ouder paardje, wintervacht maar snachts wat koud, deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

ouder paardje, wintervacht maar snachts wat koud, deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 09:45

Even een vraagje, ik heb een ouder paardje van 20 dat nu braaf dr wintervachtje krijgt /heeft en het overdag niet koud heeft, maar wel vorige week 2 dagen koude oortjes had toen ik haar 's ochtends uit de stal haalde. Omdat ze overdag buiten kunnen bewegen heb ik het idee opgevat om haar alleen snachts een dun dekentje op te leggen omdat ze dan veel meer stilstaat. Maar kan dat wel, of moet ik dan de deken overdag buiten ook oplaten omdat ze anders zichzelf niet meer warm kan houden met dr wintervacht en beweging overdag? Gaat dan om deze overgangsperiode he, als het echt vriest krijgt ze uiteraard overdag ook dekentje op, maar omdat ze het zo goed doet zonder deken en ik momenteel geen watervaste deken voor haar heb liggen zou ik haar het liefst zo lang mogelijk overdag zonder laten staan. Maar kan dat wel zoals ik dat wil of kan ik beter een watervaste deken gaan aanschaffen? Achtergrondinfo: paarden staan 12 uur per dag buiten op nog steeds veel gras, en komen snachts op stal. Het gaat om een kwpnmerrie met veel volbloed en dus een fijn vachtje.

Nathalie84

Re: ouder paardje, wintervacht maar snachts wat koud, deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:42

ik heb ook een oudje (inmiddels 27 alweer), die krijgt straks in dec/jan een 200 gram op snachts en overdag niks, als het dan echt koud wordt krijgt hij 200 overdag en 400 snachts. Ik heb gemerkt dat hij anders me teveel terugvalt in gewicht. Hij heeft evengoed een dikke vacht, maar merk dat hij zijn energie voor warm te houden beter ergens anders voor kan gebruiken. Hij staat trouwens van 8 tot 8 buiten en heeft een buitenstal.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:50

Mijn oudje van 25, ook kwpn met veel volloed die overdag op de wei en 's nachts binnen staat heb ik toevallig van het weekend een winterdeken, 350 gr. opgelegt omdat hij ineens terug liep in gewicht en ik zijn energie wil sparen. De deken die hij op heeft is wel een all-in-one deken die dus ook gewoon overdag op kan blijven. Ik denk dat als je een deken opdoet dat je die dag en nacht op kan laten liggen maar als het dier er verder goed uitziet kun je het denk ik nog wel even rekken. Bovendien wordt het de komende dagen weer wat zachter.... Succes ermee!

Nog wel een klein vraagje ivm het gewichtverlies van mijn paardje, geven jullie nog een bepaald seniorenvoer, of worden de voedingswaarden van gewone brokken nog goed opgenomen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:53

Inderdaad wat Nathalie zegt klopt. Een ouder paard zal meer energie verbruiken puur om in leven te blijven en heeft het eerder koud. Een deken op kan dan inderdaad geen kwaad. Oude mensen hebben het ook vaak kouder dan jongeren en dat geldt voor paarden net zo. Het is goed om daar rekening mee te houden. Met een deken op en deken af heb je wel eerder kans op verkoudheid. Mijn ervaring is dat het goed is om gewoon een deken op te doen en dan te laten. Je paard is beschermd tegen de kou en het 'aanmaken' van een wintervacht gebeurd dan evengoed. Je kunt zelf wel voelen of het te warm of te koud is voor je paard. Even je hand onder de deken en je weet het snel genoeg.
Even voor Susanne..als een paard ouder wordt en af gaat vallen is het vroeg genoeg om een senioren voer (b.v. Senior plus van Marstall) te gaan voeren. Zolang je paard het goed doet op het voer wat hij nu krijgt hoef je niet over te stappen.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:55

susanne, ik geef naast zijn gewone muesli ook nog pulp om hem op gewicht te houden. Ik laat wel regelmatig zijn tanden nakijken en geef lucerne onder de muesli.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:05

Susanne, ik lees mijn antwoord terug en zie dat ik niet duidelijk geweest bent. Je paard valt af en daarom vraag je naar een seniorvoer. Je kunt eerst proberen wat meer te voeren. Je paard verbruikt nu meer, omdat hij zich omstelt naar de wintertemperaturen, dat kost energie. Natuurlijk zal je ook moeten kijken of zijn gebit goed is. Als je het daar allemaal niet mee redt dan zou je kunnen overwegen om over te stappen. Doe dit wel rustig aan ....een ouder paard heeft tijd nodig om te wennen aan het nieuwe voer.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:55

Dankjewel Mirim en Nathalie, paard is recentelijk bij de tandarts geweest en ontwormt, en krijgt inmiddels al meer onderhoudsbrok en muesli maar ineens (binnen 3 weken) zie je zijn ruggengraat erop liggen dus ik denk ik eerst maar eens pulp of slobber bij ga voeren en anders overstap op seniorvoer.