hoi iedereen ,
ik hoor heel vaak om mij heen kinderen zeggen dat ze een join-up gaan doen om redenen waarvoor de join-up eigenlijk helemaal niet bedoeld is .
daarom wil ik er graag iets over vertellen .
de informatie komt van mijn eigen site www.webklik.nl/yefebra ( bitloos ridjen , vrijheidsdressuur , gedragsproblemen , horsemanship etc) sorry als sommige dingen niet 100% kloppen.
join-up.
Join-up kan een hele handige manier zijn om in de toekomst beter met je paard te kunnen werken , maar helaas ontstaan er zo af en toe ook wel eens misverstanden over.
Ik lees wel eens boeken waarin wordt verteld dat de join-up met name bedoelt is voor angstige , en getraumatiseerde paarden , om zo vertrouwen te krijgen . Maar dit is eigenlijk niet het principe achter de join-up.
Het is je waarschijnlijk wel bekend dat in een wilde kudde paarden altijd een hengst de leiding heeft en een oudere merrie . De merrie beslist waar de kudde gaat eten drinken op die dag . Nou zitten er regelmatig (jonge) paarden in de kudde , die nog wel eens over de grens van de leider geen willen gaan . Die worden dan als straf uit de kudde gezet . Wat daar zo erg aan is ? Een paard alleen in het echte wild , kun je vergelijken met de doodstraf. Omdat het alleen in het wild gewoon enorm gevaarlijk is . Daarom smeekt het jonge paard om terug te mogen in de kudde . Een join-up wordt vaak gewoon uitgevoerd in een paddock of iets dergelijks , dus écht gevaarlijk is het niet voor een paard , maar wel heel naar, als de mens hem onnodig straft door hem op te jagen en dus alleen te laten voelen .
hoe voeren wij de join-up uit ?
* stap 1; We jagen het paard weg door met een lijn naar hem toe te zwiepen
*Je neemt een dominante houding aan
* Als het paard wil stoppen jaag je hem ruw verder
* Je wacht op het teken van het paard waarbij hij aangeeft terug te willen komen ( kauwen en likken)
* Dan draai je je langzaam van hem weg en nodigt hem daarbij uit om bij je te komen .
* Om te testen of de join up gelukt is loop je een stukje weg en kijk je of het paard je volgt . ( en jou dus als leider ziet )
wanneer is het écht nodig om de join-up uit te voeren ?
* Als je een paard hebt dat contenu over je grenzen heen gaat en geen respect voor je heeft.
*Als je al meerdere , minder harde, manieren hebt geprobeert om respect te krijgen .
WAT IS BELANGRIJK NA EEN GESLAAGDE JOIN-UP?
* Het is belangrijk dat je de leidende houding die je bij de join-up had , ook blijft houden . Om een terugval te voorkomen .
* wat vaak gezegt wordt is dat je de join-up steeds moet blijven herhalen en herhalen , dit is niet goed , het hoort een eenmalige actie te zijn . behalve als het niet is gelukt , maar als je goed weet wat je doet , lukt het altijd !