kan je al aftasten of het klikt of je het in elk geval een kans wil geven, of ter plekke besluit dat deze instructrice niets voor jou is. Ook kan je tijdens zo'n gesprek al een beetje kijken of ze daadwerkelijk kennis heeft van het wezen paard, of alleen maar "trucjes" hanteert die iedereen die wel eens op een paard gezeten heeft ook kan bedenken. Er zijn er massa's die alle papieren hebben maar nog steeds niet verder komen dan de standaard trucjes als iets niet meteen lukt, of meteen naar hulpteugels, sporen en andere hulpmiddelen grijpen zonder echt te kunnen vertellen waarom ze dat doen anders dan "meestal werkt het" of iets in die richting.

Als je niet de mogelijkheid hebt van te voren zo'n gesprek te voeren, stel dan tijdens de les zoveel mogelijk vragen, alles wat in je opkomt. En kijk hoe ze daarop reageert. Reageert ze netjes en met uitleg, of kortaf met standaard zinnetjes? Kan ze specifieke dingetjes van jouw paard oppikken of ziet ze elk paard als een standaard machine? Hoe gaat ze met je paard om? Ziet ze je paard wel staan? (er zijn er zat die alleen op de ruiter letten en het paard volledig vergeten).

Vaak is er inderdaad meer dan 1 les nodig om te kijken of het werkt tussen jullie, maar in 1 les of 1 gesprek met veel vragen stellen kan je een hoop te weten komen over een instructeur en diens kennis van zaken.

Stel van te voren een lijstje met vragen op en stel die in elk geval, voor de les of erna. Een behoorlijk instructeur (in mijn ogen) blijft na een les even om na te bespreken en werkpunten voor de volgende les te bespreken, zeker na een eerste les. Als een instructeur dat niet wil gaat diegene mij zeker geen les geven. Als ik een lesgever zoek boek ik de eerste les altijd een vol uur, waarbij ik ook aangeef dat ik de eerste keer een half uur rij en de rest van de tijd is voor vragen en kennismaking. En alleen met het stellen van die eis valt er al een heel groot deel af, die willen dat helemaal niet. En sommigen bieden dat uit zichzelf al aan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:53

mick75 schreef:
Stel van te voren een lijstje met vragen op en stel die in elk geval, voor de les of erna. Een behoorlijk instructeur (in mijn ogen) blijft na een les even om na te bespreken en werkpunten voor de volgende les te bespreken, zeker na een eerste les. Als een instructeur dat niet wil gaat diegene mij zeker geen les geven. Als ik een lesgever zoek boek ik de eerste les altijd een vol uur, waarbij ik ook aangeef dat ik de eerste keer een half uur rij en de rest van de tijd is voor vragen en kennismaking. En alleen met het stellen van die eis valt er al een heel groot deel af, die willen dat helemaal niet. En sommigen bieden dat uit zichzelf al aan.

+:)+ +:)+ +:)+
Zulke klanten wil ik in me bak. Precies dat. Niet hoeven raden naar waar je klanten naar opzoek zijn. Gewoon duidelijk zeggen wat je wil, wat je ervaring is (goed of slecht, wel of geen) en waar voor je geld eisen.

22,50 is geld. En je wil er wat voor terug. Dat recht mag je als klant opeisen echt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:56

Veulen84 schreef:
mick75 schreef:

+:)+ +:)+ +:)+
Zulke klanten wil ik in me bak. Precies dat. Niet hoeven raden naar waar je klanten naar opzoek zijn. Gewoon duidelijk zeggen wat je wil, wat je ervaring is (goed of slecht, wel of geen) en waar voor je geld eisen.

22,50 is geld. En je wil er wat voor terug. Dat recht mag je als klant opeisen echt.

helemaal mee eens. ik ga als ik naar een nieuw iemand ga altijd kwartiertje eerder[meld ik ook eerst aan de klant hoor] om even voor je aan de slag gaat kennis te maken

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:59

wow dat is wel heel veel , dus jij wilt voor ongeveer een uur les, 45 euro betalen??
maar over het topic,
ik denk dat je moet praten over wat je wilt bereiken en aan wilt werken.
ook gewoon opletten of het klikt.

succes en veel plezier met lessen

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 01:04

Kan zij meegaan in jouw visie?

Ik heb persoonlijk geen voorkeur voor een bepaalde manier van les geven. Ik rijd aangespannen, en heb een hele rustige instructeur, maar al zou ik een instructeur hebben die in het midden van de bak staat te schreeuwen ook prima, word ik fanatiek van! En inderdaad wat er al gezegd word, of hij nog even nabespreekt wat de punten zijn die je kunt oefenen. Mijn instructeur doet dat altijd tijdens het uitstappen, even een samenvatting van de les. En daarna helpt hij vaak met uitspannen, en drinken we nog even wat alleen dan gaat het vaak over koetjes en kalfjes.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 01:24

Ik ben inderdaad bereid om voor een eerste les 40 euries of zo te betalen. Dat verdient zich snel genoeg terug als de instructie aansluit bij mijn visie en doelen en mij daadwerkelijk wat kan leren behalve de standaard trucendoos. Ik wil in een les verrast worden door vragen, opmerkingen en oefeningen waar ik zelf niet aan had gedacht, en dat kunnen hele simpele dingen zijn. Mijn instructrice verraste mij door mij een slangenvolte te laten rijden, waarbij elke boog in een andere gang gereden moest worden en je op de AC-lijn dus niet alleen moest omstellen qua richting, maar ook qua tempo (stap-draf-stap, stap-draf-galop, galop-draf-galop... Bedenk maar welke combinaties mogelijk zijn), heel erg leerzaam! En als het niet blijkt te klikken is het jammer, maar je moet heel wat niet overeenkomstig met je verwachtingen-instructeurs verslijten voordat je er echt verlies op gaat lijden. En de meeste niet voor mij geschikten filter ik er aan de telefoon al uit, gewoon door vragen te stellen.

Ik wil interactie met een instructeur, niet een soort van commandant die in het midden staat en brult wat ik moet doen zonder veel feedback. Dan kan ik net zo lief op een gemiddelde manege gaan lessen. Ik wil zowel horen wat ik goed doe als wat ik fout doe, en adviezen krijgen om de fouten op te lossen en bevestiging van wat ik wel goed doe. Maargoed, dat is mijn manier. Zo probeer ik ook de lessen die ik zelf geef te doen. Ik blijf ook minstens tijdens het uitstappen bij de klant om de les te bespreken, en als het nodig is langer en plan geen 2 lessen heel kort na elkaar op verschillende stallen. Ik wil ook graag zien hoe een klant opzadelt en met haar paard omgaat, dat vertelt mij al een hele hoop over het nivo, de kennis en wat iemand wil. En als dat "gratis" moet dan is dat maar zo, dat heet investeren in je klanten. Iets waar veel instructeurs niet toe bereid zijn.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 08:41

Ik plan altijd lessen die 3/4 tot 1 uur duren. Omdat ik een half uur te kort vind en ik niet constant op mijn horloge wil kijken of het al tijd is... Zo kan ik tijdens een les een pauze nemen voor het paard en de ruiter, waarin we dan verschillende zaken kunnen bespreken. Vaak heb ik al voor ik ergens naar toe ga aan de telefoon een eerste uitleg gegeven waar ik voor sta en wat mijn doelen zijn. Dit zelfde wil ik ook graag weten van mijn leerlingen, dus ook een nieuwe. Vind het erg belangrijk dat een instructeur duidelijk kan uitleggen wat hij wil en nog belangrijker waarom.
Ik denk ook niet dat je van 1 les goed kan bepalen of een instructeur wel of niet bij je past (uitzonderingen daargelaten). Maar je zal toch moeten kijken of je iets kan met de info die je hebt gekregen en hoe je paard daarop reageert. Dan kan je in een 2de les dit bespreken en kijken wat de volgende instructie is die je krijgt.
Ik weet dat 1 van mijn eigen instructrices vaak ook mensen uitnodigt om te komen kijken als ze zelf bezig is met het trainen van haar paarden of tijdens een les die ze geeft aan een vaste leerling. Door haar ben ik dit ook gaan doen en krijg alleen maar positieve reacties van nieuwe klanten, maar zeker ook van mijn bestaande leerlingen.
Ik ben heel tevreden met de instructrices die ik heb, maar zou ik ooit opzoek zijn naar een ander dan vraag ik zeker of ik mag komen kijken bij en training of een les.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 08:57

Dat zou ik dus nooit doen. Ik vraag mensen niet om langs te komen om te kijken bij bestaande lessen. Niet omdat ik wat te verbergen heb. Maar ik geef les aan huis, of pensionstal. Vind het heel raar voor mijn bestaande klanten als er dan ineens een vreemde komt kijken. Dat is voor mij echt een no-go.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 09:04

Veulen84 schreef:
Dat zou ik dus nooit doen. Ik vraag mensen niet om langs te komen om te kijken bij bestaande lessen. Niet omdat ik wat te verbergen heb. Maar ik geef les aan huis, of pensionstal. Vind het heel raar voor mijn bestaande klanten als er dan ineens een vreemde komt kijken. Dat is voor mij echt een no-go.

Doe dat altijd in overleg

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 09:53

Vooraf heb je neem ik aan een keuze gemaakt op basis van bepaalde criteria.
- leeftijd/geslacht van instructeur
- ervaring in lesgeven, ervaring in rijden, evt. diploma's of cursussen
- reputatie
- richting van lesgeven (training, proeftechnisch, NH, klassiek, modern, allround met ook springen erbij?)
- de beschrijving die iemand zelf geeft van aandachtspunten
- tarieven/lesduur
- mogelijkheid tot begeleiding op wedstrijd?

Voor de proefles vraagt iemand vaak wat voor combinatie hij/zij voor zich heeft, wat de doelen zijn op korte en lange termijn, welke verwachtingen er zijn.

Dus tijdens de proefles let ik eigenlijk alleen op het volgende:
- de klik
sommige mensen kunnen 5 minuten lesgeven en je paard met die 5 minuten al helemaal veranderd hebben in positieve zin. Dat zoek ik.

Verder vind ik het belangrijk, maar dat ontdek je vaak pas later
- kan iemand zich aanpassen aan het paard
- is er overleg mogelijk en meedenken naar alternatieven als een oplossing niet werkt op een bepaald paard of is iemand gelijk gepikeerd als je aangeeft dat iets niet werkt.
- not done voor mij: bellen of SMSen tijdens de les, bakrandkletsen, steeds veel te vroeg of te laat komen etc.