paarden accepteren 'nieuwe' jaarling niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charlot2000

paarden accepteren 'nieuwe' jaarling niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 11:22

In de zomer van 2009 (juli) heeft één van onze merries een veulen gekregen , een merrie.
Ze is van januari 2010 tot afgelopen dinsdag bij een andere groep merries gestaan en is voor de winter dus nu weer thuis.
Het ophalen ging prima en binnen no time stond ze braaf in haar eigen box hier bij ons thuis.

Maar onze andere paarden, ook 2 merries waarvan 1 dus de moeder van de jaarling, moeten echt niks van haar weten.
Ze staan nu dus 5 dagen bij elkaar en het wordt nog niks beter. Ze accepteren haar niet in haar buurt en vallen haar gewoon aan.
Het is meer dreigen dan dat ze er vol in gaan.. maar het ziet er wel angstaanjagend uit.

Op stal zijn ze ook mega druk en lelijk tegen haar.
Ik vraag mij nu af.. hoe kan dit.. als het gaat om rangorde bepalen dan snap ik het niet want de jaarling is heel schuchter en wil absoluut niet de baas zijn of iets dergelijks.. zij geeft zich vanaf het begin al over.

Weten jullie wat ik kan doen en of dit vanzelf over gaat en zo ja hoelang dit dan duurt? Zo vind ik het echt niet leuk!

Jacky91

Re: paarden accepteren 'nieuwe' jaarling niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:25

heb je geen optie om de jaarling bij andere te zetten, of evt een jaarling van een ander erbij
daar moet je natuurlijk wel ruimte voor hebben
of het vanzelf overgaat durf ik niet te zeggen, waarschijnlijk wel maar hoelang dat dan gaat duren ligt aan de paarden

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:25

ik denk dat het misschien nog wel een tijdje kan duren voordat ze allemaal aan elkaar gewend zijn. je moet volgens mij gewoon lekker rustig aan ze aan elkaar laten wennen.

succes

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:26

5 dagen is opzich ook niet te lang, ik heb ooit met een paard meegemaakt dat het 3 weken duurde.
Dat paard was wit (opvallend), en de groepsleider vond dat niet z'n heel goed idee.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 11:30

wij hebben niet een mogelijkheid om er nog een jaarling bij te doen.. en haar apart zetten lijkt me ook niet goed dan creeer je volgens mij nog meer afstand. maar het is inderdaad bij ons ook de leider van de merrie's die haar absoluut niet in haar buurt wil hebben.
gister zou ik even een kruiwagen mest legen, dan moet ik door het land lopen, en kwam de jaarling even gezellig bij me kijken. nou nog geen 10 seconden daarna kwamen die andere merrie's de jaarling even heeeeeel boos aangeven dat ze daar NIET van gediend waren. Pff.. wat een gedoe

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:26

tja, paarden hebben rangorde en dat is voor mensen niet leuk om te zien. Toch moeten ze het samen uitvechten. Zorg dat ze voldoende ruimte hebben om weg te rennen. met een maand zal het er vast beter uit zien.

Je wilt niet weten hoe zielig het hier was. mijn dominate heerschap vloog de pas gekomen jaarling ook aan. Beestje stond te smakken van onderdanigheid. Na 4 weken is het toch al een stuk beter en rennen ze samen al bokkend door het land. Had ik ook niet verwacht eerlijk gezegd

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:49

Is het niet mogelijk om de jaarling met 1 andere te zetten, en daarna vanuit daar de groep groter te maken? Het kan zijn dat ze erg blijven 'klieken' en de nieuwe daarom niet in hun groep willen, maar als ze enkel de nieuwe als maatje hebben gaat het wennen vaak een stuk beter. Eerst eentje erbij en daarna uitbreiden. Hopelijk werkt dat? Succes!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:53

Ja, wat tancreda4 zegt zou ik je ook aanraden.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 18:02

maar is het normaal dat ze echt bijtend/aanvallend op haar afvliegen??? ik kan het bijna niet meer aanzien... zo sneu. ook op stal zijn het allemaal chagerijnen bij elkaar.. dit is niet meer wat ik zo leuk vond aan paarden hoor!! zelfs de grootste goedzak is nu een gevaarlijk boos paard geworden.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:08

Ja dat kan best normaal zijn en is idd niet leuk om te zien..Heeft de jaarling ook echt plekken/bijtwonden of ziet het er heftig uit,maar doen ze eigenlijk niks ?

Ik zou ook de jaarling met 1 van de merrie's appart zetten,denk dat ik hiervoor haar moeder zou uitkiezen.
Zo kan de merrie geen steun meer zoeken bij de andere merrie
en is de jaarling nog de enige over met wie ze samen kan zijn en zal dus sneller de jaarling accepteren,daarna de andere merrie er weer bij en waarschijnlijk komt het dan wel goed.
Is echt een kwestie van tijd ..

Maar staan ze nu dan met z'n 3-en of staan er nog meer paarden bij ?

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 18:13

nee ze staan met zn drieen en de merrie die dus niet de moeder is.. vliegt haar steeds aan en is zo boos.
ik kan haar dus echt niet samen met de jaarling zetten en de moeder met de jaarling zie ik ook niet zitten want de 'boze' merrie (kuddeleider) breekt overal doorheen om bij ze te komen...

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:38

3 is natuurlijk altijd een rotgetal in een kudde,het is altijd beter om een even aantal te hebben

heb mijn eigen paarden ook met ze 3en lopen nu maar merk dat er 1 toch altijd het 5de wiel aan de wagen is,al is het bij die van mij wel te doen aangezien ze met ze 3en uit een grote kudde komen en nu zijn overgebleven,maar merk het toch wel dat 3 geen fijn getal is .

Maar als de moeder geen optie is,dan de jaarling en kuddeleider samen,ook al vliegt ze haar nu aan,als ze haar maatje (moeder van jaarling) kwijt is zal ze toch naar de jaarling gaan!
Paarden willen nu eenmaal ergens bijhoren en niet alleen zijn!
je hebt anders grote kans dat het toch zo blijft,het zal wel beter gaan met de tijd,maar waarschijnlijk is de kuddeleider bang haar vriendin kwijt te raken en zal ze daarvoor blijven vechten.

Even splitsen en de jaarling de kans geven om ook vriendjes te worden met je merrie al zou de mooiste oplossing zijn een jaarling erbij te zetten,maar daar moet je ook maar net de mogelijkheid voor hebben natuurlijk!

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 19:18

even een berichtje over hoe het afgelopen is.. we hebben de jaarling vandaag weggebracht naar een groep leeftijdgenoten hier verderop in het dorp. het kon echt niet meer zo, ik kon me er zelf niet meer mee redden en je zag de paarden gewoon ongelukkig zijn. helaas!!!
de rust is nu weer terug hier thuis en de jaarling werd vanmiddag direct goed opgenomen in de groep gelukkig. in ieder geval allemaal bedankt voor jullie berichtjes. en wij zijn weer een ervaring rijker!

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:38

Wat fijn dat je een plekje hebt gevonden waar hij lekker geaccepteerd is!
Is voor je eigen paardjes ook weer lekker rustig en voor jezelf natuurlijk,want is toch niet leuk als ze hem niet erbij willen!
Denk dat je een goede beslissing hebt genoemen en gelukkig staat hij nog in de buurt ;)

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:08

Wel goed dat je nu een andere groep heb gevonden maar ik had haar er echt langer bij gedaan, 5 dagen is gewoon niet lang en het kan soms wel even duren voordat hij is opgenomen in de groep en dat is heel normaal.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 17:34

ja dat kan wel heel normaal zijn maar wij hebben niet genoeg ruimte qua stallen en land om ze altijd maar apart te houden en het is me het me voor de paarden niet waard om ze allemaal super te laten stressen etc. dus inderdaad heb ik gekozen voor de makkelijke weg, maar ook wel voor het beste voor mijn paarden.

Kash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:57

Ik zou nog even geduld hebben. Een paar weken is heel normaal hoor.