Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Daarom verplaatst van RT-P naar OPG.
Meesje89 schreef:Hee,,
Bedankt allemaal voor jullie tips!
Er zitten zeker een paar goede bij, waar ik wat mee kan.. Helaas kunnen we hem niet met zn leeftijd genootjes in de wei zetten,, We staan nu op een stalling waar dat niet kan en ook niet de hele dag in de wei, daar balen we wel erg van. We zijn ook zeker opzoek naar een andere stalling.
Maar allemaal bedankt!!
spretje schreef:Je kunt hem of haar ook gewoon heel rustig en spelenderwijs wegwijs maken in de voorbereidingen op het werk.
Dat heb ik met mijn paardje destijds ook gedaan en ik heb er alleen maar gemak van gehad.
Dus; grondwerk, tussen blakjes door en er voorzichtig overheen, een stapje of twee terug.
Voorzichtig een dekje op de rug, longeersingeltje zodat hij al gewend raakt aan druk op zijn buik.
Neem een stoel, zet die naast hem neer en ga er eens op staan, zodat je boven hem uitkomt, aai hem dan op zijn rug, zijn billen en op de plaatsen die misschien wel aanraakt bij het op en af stijgen.
Ik ben het er helemaal mee eens dat je het niet moet overdrijven, dus elke dag voluit er mee bezig zijn, het beestje moet ook een jong paad kunnen en mogen zijn.
Maar om het drie jaar in de opfok te gooien en dan in een mand zadelmak proberen te maken zie ik ook niet zitten.
Dan wordt hij volledig overvallen. Ik maak hier ook telkens mee dat mensen die het op deze manier doen later problemen met het paard krijgen en het dan maar gooien op : Hij begint kuren te krijgen.
En ze snappen al helemaal niet dat mijn paardjes ( ik heb er drie groot gebracht) nooit gebokt of steegs geweest zijn tijdens het inrijden.
Dit geldt natuurlijk niet voor iedereeen en elk paard, ik wil niemand beledigen of hun methodes afkraken, maar waarom zou je met een jong paard al niet de nodige dingen mogen doen? De opvoeding van een kind begint toch ook niet pas op het moment dat hij of zij naar school moet?
En kijk anders eens in het boek "Van veulen tot rijpaard" van Richard Maxwell, daar staan een heleboel leuke en nuttige dingen in om je jonge paard zo geod mogelijk op te voeden.