Beleren en inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Beleren en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 09:18

Nou ik heb thuis een super lieve shet staan. Ze is nu net 3 jaar. Maar van af begin dit jaar zijn we al aan het oevenen met het bit. Dat vind ze nu wel oke. en Het kouwen op het bit doet ze 1 minuut en dan stopt ze. Nu dacht ik zelf ik kan wel wat verder gaan. Dus ik ben gaan leunen op de rug van de pony en ik heb er dekjes op gedaan. maar nog geen singel want ik heb geen zadel voor haar. Maar nu weet ik niet meer hoe ik verder moet. Kunnen jullie mij helpen?

o, ja, soms krijgt ze het voor elkaar om de tong over het bit heen te wurmen. wat kan ik daar aan doen?

secricible

Re: Beleren en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:21

begeleiding zoeken van iemand die er verstand van heeft :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 09:25

ja, die heb ik maar die komt niet bij de pony. Het is m'n instructriesse. Maar die geeft me tips enzo maar die komt niet echt bij m'n pony dus.

ik wil graag zelf m'n pony beleren en niet laten beleren hulp is oke! daar ben ik ook zeker voor. Maar wat kan ik doen als die persoon er niet is want ik wil graag elke dag oevenen en niet 1x perweek. ( ze krijgt ook nog wel rust hoor ;) )

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:21

Hmm.. Iemand anders zoekend die je wel kan helpen. En die ook gewoon naar jou en je pony toe kan komen ipv 'tips geven'

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 20:44

Ja, die heb ik al maar die krijgt een baby. dus die zit thuis en soms in het ziekenhuis om te kijken dus dat heeft ze afgezegt. Ik ben nu aan het oevenen met longeren. Gaat heel goed! Ze wil graag leren. Maar dan ga ik nu opzoek naar iemand die er ook verstand van heeft maar dat word lang zoeken want er zijn weinig mensen bij ons in de buurt die paarden hebben.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:49

Lang zoeken. ;)

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:55

Dan zal ik wachten idd tot je iemand hebt gevonden die je wel kan helpen. Pony is ook nog maar 3, dus nog tijd genoeg (vind 3 ook nog vrij jong, is mijn mening). Dus gewoon lekker verder zoeken en nog even wachten.
Een pony verknoeien is nl makkelijk, maar daarna weer goed beleren is moeilijker!

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:09

migomirre schreef:
Dan zal ik wachten idd tot je iemand hebt gevonden die je wel kan helpen. Pony is ook nog maar 3, dus nog tijd genoeg (vind 3 ook nog vrij jong, is mijn mening). Dus gewoon lekker verder zoeken en nog even wachten.
Een pony verknoeien is nl makkelijk, maar daarna weer goed beleren is moeilijker!

Ik vind 3 een goede leeftijd om te beginnen, als je dan maar niet te snel gaat.
Dus dat je je pony wel de tijd geeft om aan te leren dat het niet verkeert is, zo'n zadel.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 20:49

ze vind het leuk om te doen en we doen nu niets met het zadel. Ik ben nu alleen bezig met het longeren aan het hoofdstel. Ze kan nog niet echt rond aan de longerlijn lopen ze zwenkt vaak uit. Dus heb ik maar met prik paaltjes en dik lint een cirkel afgezet en daar ben ik dus nu mee aan het oevenen. Je ziet ook echt dat mijn pony er veel lol in heeft want als we gewoon oevenen buiten. en dat is dan: ik loop naast de pony en dan met hoofdstel in en teugels er aan en ik stuur dan van naast de pony. Als we langs de stal of het weiland komen wil ze niet naar het weiland maar door lopen als ik er aan kom met het hoofdstel of halster komt ze gelijk van achter uit het weiland aan rennen. Ik heb haar nog nooit een snoepje of zo gegeven om uit zich zelf naar mij toe te komen. Dus ik geloof dat ze het wel leuk vind!

toch hartelijk dank dat jullie me een beedje willen helpen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:57

Dan zou ik eerst zorgen dat het longeren er goed in zit, zorg dat ze goed op je stemcommando's reageert. In de tussentijd kun je iemand zoeken die je begeleid. Pas je er zelf uberhaupt nog wel op? Anders zul je ook een kleinere ruiter moeten zoeken.

En trouwens het is oefenen en beetje ;) Het leest zo een tikkeltje irritant :)

onyxonelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:07

hoi ik wel helpen als je in de buurt woont voor meer info stuur maar een pb

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:43

Gydja schreef:
Nou ik heb thuis een super lieve shet staan. Ze is nu net 3 jaar. Maar van af begin dit jaar zijn we al aan het oevenen met het bit. Dat vind ze nu wel oke. en Het kouwen op het bit doet ze 1 minuut en dan stopt ze. Nu dacht ik zelf ik kan wel wat verder gaan. Dus ik ben gaan leunen op de rug van de pony en ik heb er dekjes op gedaan. maar nog geen singel want ik heb geen zadel voor haar. Maar nu weet ik niet meer hoe ik verder moet. Kunnen jullie mij helpen?

o, ja, soms krijgt ze het voor elkaar om de tong over het bit heen te wurmen. wat kan ik daar aan doen?

Pony wisselt tot 5-6 jaar. Dat wisselen kan iritatie in de mond veroorzaken en dus protest tegen het bit. Totdat pony klaar is met wisselen is het het best om elk half jaar de tandarts langs te laten komen en liefst zonder bit te werken. Protestgedrag voorkomen is makkelijker dan het afleren ervan.

Dat een pony van die leeftijd er veel plezier in heeft om met mens op avontuur te gaan buiten de wei komt door de geestelijke ontwikkelingsfase en jeugdige nieuwsgierigheid. In een wilde kudde worden de jonge dieren tussen de 2 en 3 jaar uit de kudde gezet. De merries ter voorkoming van incest en de hengsten omdat ze concurrentie worden. Niet gek dat onze tamme pony's in die tijd rusteloos worden en zich gaan vervelen. Dat heeft niks te maken met klaar om gereden te worden, dat zit nl niet in de basisprogrammering. Gereden worden is geen overlevingsstrategie, maar precies het omgekeerde.

De wereld verkennen is dan wel een stukje waar ze aan toe zijn, maar dat doe je lekker aan de hand, al dan niet als handpaard. Tijdens die wandelingen kom je van alles tegen en leert pony op jouw letten, naar stemcommando's luisteren, kleine obstakels oplossen, goed opletten waar hij zijn voeten neer zet, een vaste positie t.o.v. jouw vasthouden, op smalle paden netjes recht achter je lopen, door smalle doorgangen gaan (eventueel ook voorop) en nog veel meer.
In de bak/omheind terrein allerlei dingen boven, onder, op en om het lijf accepteren, wennen aan rare bewegende dingen (wapperend zeil/plastic/wasgoed) over rare dingen lopen.
Kortom alles om pony voor te bereiden op de wereld buiten de "veilige" wei.

Longeren is een zware en zeer beperkte training voor een jong paard. Stemhulpen kan je net zo goed buiten rechtuit aanleren en beweging is daar ook veel leerzamer dan saai rondjes lopen (dat gaat ook vervelen en dan krijg je geklier, weer een gewoonte die je niet wil).

Is pony naast je netjes gehoorzaam en goed verkeersmak kan je langzaamaan aan de lange lijnen beginnen (neem hiervoor met een ervaren paard een paar lessen en dan met je jonge pony. Beide in een bak). Zo heb je voordat je zelfs denkt aan gaan rijden/mennen een stuur op pony zitten. Ook kan je als pony daar aan toe is op die manier naar buiten. Daar worden ze moediger van, omdat de steun van de mens missen. In een bekende omgeving (neem een rustige, vaste route de eerste paar keren) krijgen ze zo meer zelfvertrouwen. Als je gaat rijden of mennen is pony ook de steun van de mens naast hem kwijt. Lange lijnen is een mooie voorbereiding hierop.

britt299

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:50

Je moet ook vooral veel gedult hebben, net zolang tot iets lukt en dan natuurlijk goed belonen. door te aaien enz. Als je pony er plezier in heeft zal het wel lukken
;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:54

Ik sluit me aan bij de reactie van Tamary en wil daaraan toevoegen dat je er echt niet verkeerd aan doet om een volwassen(!) persoon te vragen je te helpen. Je bent nog erg jong en onervaren op het gebied van beleren en het zou zo zonde zijn als er wat fout gaat. Dat vergeet zo'n beestje voor z'n leven niet meer en dan zou het vertrouwen (wat je nu juist zo goed aan het opbouwen bent) in een klap kwijt zijn, met alle onverhoopte gevolgen van dien. ;)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:35

PP --> OPG

Topske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:41

Als een pony een tong over het bit doet, kun je deze eens vastbinden met een panty kous ;) klinkt raar maar helpt echt, hoef je maar een keertje te doen ;)
Groetjes

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:54

Topske schreef:
Als een pony een tong over het bit doet, kun je deze eens vastbinden met een panty kous ;) klinkt raar maar helpt echt, hoef je maar een keertje te doen ;)
Groetjes

Je kunt je ook afvragen waarom je paard dat doet en dat oplossen?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:22

Gydja schreef:
ja, die heb ik maar die komt niet bij de pony. Het is m'n instructriesse. Maar die geeft me tips enzo maar die komt niet echt bij m'n pony dus.

ik wil graag zelf m'n pony beleren en niet laten beleren hulp is oke! daar ben ik ook zeker voor. Maar wat kan ik doen als die persoon er niet is want ik wil graag elke dag oevenen en niet 1x perweek. ( ze krijgt ook nog wel rust hoor ;) )

elke dag oefenen isvoor zo een jonge pony naar mijn mening veel te veel. rustig aan beginnen. 3 keer per week een kwartier is meer dan genoeg voor een jonge pony. beestje is nog jong dus je hebt tijd zat. en ik zou het zeer zeker met begeleiding doen bij je pony. als je dat nu nog niet hebt wachten tot je dat wel hebt. je kan het heel snel verkeerd doen en dat is zo zonde want dat moet je hem allemaal weer afleren.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:26

Misschien moet je toch een zadeltje kopen en daarmee gaan oefenen? ;)