Wat is dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Benazir

Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 20:02

Hallo iedereen :wave:

Ik rijd nu sinds een maandje een 4-jarige KWPN merrie, en heb sinds een paar weken raar gedrag bij haar opgemerkt. Het lijkt een beetje alsof ze moet boeren (hoor ook altijd veel gerommel) waarbij ze dan haar mond gaat likken :P Ze doet het redelijk vaak en ook overal eigenlijk (op de wei, op stal, tijdens het poetsen), enkel niet tijdens het rijden of lopen. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Hier nog wat voorbeeldfilmpjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier doet ze het alleen in het begin, was aan het afwachten of ze het nog eens ging doen :+

hutch84

Re: Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:04

zoek eens op lucht zuigen klinkt ook als een boer

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:26

Lijkt idd op beginnend stereotiep gedrag. Doet ze het ook als ze bij andere paarden staat, of als ze alleen is? En bv meer na het eten van krachtvoer?

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 21:55

dianaw33 schreef:
Lijkt idd op beginnend stereotiep gedrag. Doet ze het ook als ze bij andere paarden staat, of als ze alleen is? En bv meer na het eten van krachtvoer?

Ja ze doet het ook als ze bij andere paarden staat (op de weide). Volgens mij is het ook niet uit verveling ofzo, ze doet het ook als ik met haar bezig ben of als ik een rondje met haar op het erf stap.
(Hoop dan iig dat het geen verveling is :+ )
Na het eten van krachtvoer zou ik zo niet weten, ben er dan niet..

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:17

Als het echt stereotiep gedrag is (zoals luchtzuigen, kribbebijten, weven, tongspelen ed.) dan is ze eraan verslaafd geraakt, omdat ze het eigenlijk overal en altijd doet. Bij zo'n constant herhaalde beweging maakt je paard serotoninen aan, een stofje waardoor ze zich fijn gaat voelen ( zelfde als wat je in je lijf voelt als je veel sport). Dergelijk gedrag heeft meestal als oorzaken: te vroeg en te snel afspenen, of in een keer uit de opfok alleen op stal komen. Op die momenten voelt een paard zich afschuwelijk, en dit is eigenlijk de oplossing die het dier ervoor heeft om zich een beetje beter te voelen. Voor luchtzuigen zijn nog andere oorzaken: te weinig ruwvoer en te weinig mogelijkheid om te kauwen, maar ik begrijp dat je paard ook elke dag in de wei staat, en ze staat op stro, dus dat zou niet zo moeten zijn. Hoeveel uur per dag heeft ze de beschikking over ruwvoer ( hooi, kuil, gras)?

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 22:42

Over haar verleden weet ik eigenlijk zo goed als niets, maar toen ik de eigenaresse vertelde wat ik had gezien zei ze dat ze dat nog nooit had gemerkt en ik kan me nu niet voorstellen dat paardlief het enkel doet als zij haar rug omdraait :P Ze staan overdag normaalgezien vanaf 's ochtends op de weide totdat ik ze 's avonds binnenzet (meestal tegen 6 uur, in het weekend soms vroeger), maar dan geef ik haar altijd nog een grote pluk hooi. (De laatste paar keer stonden ze wel al binnen hoewel ze normaal op de weide zouden moeten staan, maar dit gedrag had ze daarvoor ook al, dus ik denk niet dat het probleem daar ligt)

DANIQUE_VN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:40

het kan een vorm zijn van lucht zuigen zijn maar ook dat ze problemen heeft met der darmen of der maag en dat ze het eruit probeert te krijgen of dat er teveel lucht in der buik zit!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:52

Je zou kunnen kijken of het helpt om haar een tijdje op maagzuurremmers te houden, je kunt die van de Groene Os gebruiken, die hebben het beste resultaat. Ook is het het beste dat, als je krachtvoer geeft, dat altijd te doen nadat ze hooi heeft gehad, omdat krachtvoer ook maagproblemen kan geven. Maar, nogmaals: het kan ook zijn dat de oorzaak van dit gedrag al in het verleden ligt, er nu allang niet meer is, en dat ze gewoon verslaafd is geraakt aan dit gedrag. Als dat zo is hoef je je daar geen zorgen over te maken: ze wordt hier niet ziek van, ze beschadigt haar tanden niet zoals bij luchtzuigen op voerbak ed., het is niet besmettelijk (andere paarden nemen het niet over), het is gewoon een manier van haar om zich prettiger te voelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:18

nou ben ik zeker gek want ik hoor niks???

ik weet dat paarden die een geluid maken wat lijtk op boeren soms last kunnen hebben van een maagzweer,zaak dus om dat uit te zoeken.
ik zie wel dat ze wat gestressed is,(jammer van die dichte stal!)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:41

Dit is een vorm van lucht zuigen.
Heb momenteel een Tinker staan met soortgelijk gedrag.
Vraag eens aan je dierenarts of je hem iets kan geven voor zijn maag, daar komt luchtzuigen vaak vandaan.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:47

boeren is het in iedergeval niet!
dat herken je meteen. en als je je hoofd erbij houd, ruik je het ook! :P
onze pony boert regelmatig na een middag land. en dat klinkt redelijk hetzelfde als een mens

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:51

Luchtzuigen, volgens mij is ze er aan geopereerd en maakt daarom minimaal geluid.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:56

Ik hoor ook niets, maar het ziet er wel uit als (mislukt) luchtzuigen.
Niet alle luchtzuigers hebben iets nodig om zicht vast te pakken om lucht te kunnen zuigen. Het hele gedrag ziet er wel stereotiep uit...

Carbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:24

Het lijkt mij dat het paard een soort van aan het boeren is..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:16

Als een paard zou kunnen boeren, zou het ook kunnen overgeven! En dat kan een paard jammer genoeg niet!
Zou een hele boel koliek aanvallen schelen denk ik.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:55

Ik ken een ijslander die dit ook soms doet, tanarts is geweest, degene waarvan hij is, is een dierenarts en die kon zelf niets vinden. Hij heeft verder nergens last van. Het is volgens mij geen luchtzuigen, want hij lijkt niets door te slikken.

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:23

ik zou hem even laten controleren bij de
dierenarts/tandarts. het zou ook luchtzuigen
kunnen zijn want ze slikkken daarbij niks door
ze maken dan hun luchtwegen vrij voor lucht.
als het luchtzuigen zou zijn zou ik zowiezo wel
een luchtband aan schaffen want luchtzuigen kan
ook koliek veroorzaken en dat wil je natuurlijk niet!

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:42

Ik zou zeker eens laten kijken naar een maagzweer, ik had een merrie die exact het zelfde geluidje produceerde en ook een maagzweer had.

@aerdenhout1 ik vroeg me af waarom kan een paard niet boeren ?

Als ik info op zoek tot betrekking tot de mens kom ik bij braken en boeren toch op 2 totaal verschillende werkingen uit, nu is een paard anders gebouwd dan een mens en dat verklaart het niet kunnen braken.
Maar dan het boeren..ik zie daar niet zo veel verschil in tussen een mens en paard? behalve dan de positie van de aanhechting van de maag,dat het misschien moeilijker maakt om te boeren maar niet compleet onmogelijk maakt.

wat is braken?

Alles wat u eet of drinkt, wordt door de spieren van de slokdarm en de maag naar de darmen gebracht. Als u moet braken of overgeven - behalve de benaming is er geen verschil tussen beide termen - werken deze spieren in tegengestelde richting en komt de maaginhoud in golven naar buiten. Overgeven wordt dus hoofdzakelijk opgewekt door de buikspieren die over de maag lopen en heeft niets te maken met het samentrekken van de maag.

Wat is boeren?

Boeren is het ‘ontluchten’ van de maag via de slokdarm en mond. We slikken (ongemerkt) de hele dag door lucht in. Dit gebeurt tijdens het eten, drinken of praten. Hierdoor ontstaat een opstapeling van lucht in de maag, wat leidt tot het uitzetten van de maag. Door het uitzetten van de maag gaat er vanuit de maagwand een seintje naar de hersenen. Dit seintje zorgt er vervolgens voor dat de sluitspier tussen de slokdarm en de maag zich gaat ontspannen. De aanwezige lucht in de maag kan dan ontsnappen via de slokdarm en de mond.

Ontluchten van de maag
De maag heeft dus eigenlijk een soort ‘ontluchtingsmechanisme’. Dit beschermt de maag tegen extreme uitzetting door luchtophoping. De lucht die we binnenkrijgen stapelt zich op in de maag. Een kleine hoeveelheid lucht zal met het voedsel doorgegeven worden aan de darm. De overige lucht verlaat ons lichaam door middel van boeren.

Uiteraard is dit geen aanval ;) maar ik ben nu wel reuze nieuwsgierig..ik ga het zeker eens aan mijn veearts vragen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:17

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:24

@ellepel : ik had dat topic ook al gevonden maar vond er niet echt een medisch onderlegde verklaring in terug..

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 13:55

Je kan op de filmpjes idd geen geluid horen, maar ze maakt wel effectief een geluid. (Zal eens zien of ik dat ook nog op film kan krijgen)

@ ellepel: ik vind die dichte stallen ook maar niets, maar daar heb ik jammer genoeg niets over te beslissen.. Gelukkig staat ze wel het grootste deel van de dag buiten :)
@ Niezel: voor zover ik weet is ze nergens aan geoppereerd hoor..

Ik dacht ook dat het luchtzuigen was, maar er komt lucht uit ipv dat ze lucht naar binnen zuigt :?

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:59

Klinkt inderdaad als een vorm van luchtzuigen..

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 22:45

liekevb schreef:
Klinkt inderdaad als een vorm van luchtzuigen..

Kan een paard ook luchtzuigen als hij in beweging is?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:56

een paard van een kennis van mij , had heeft ook een tik die zuigt aan 1 (zijkant) vande mond wat lucht naar binnen en ook direct weer naar buiten het klinkt een beetje als mond scheeten , dit is voledig onderzocht door een da omdat er in eerste instantie ook aan luchtzuigen gedacht werd.

maar die mond scheeten kune je dus wel zien aan de zijkant van de mond en het lucht word dan ook niet helemaal naar binnen gezogen.
ik hoor niks op de filmpjes?

een paard kan toch niet boeren en braken wegens een kringspier om de slokdarm ?

CLaUd_iA05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:38

Wij hebben een paard op stal staan die gaat met zijn tong over zijn lagen/gehemelte nadat hij bix heeft gegeten. Misschien een idee omdat bij haar te checken.
xJuce schreef:
Hallo iedereen :wave:

Ik rijd nu sinds een maandje een 4-jarige KWPN merrie, en heb sinds een paar weken raar gedrag bij haar opgemerkt. Het lijkt een beetje alsof ze moet boeren (hoor ook altijd veel gerommel) waarbij ze dan haar mond gaat likken :P Ze doet het redelijk vaak en ook overal eigenlijk (op de wei, op stal, tijdens het poetsen), enkel niet tijdens het rijden of lopen. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Hier nog wat voorbeeldfilmpjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier doet ze het alleen in het begin, was aan het afwachten of ze het nog eens ging doen :+