had afgelopen weekend wedstrijd met mijn jonge paard, heb heerlijk gereden en was erg tevreden over haar debuut.
Ik reed de volgende oefening: ik reed in draf moest bij B afwenden en arbeidsstap E rechterhand en arbeidsdraf. Deze oefening ging naar mijn mening erg netjes. Ik wend bij B af en wil de overgang maken naar de stap, ik merk dat ze wat meer tijd nodig had dus heb de overgang rustig en netjes gereden en ik was ong. een meter voor de X in stap. Alles in tact, juiste aanleuning, balans en recht. Ik heb de overgang voorbereid en pas uitgevoerd wanneer het paard e klaar voor is....wat ook de critera zijn van de B dressuur.
Krijg ik een 5 op mijn protocol met de opmerking: wat laat in stap.
Raar...... de B proeven zijn er toch juist voor dat je geen enkele overgang gemarkeerd hoeft te maken, jij schat in wannneer je paard klaar is voor de overgang, dit gebeurt dan geleidelijk en progressief. Dit alles gebeurde dus ook in mijn oefening en dan krijg ik een 5 voor deze oefening en dan staat er bij; te laat in stap.
Wat had de jury dan gewild???? Dat ik mijn paard op de rem trek??? Takt, ontspanning, aanleuning etc etc is dus niet belangrijk??Ik heb 2 winstpunten gereden dus daar gaat het mij helemaal niet om en heb een heerlijke wedstrijd gehad. Maar vind gewoon dat dit jurylid niet heeft begrepen wat B jureren is. Wat vinden jullie? Ben helaas niet in de mogelijkheid geweest de jury om uitleg te vragen.