Rangorde in de kudde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rangorde in de kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:44

Hoi bokkers,

Ik kon geen goed topic vinden over dit onderwerp, En aangezien ik het erg interessant vind ben ik erg benieuwd naar ervaringen, meningen over rangordes en hoe deze bepaald worden enz.

Sinds ong 4 weken staat mijn 6 jarige ruin namelijk in een kudde van ong. 20 pony's. Hij heeft een tijd alleen gestaan. Dus moest de "taal" opnieuw leren spreken. Dit was ook over duidelijk te zien. Uiteraard begon hij helemaal onderaan in de rangorde. Maar ik heb het idee dat hij zich toch omhoog aan het vechten is.

Echter heb ik er geen verstand van daarom ben ik beniewd naar meningen en ervaringen.

Zo kwam ik 1 week geleden terug van een wandeling met Noble en zetten hem op de wei. En gelijk kwamen er 2 hengstige merrie's op Noble afgelopen. Die aan hem begonnen te snuffelen enz. Echter had Noble geen interesse in de merrie's(waar van ik denk dat 1 daarvan de leider is). Toen kwam de leider(ruin) van de kudde Noble weg jagen van de merrie's. En Noble ging ook braaf weg.

En toen ik net Noble op de paddock zetten bij een deel van de kudde, Begon Noble tegen de leider te "vechten" heel de tijd bijten en af en toe eens stijgeren. Niet heel ernstig en met een aantal min was het ook weer over. En liep Noble weg, Maar kwam de baas weer achter hem aan. En begonnen ze weer.

Nu vraag ik mij de dus af, Is mijn paard bezig de baas te worden van de kudde? of ziet de leider hem als rivaal? Want bij andere ruinen deed hij dit niet.

Ik ben dus heel benieuwd naar mensen met hun ervaringen. Zelf kan ik namelijk uren kijken naar de kudde, En vind het dan ook heel interessant om te zien wat er gebeurt. En ik denk niet dat ik de enige ben.

shilady

Re: Rangorde in de kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:58

Ik weet het niet denk wel dat de leider hem als een rivaal ziet
maar ik denk ook dat je nu nog niet zo goed kan oordelen of je ruin de baas wil worden of niet. Meschien komt je ruin zoieso gewoon voor zichzelf op ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:59

Dat begint hij idd ook te doen. Maar hij zoekt het ook steeds een beetje op. Maarja we zullen zien.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:24

het blijft leuk om naar dat soort dingen te kijken he!
het hangt er een beetje vanaf HOE je paard met de andere ruin omgaat. het kan uitdagen/rangorde bepalen zijn, maar ook spelen. je kunt dat verschil leren zien door goed te kijken en te leren waarnaar je moet kijken. paarden die elkaar happen op het hoofd is over het algemeen spelen. een beetje steigeren hoort daar soms ook bij, evenals happen in de benen.
komen daar dreigende oren, gespannen neus en tanden bij kijken, net als opdrijven en vastbijten zonder los te (willen) laten, dan is het eerder dominantie of 'vechten'.
maar ik zou het moeten zien om goed te kunnen oordelen. misschien kun je een filmpje maken ;) ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:29

De volgende keer zal ik een filmpje maken :)

Ze beten idd in de neus. Maar ook in de nek en daarbij ook echt met de tanden. Wel heel intressant