Wat vragen voor trainen/uitbrengen van paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSiep

Wat vragen voor trainen/uitbrengen van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 19:47

Bokkers, ik zit met een vraagje!
Ik ben gevraagd om een 8 jarig paard te rijden en zeer waarschijnlijk in 2011 uit te brengen in de springsport. Harstikke leuk allemaal, erg leuk paard wat super kan springen. Ze hebben er al best wat ruiters op gehad, maar niemand die het lef had om er echt mee door te gaan en te gaan springen. Paard heeft nogal een karakter en staakte erg veel (gemeen bokken, omhoog komen). Ik heb er nu 4 keer opgezeten en het gaat eigenlijk best goed. De eigenaar wil er dus wel mee door gaan. De bedoeling is dat ik het paard +/- 3 keer per week ga rijden. Straks beginnen met oefenparcoursjes/misschien wat lessen (paard is op het moment in erg slechte conditie en moet eerst weer opgepakt worden) en in 2011 dus uitbrengen.
Paard blijft daar aan huis staan, ik moet er wel steeds met de auto heen (kwartiertje rijden, 10 kilometer). Eigenaar betaalt startkaart, lessen en inschrijfgeld.

Maar nou wil hij dus weten wat ik ervoor wil hebben.. En ik heb echt geen flauw idee! Ik wil er niet rijk van worden oid, maarja naast benzine steek je er natuurlijk wel tijd en moeite in. Het is ook niet zo dat ik hoog gereden heb ofzo (M1 dr en B spr/sgw), maar dit is een paard waar het mee klikt of niet. En volgens mij klikt het wel, want ze begint echt al haar best te doen en staakt al bijna niet meer.

Dus ben benieuwd waar jullie aan denken!

Weet dat hier al wel wat topics over zijn, maar niet met deze situatie ;)

44Myrthe44

Re: Wat vragen voor trainen/uitbrengen van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:52

Ik zou iets vragen van benzinekosten + €50,- ofzo? Want hij betaald natuurlijk ook alle lessen etc. al!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:54

erg netjes dat ze je wil betalen. Je kan evt beginnen dat je in ieder geval je reiskosten eruit hebt en naarmate het beter gaat kunnen kullie verder overleggen. Wordt het paard later verkocht omdat deze uitgebracht moet worden? Maar leuke uitdaging inieder geval.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:55

Tja moeilijk. In jouw geval vind ik 200 euro in de maand genoeg denk ik. 5 keer in de week x 4 is 20 x per maand = 10 euro per dag dat je komt.

Echt hoger opgeleide ruiters vragen meestal 20 tot 25 euro per keer.

Echt moeilijk om daar zo een schatting van te geven.

Je hebt ook constructies waar je hem kosteloos rijdt maar 5 of 10 % van verkoop krijgt. Is net wat je afspreekt.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:56

Ik zou een kleine vergoeding vragen voor de benzinekosten. Verder ben ik nogal van als ik het leuk vind en ik doe de ander een plezier... dan is het voor mij al snel goed en hoef ik er verder niks voor.. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders :)

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 20:03

@ Suzanne F. : :wow: Dat is ongeveer het 10 voudige als waar ik aan zat te denken haha! Ik ga hem ook maar 3 keer pw rijden he, geen 5 keer!

@ 44myrthe44: Hmm is dat ook niet wat aan de hoge kant? :o

@PBA_: kans is groot dat het over een jaartje oid verkocht wordt ja, maar eerlijk gezegd zie ik niet zoveel in een percentage van het verkoopbedrag, want wat doe je als het paard ineens een blessure krijgt en voor veel minder wordt verkocht, om maar even wat te noemen..

@vibabu: Heb je helemaal gelijk in hoor, vind ik eigenlijk ook. Heb het alleen al druk genoeg met mijn eigen paard en pony die ik voor weer andere mensen rij. Dus het is niet dat ik het voor de leuk erbij doe oid. Natuurlijk is het wel leuk (anders zou ik het niet doen) maar ik moet er wel wat voor inleveren, er gaan helaas niet zoveel uren in een dag, snap ja?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:07

ook al krijg het paard een blessure (wat je nooit iemand toewenst) dan krijg je nog een percentage van wat het paard op dat moment waard is. En verder lekker genieten.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:21

xSiep schreef:
@ Suzanne F. : :wow: Dat is ongeveer het 10 voudige als waar ik aan zat te denken haha! Ik ga hem ook maar 3 keer pw rijden he, geen 5 keer!

@ 44myrthe44: Hmm is dat ook niet wat aan de hoge kant? :o

@PBA_: kans is groot dat het over een jaartje oid verkocht wordt ja, maar eerlijk gezegd zie ik niet zoveel in een percentage van het verkoopbedrag, want wat doe je als het paard ineens een blessure krijgt en voor veel minder wordt verkocht, om maar even wat te noemen..

@vibabu: Heb je helemaal gelijk in hoor, vind ik eigenlijk ook. Heb het alleen al druk genoeg met mijn eigen paard en pony die ik voor weer andere mensen rij. Dus het is niet dat ik het voor de leuk erbij doe oid. Natuurlijk is het wel leuk (anders zou ik het niet doen) maar ik moet er wel wat voor inleveren, er gaan helaas niet zoveel uren in een dag, snap ja?

Dan is het idd wat anders. Een kleine vergoeding van 75 a 100 euro per maand? :o

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:25

Als je lessen, startkaart en straks je inschrijfgeld betaalt wordt, dan zou ik al tevreden zijn met alleen de reiskosten. Een eigen paard is altijd duurder :D

Leuk dat je deze kans krijgt!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:28

xSiep schreef:

Hm oke. Dan 3 x 5 euro is 15 euro per week = 60 per maand. :D

Ik doe t er niet voor hoor maar goed.. :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:00

Ik zou gezien het risico erbij (probleempaard, springen) toch ook wel iets hoger gaan zitten dan die 60 Euro :o
Misschien 100 Euro dan, plus 10% van de verkoop straks?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:18

Wordt het paard verkocht dan? Want anders heb je niets aan die 10% regel.

Ik zou aangeven 100 euro per maand + eventueel prijzengeld.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:59

"kans is groot dat het over een jaartje oid verkocht wordt ja, maar eerlijk gezegd zie ik niet zoveel in een percentage van het verkoopbedrag, want wat doe je als het paard ineens een blessure krijgt en voor veel minder wordt verkocht, om maar even wat te noemen.." zei ze.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:01

Ooh, dan heb ik die gemist ;) Dat verandert de zaak wel.

Echter vind ik dat zelf een linke afspraak. Eigenaar laat jou lekker rijden, naar een bepaald springniveau. Zegt op een gegeven moment dat ze het niet meer ziet zitten (kan de kosten niet meer betalen bijvoorbeeld) en stopt de samenwerking. 3 maanden later gaat paard de verkoop in, kans is groot dat je dan naar die 10-% kan fluiten.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 09:57

Als ik het zo hoor denk ik niet dat dat snel zou gaan gebeuren Leonoor, omdat ze aangeeft dat het paard erg moeilijk te rijden is. De eigenaar zal dan niet haar laten stoppen en dan het paard in de verkoop zetten, wie moet het paard dan voorrijden?

Vind het erg netjes dat ze je wat willen geven, ik reed paarden voor het opdoen van mijn eigen ervaring en zorgde enkel dat ik zelf geen kosten had toen ik voor het eerst in deze situatie kwam, dus dat kan je ook in je achterhoofd houden. Toch omdat het paard echt gecorrigeerd moet worden en er ook wel iets risico aan zit kan ik begrijpen dat je iets wilt hebben.

Ik denk zelf dat 200 pm echt veel te veel is, helemaal hier in de buurt :o . Zit zelf te denken aan 75-100 euro per maand ook omdat het startgeld gewoon wordt betaald en je 3 keer in de week heen gaat. Je kan 10% van de verkoopprijs vragen als hij het paard echt wil verkopen, ook omdat ik uit ervaring weet dat in het voorrijden en het corrigeren na (soms onkundig) uittesten van mogelijke kopers bij dit soort paarden best werk geeft. :)