Mentaal probleem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loezz

Mentaal probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 21:52

Hoi Bokkers! Ik rijd nu al een paar weekjes op een paardje van iemand, waarvan bepaalde personen me verteld hebben dat dit paardje te vroeg is 'kapot gereden' door de ( toen zeker nog ) jonge eigenaar. Paardje altijd veel rijden, enorm veel springen, waarna hij van de ene op de andere dag nooit meer een sprong wou nemen en constant weigerde. Sindsdien springt de jongen er niet meer mee, rijdt hij alleen nog ( niet zoveel ).

Dus ik krijg dat paardje nu in de les, mijn instructrice zei dat hij soms mentaal niet klopte, nouja ben ik dus achter gekomen.. Hij krijgt af en toe een soort van 'paniekaanvallen'. Mijn laatste les ging het echt super, mijn houding, die van hem, lekkere stelling , heerlijk.. wanneer ik even stapte vliegt hij plots in een enorme galop de piste rond, met zijn hoofd enorm hoog in de lucht, en dan heb ik proberen haast te 'trekken' als noodrem maar hij reageerde niet goed op. Ik kon desnoods nog als 'nood' mijn éne teugel kort en bondig draaien, maar de piste lag veels te slecht dus dat durfde ik toen niet. Dit is zo 3x gebeurt, het was heel anders dan een gewone pony dat eens wegvliegt...., dit was alsof hij achternagezeten werd, hij rende voor zijn leven, en als de paddock toen gesloten was, zou hij gewoon op de omheining gerend zijn.. Ik snap het niet, want het beestje is echt een héél goede pony, enorm vriendelijk en lief, hij was in het begin van de les ook niet wild ofzo, het kwam telkens uit het niets. Ik kan je verzekeren dat ik niets fout deed, een gewone stap, rustige stelling, en daar gaat hij plots.. Ik rende op een gegeven moment zo hard door te piste, dat ik ben gebotst tegen mijn voorganger, ik kon niet sturen en riep te laat dat het meisje opzij moest. Het paardje stopte gewoon niet..

Mijn instructrice zei toen dat als ik niet meer verder wou ik mocht stoppen, omdat het gevaarlijk werd. Ik kan erbij zeggen dat mijn instructrice dit nooit zo snel zegt.. Als nog een jong klein meisje gaat rijden, en weent als een ponytje heeft gebokt, gaat dat meisje er echt niet afmogen, als je me snapt... Nouja

Misschien hebben jullie gelijkaardig ervaringen? x loes

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 23:05

Ik vraag me af met het oog op zijn verleden of het paard ooit weleens is nagekeken op eventuele mankementen?
Staat dit paard nu op een manege? Hoevaak wordt die gereden en door hoeveel verschillende?
En hoe oud is het paard nu?
Nouja kan echt heel veel zijn maar als het paard vroeger dus te vroeg te veel belast is zou ik eerder zeggen gooi hem een half jaar tot een jaar op de wei en begin dan weer van voren af aan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:05

Tigra_ schreef:
Ik vraag me af met het oog op zijn verleden of het paard ooit weleens is nagekeken op eventuele mankementen?
Staat dit paard nu op een manege? Hoevaak wordt die gereden en door hoeveel verschillende?
En hoe oud is het paard nu?
.

Zijn dus ook vragen die onmiddellijk bij mij opkomen... vooral het eerste.
Hoewel psychisch sporadisch ook een probleem kan ontstaan.
Maar ook dat hangt dan vaak samen met lichamelijke klachten, waar 'doorheen' is gereden.
Heb iets dergelijks wel meegemaakt.

Fem_daf

Re: Mentaal probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:12

Een (oud) trauma kan heel veel veroorzaken. Kan inderdaad ergens pijn hebben, of dat hij het had en nu bang is om het weer te krijgen bij een bepaalde beweging van ruiter of hem zelf.
Zoals Tigra zegt: ik zou hem ook inderdaad even lekker op de wei zetten..

Sneu voor zo'n diertje. Angst is echt vreselijk..

unicorn_kiss

Re: Mentaal probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:34

Maar hij ontspant dus wel degelijk voor zo'n 'aanval'
Dis t'is niet dat hij constant gespannen loopt en dan ontploft?
Het zou heel goed een 'angstaanval' kunnen zijn
Kan ook een neurologische oorzaak zijn...

tes_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:42

mischien iets door zijn verleden ?
rij je altijd in dezelfde bak ? mischien kun je ergens anders proberen om te kijken of het iets bij de bak is waar je rijd ? hindernisbalken mischien ? mijn vorige pony had een brand meegemaakt en vluchte ook zo weg als hij vuur zag (openhaart bijv)
en tijdens een wetstrijd (a afwenden)deed hij het ook maar toen doordat hij pijn had jouwn verhaal klinkt hierbij te passen .. mijn pony reed dan eerst heel rustig en alles ging goed en ineens schoot hij weer weg (door pijn) hij was heel erg ziek en we hebben hem in moeten laten slapen ...
mischien kun je hem helemaal na laten kijken of hij ergens pijn van kan hebben kan natuurlijk ook zadel of hoofdstel zijn (haken op kiezen)
groetjes tes

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 21:09

Het gebeurt in beide pistes, en ja het paardje is volkomen ontspannen voor zo'n aanval :) Daarop waren we ook aan het oefenen en het ging echt heel goed. Heb vermoeden dat het echt in zijn koppie is en vindt het zo erg voor hem :( Ik kan het paardje niet op de wie gooien omdat het niet mijn paard is maar van die eigenaar, en die kijkt daar niet echt naar om.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:26

Loezz schreef:
Het gebeurt in beide pistes, en ja het paardje is volkomen ontspannen voor zo'n aanval :) Daarop waren we ook aan het oefenen en het ging echt heel goed. Heb vermoeden dat het echt in zijn koppie is en vindt het zo erg voor hem :( Ik kan het paardje niet op de wie gooien omdat het niet mijn paard is maar van die eigenaar, en die kijkt daar niet echt naar om.

Als de eigenaar er niet naar om kijkt wil dat toch niet zeggen dat je er perse op moet rijden? Ga gewoon eens een hele tijd poetsen en wandelen en laat dat rijden dan gewoon even zitten.

En nogmaals de vraag is het paard ooit weleens helemaal nagekeken? Zoniet zou ik er eerlijk gezegd niet meer op rijden tot dat alle mankementen uitgesloten zijn.