beenbescherming op de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tarek

beenbescherming op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 20:52

Hi,
Mijn paard heeft nogal eens wondjes aan zijn benen door het dollen op de wei.Nu staat hij normaal met springschoenen en strijklappen op de wei maar kwam er vorige week alsnog uit met een hoefbalbetrapping ( ??). Nu vraag ik me af als je hem in een 3 in 1 bescherming zet dus pijpkous en springschoen aan 1 stuk of de pezen niet te warm/zwak worden ?
Wat is jullie ervaring of hoe lossen jullie dit soort dingen op?

Kiwi64

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:10

Ik heb altijd geleerd dat het slecht is voor de benen als je bescherming om laat.. Ik zou er wel voorzichtig mee zijn en inderdaad aan veel mensen vragen of dat echt zo is.

fokko

Re: beenbescherming op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:22

Ik zou ook geen bescherming omdoen, hier worden de pezen zwak door

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 22:01

Het punt is nu al de 3e keer niet kunnen rijden dan wel binnen houden door echte wonden. Niet van die schrammetjes. Dus tja beter niks maar dan is het eind zoek denk ik...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:02

staat het paard elke dag buiten? en hoelang? Alleen of samen?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:04

Die van mij heeft 6 dagen op de kliniek gestaan door een trap van een ander maar het blijft een paard en hij gaat gewoon iedere dag weer het land op zonder beschermers!

Als die van jou hooguit 3uurtjes buiten komt kun je hem beschermers om doen, veel langer is funest voor de pezen!

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 22:07

Hij staat normaal elke dag buiten van 9-5, en samen met anderen.En het maakt niet uit bij welke groep.Als die niet gek doen doet ie het wel alleen. Hij is natuurlijk nog jong en hier wordt ik niet vrolijk van.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:12

Wat raar dat hij alsnog zo raar doet als je er regelmaat in hebt. Hij doet het dus echt alleen en niet opjagen/ opgejaagd worden door anderen? En in een vaste groep?
Ken het probleem namelijk wel bij paarden die kort of niet in regelmaat in de weide komen, maar als ik ze dagelijks van 9-5 naar buiten doe ken ik het niet..

Springschoenen goed opletten, als de weide erg nat is kan het irritatie en mok veroorzaken. 3 in 1 of pijpkousen zou ik echt niet doen de gehele dag, peesbeschermers enkel als het niet anders kan. Msschien kijken of je met voer oid iets kan doen? Het dier moet toch lekker in de weide kunnen? :(:)

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:14

als een paard met been bescherming in de wei zet niet langer dan 3 uur en je kan er ook altijd nog teap om doen als het los laat

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:19

Ik zou nooit beenbeschermers aandoen in de wei.
Laat hem toch lekker paard zijn. Als dat dan moet met wondjes, tja dan is dat zo. Dat hoort erbij. Zijn het dan altijd wonden (diepe?) of zijn het maar schrammen? Mankt hij er dan van of is het eigenlijk gewoon opgelost door de wondjes te verzorgen? Heeft hij ijzers? Misschien inderdaad eens kijken naar voeding omdat dat mss wel zijn hevige gedrag kan oplossen..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:22

Misschien helpt het juist om geen bescherming om te doen? Dan let hij misschien beter op met zijn poten, want dan voelt hij het beter als hij zichzelf aantikt.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:28

ik heb mijn paard rondom in de beschermers, plus 4 springschoenen, gaat ongeveer 2 uurtjes in de paddock. Hij sloopt zichzelf echt anders. Dus als je niet kan rijden door de wondjes, zou ik gewoon lekker beschermers om doen.. hij moet zichzelf wel heel houden

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 22:30

Meneer doet bijna handstandjes met bokken (zo zie je ze niet veel) en is een beetje ruim in zijn gangwerk. Doorgaans wel rustig maar ja er wordt nog wel eens een dominantie spelletje gespeeld :+
Afbeelding
zoals gezegd hij heeft dus echt serieus beschadigingen zoals nu de halve hoefbal los. En hij krijgt equifyt aangepast op zijn werk. Laag in eiwit etc.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:14

Heb je iets te zeggen over de indeling in het land? Als ik 2 paarden heb die elkaar constand uitdagen probeer ik de groepen zo in te delen dat er weer rust is.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 12:38

Ja, maar hij doet het zelf, en staat ie samen met een rustige en krijgt ie die niet aan de gang kan ie nog zelf rennen en doen wat ook normaal is. Bedankt voor alle suggesties maar er zit niet veel anders op doen gewoon maar zijn springschoenen aan te houden en wachten tot ie ouder wordt denk ik ;-)

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:42

springschoenen aan kan op zich toch geen kwaad? daar worden z'n pezen niet slechter van.
alleen uitkijken dat ze niet gaan schuren in de kootholte

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:43

Nou die van mij is net zo gek als die van jou! Onwijs crossen trapt elke keer tegen haar eigen benen aan. Die van mij kan ook heerlijk de handstand doen.

Ook ik laat haar zonder bescherming ik heb er zelf ook aangedacht om het te doen maar als ze eenmaal niet meer voelt dat het pijn doet heb ik het idee dat ze dan nog onstuimiger gaan doen, nou voelde ze dat het zeer deed en misschien dat ze er daarna beter gaan opletten.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 00:06

Ik zou ook alleen de springschoenen aan doen dan. Wel liefst die geen water opnemen...
Ik heb mijn paard bijna een jaar springschoenen aan gehad ivm hoefscheuren en ingreep. Maar in begin had ie neoprenen aan, die drijfnat werden, niet goed dus.
Verder bescherming zou ik niet gebruiken, lijkt me niet goed (pezen en last v zand/vocht) en krijg je op den duur van die lelijke witte haren van!

mirretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:12

Ik heb het zelfde probleem met mijn paint.
staat ook dagelijks van 9 tot min 5uur op de wei.
naast twee rustige friezen(samen zijn ze alle drie beschadigd).
hij heeft altijd zijn hoefballen naar de gort,weet me er geen raad bij.
springschoenen was geen sucses heeft ie zn hele kootholte doorgescheurt.
maar heb in een duits boekje rubberen ringen gezien,is hier iemand bekent mee? ik weet niet hoe ze heten en waar je ze kunt krijgen.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:19

mirretje schreef:
Ik heb het zelfde probleem met mijn paint.
staat ook dagelijks van 9 tot min 5uur op de wei.
naast twee rustige friezen(samen zijn ze alle drie beschadigd).
hij heeft altijd zijn hoefballen naar de gort,weet me er geen raad bij.
springschoenen was geen sucses heeft ie zn hele kootholte doorgescheurt.
maar heb in een duits boekje rubberen ringen gezien,is hier iemand bekent mee? ik weet niet hoe ze heten en waar je ze kunt krijgen.

Bedoel je deze?
http://divoza.com/shop/a.visit/4cd2cfd9 ... a8c0640706

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:16

ik heb stage gelopen bij een hengstenhouderij,, waarbij ze de jonge paarden een halve dag naar buiten deden ook met peesbeschermers om,, dit om blessures de voorkomen,, omdat ze nogal happy waren als ze naar buiten mochten..

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:46

het enige wat niet zo'n kwaad kan, zijn rubber springschoenen.
Peesbeschermers gaan na langere tijd de pezen echt beschadigen. Daarnaast kunnen ze ook door te lange druk op het been witte plekken gaan veroorzaken.
Misschien kan je wel kijken naar die beschermers die helemaal open zijn (pessoa ofzo dacht ik)

Die van mij deed het vroeger ook heel vaak. Ijzers aftrappen, benen open halen, ....
Maar hele dagen buiten met beenbescherming is nog veel slechter. Het enige dat je kan doen is je paard lang genoeg buiten laten staan (in dit geval geen probleem) en hopen dat hij vanzelf rustiger wordt. Wondjes altijd goed schoonmaken en verzorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:10

Als je goed ventilerende beschermers hebt lijkt me dat het weinig kwaad kan. Hier op stal staan zat mensen die hun paard altijd bescherming om doen op de wei, al jarenlang en vrijwel nooit problemen.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:20

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:04

Naar probleem...
Ik denk dat je met bescherming niet veel opschiet. Je zegt zelf al dat hij nog steeds wondjes oploopt. En de pezen worden inderdaad erg warm.
En stel dat je goede bescherming vindt waardoor hij niets meer oploopt, bestrijd je alleen de symptomen en niet de oorzaak.
Ook voelt hij dan geen pijn meer en zal hij wel doorgaan met deze praktijken. En dat is ook niet fijn voor de rest van de kudde...

Er bestaat een grote kans dat naarmate hij ouder wordt, dat het probleem verminderd (of misschien zelfs verdwijnt ;) )