Rustig houden met scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein_el

Rustig houden met scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 20:01

Hoi allemaal,

Vorig jaar heb ik mijn pony geschoren. Dit jaar was ik dit in eerste instantie niet van plan maar ze heeft al een enorme berenvacht en zweet zich al kapot na 20m naar de ponyclub stappen. Ze krijgt hele vieze kleffe klitten die je echt niét meer schoon krijgt. Dus ik heb toch besloten om haar te gaan scheren. Vorig jaar ging het prima tot we bij haar nek kwamen. Ze draaide helemaal door en uiteindelijk heb ik de laatste plukjes maar met de schaar weggehaald omdat ze niet meer te houden was.
Dit jaar ga ik waarschijnlijk een spuit(net zoals wormenkuur) kopen om haar wat rustiger te maken, misschien een praam om en wat voer om haar af te leiden?

Wie weet welke kalmeringsspuit ik het beste kan kopen en wat voor manieren er nog meer zijn om haar rustig te houden?

Nathalie84

Re: Rustig houden met scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:08

wij gebruiken altijd tranquigel, gewoon verkrijgbaar bij de dierenarts rond de 12 euro. Sommige ruitersportzaken verkopen ze ook. Dit dien je wel 1 uur van te voren te geven. Praam helpt vaak al genoeg. Als ze bang zijn helpt voer soms maar weinig, zelf rustig blijven en geduldig zijn. Eventueel kijken naar een scheermachine die stiller is of de hals met een (goede!!) opscheermachine doen, die zijn vaak al een stuk stiller dan een grote.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 22:06

Hmm andere scheermachine gaat denk ik niet, dat doen we gewoon met de machine op stal. Maar bedankt voor je tips!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:43

voer zou ik niet doen, dat wordt niets want je bent met helemaal scheren al snel 2 uur bezig.
een praam helpt vaak al om ze rustiger te krijgen.
of idd tranquigel. eventueel kun je de dierenarts laten komen voor een spuitje die werken heftiger en gelijk. alleen vaak maar een uurtje.
watten in de oren doen van je pony kan ook helpen het geluid te dempen.
is ze er echt bang voor of vindt tie het gewoon een beetje spannend?

als je wilt kan ik het wel komen proberen voor je, ik scheer vaker paarden.

succes.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:27

.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:08

Doe je het met een kleine tondeuse bij het hoofd? Die maken minder lawaai dan zo'n grote.

Mijn pony vindt het ook niet erg leuk als ze bij het hoofdje beginnen (en al een stuk in de nek) en vorig jaar heeft hij een praam om gehad.
Ik masseer hem zelf meestal wel bij z'n oor, wordt hij ook rustig van.

kabriolefaye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:10

hier in belgie wordt ook wel vaker bij dat soort dingen sedaline gebruikt

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:56

Hoezo is voer niks als ik vragen mag?
Ik heb Joelle dit jaar voor het eerst geschoren samen met mijn zus!
Eerst vond ze het ook niet echt leuk maar na een hooinet opgehangen te hebben stond zij lekker te knabbelen en konden wij scheren! Ja we zijn er ruim 2 uur mee bezig geweest maar ze is super rustig gebleven!! Dus zou niet weten waarom voer niet werkt?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:53

ik bedoelde meer in de vorm van brok.
het nadeel van een hooinet is weer dat ze er vaak zo aan staan te plukken, dan wordt een hals scheren al heeeel lastig.
ieder moet het voor zich weten hoe hij zijn paard scheert natuurlijk.
gr

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:01

Ja dat is waar! Hals scheren heb ik als laatst gedaan toen stond die van mij gewoon lekker rustig, en niet meer zo te plukken dus kon ik het zo doen :)

Brok is inderdaad niet handig!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 21:04

Nogmaals bedankt voor de tips, hooinet is inderdaad een slim idee! weten jullie misschien of het mogelijk is om een kleine scheermachine ergens te lenen? Ik vind het nl zonde om het helemaal te kopen. Ze wordt met het koeien scheerapparaat geschoren dus die maakt wel wat lawaai ja. Nou zal ik wel een hoop commentaar krijgen maar zo worden de meeste bij ons geschoren en levert het zelfde resultaat op als met een voor paarden.

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:08

Wij hebben, omdat ons paard de gewone paarden scheermachine te eng vind een hondenscheerapparaat gebruikt! We hebben haar helemaal kunnen scheren zonder een zenuwachtig paard te hebben!
Veel succes!

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:11

marjolein_el schreef:
Nogmaals bedankt voor de tips, hooinet is inderdaad een slim idee! weten jullie misschien of het mogelijk is om een kleine scheermachine ergens te lenen? Ik vind het nl zonde om het helemaal te kopen. Ze wordt met het koeien scheerapparaat geschoren dus die maakt wel wat lawaai ja. Nou zal ik wel een hoop commentaar krijgen maar zo worden de meeste bij ons geschoren en levert het zelfde resultaat op als met een voor paarden.

Ik heb mijn pony ook met een koeienscheerapparaat geschoren! Maakt inderdaad wat meer herrie maar zijn ze zo aan gewend! (tenminste die van mij) Joelle is nog wel eens een druktemakertje maar toen ze er aan gewend was stond ze netjes stil! Ik vind trouwens dat joelle netjes geschoren is ook al is het een koeienscheerapparaat }:0 :o :P

Wij hebben thuis een groffere en een iets fijnere! Eerst het groffe met het groffe scheerapparaat gedaan en toen netjes bijgewerkt met de iets fijnere! Heeft een mooi resultaat :)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:18

Praam om de neus, en evt oor. Helpt perfect.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:50

Is je paard bang van het geluid of van de trillingen?
Oplossing voor geluid is nl heel gemakkelijk.: flinke prop vette watten in zijn oren.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 09:14

Ik denk dat ze wel bang is voor het geluid én de trillingen. Voor de rest stond ze trouwens super goed stil, alleen zodra je in de buurt van de oren kwam brak de hel los.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:22

onzin dat een apparaat voor koeien meer geluid maakt hoor.
het is het zelfde apparaat, alleen fijnere messen vaak.
tenzij je de aesculap voor paarden hebt die is idd even stiller.
verder een heiniger,aesculap of ander merk worden zowel koeien als paarden mee geschoren.

heb je al geprobeerd watten in d'r oren te doen?
je kunt er ook voor kiezen om het hoofd half te scheren dus tot de kaaklijn.
dat is vaak nog te doen voor ze.
misschien heeft iemand bij je op stal zo'n klein apparaatje?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 18:19

We scheren er zoieso niet op er hoofd hoor! Hoe moet je die watten in er oren doen? En hoe ver/hoeveel enz? Dat is een goed idee maar ze wordt altijd een beetje panisch als je aan er oren zit dus ik weet niet of watten erin wel zo'n succes wordt!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:07

oh, ja dan is het idd maar de vraag of ze er juist niet iebelig van wordt.
maar een pluk van ongeveer een manderijntje en niet te ver in de oren duwen.
elke dag de machine even aan zetten tijdens het poetsen dus machine in je ene hand een beetje van d'r af en in je andere hand gewoon rustig gaan poetsen.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:58

Mss even iemand die vaak scheert en die een kleine tondeuse heeft vragen, kan toch zoveel niet kosten....
Heb ik afgelopen week voor iemand moeten doen, viel best mee.
Spijtig dat je zo ver woont, anders kwam ik even langs :-)

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:05

.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 20:11

Nee we hebben haar nog niet geschoren. Ik denk dat ik nog even wacht tot het echt koud wordt, dat kan ik na het scheren meteen de winterdeken erop leggen. Net zoals vorig jaar.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:22

Ik zou zeggen voordat ze zich echt druk gaat maken en rust geven, dus even met een fleeshe dekentje op stal met een beetje hooi (tenzij ze echt gedrogeerd is). Wat je zou kunnen proberen is scheren tot het niet meer gaat, even rust en doorscheren met een goede tondeuze, is veeel stiller en kleiner, neem aan dat ze dit veel minder bedreigend vind.
Succes!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:13

ik wil je toch nog even meegeven, dat als je watten in de oren gaat steken, dat je dan van die hele grote langwerpige watten moet gebruiken. Geen kleine propjes of schijfjes waarmee je make-up van je gezicht haalt! Deze kunnen te diep wegzakken, en daar een ontsteking veroorzaken, omdat je ze er niet meer uit kan halen.

Verder zou ik ook nooit een praam op het oor zetten, zoals hierboven geschreven. Het is niet het eerste paard dat daar kopschuw van wordt en daardoor veel problemen geeft.
Succes!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 14:49

Praam op haar oor doe ik ook zeker niet!
Wat bedoel je precies met grote langwerpige watten?