Paard kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quadre

Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 19:46

Ik ga een paard kopen, waar ik mee op les ga. Ik heb nog geen paardrijlessen gehad, en dus ook nog geen ervaring. Waar moet ik op letten bij het kopen van een paard?

Lousje22

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:47

Niet banketstaaf bedoeld!! Maar zou niet eens een paard kopen als je nog nooit gereden hebt.

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:47

bedoel je hier ook mee dat je nog niet echt paard gereden hebt dus eigleijk ook geen ervaring met paarden ect. hebt ?

Anonaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:48

uhmm...je hebt geen ervaring en je koopt zo ruk raak een paard, niet aanvallend bedoeld maar, is dat wel verstandig?
Kun je niet beter eerst ervaringen opdoen op andere paarden zodat je weet wat je doet ook zonder begeleiding?

Quadre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 19:49

Het zit zo: ik krijg privéles van iemand, die geen verzorgpaard voor mij heeft. Ik zal dus zelf een paard moeten aanschaffen. Als het paardrijden mij toch niet zo ligt kan ik het paard aan diegene doorverkopen.
Ik heb dus nog geen ervaring met paarden.

fokko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:49

Laat je bijstaan door een professional, eventueel je toekomstige lesgever. Iemand die verstand heeft van paarden. Voor jezelf moet je een keuze maken , wil je gewoon reacreatief rijden of wil je wedstrijden rijden. Er zit namelijk een heel groot prijsverschil tussen alle paarden. Ik zou eerst zelf wat rijlessen nemen voor ik een paard aanschaf. Dan kan je namelijk bij de koop al kijken of je ermee kan rijden en of er een klik is, Dit is ook belangrijk. Laat je paard keuren door een dierenarts van jouw keuze, laat je niets wijsmaken door de verkoper.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:50

Zou je dan niet eerst kijken of je ergens anders kan paardrijden ?
Want als je maar 1 uurtje per week les hebt van die gene, hoe ga je die andere 6 dagen het paard verzorgen? Of krijg je daar ook begleiding in?

Quadre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 19:52

Ja, ik word dan ook helemaal begeleid. Alleen moet ik dus zelf een paard aanschaffen.
Ik hou het voorlopig natuurlijk gewoon bij recreatief rijden, maar over een aantal jaar wil ik misschien wedstrijden gaan rijden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:52

Doe het gewoon lekker niet :) Ga lekker op een manege tuffen, of zoek bij iemand anders een verzorgpaard waar je les op kunt krijgen. Het kopen van een paard is geen rocket science, maar als je er al op internet een topic over moet openen, ben je duidelijk niet geschikt. En naast het kopen mis je de ervaring voor het verzorgen en onderhoud. Een paard is geen product waar je je zo weer vanaf kunt maken als je het toch niet zo leuk vindt. Het is een levend dier.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:53

Eerst leren rijden, dan pas paard kopen, is allicht handiger.
Omdat je dan een beetje een idee hebt wat voor paard je zou willen hebben, qua rijden.

En waar je op moet letten?
Zoek bokt maar eens af, met de zoekfunctie.
Kan je je lol op.
Van verkopers die je een poot uitdraaien, tot wat wel of niet geschikt zou kunnen
zijn en wat ze dan wel niet moeten kosten en dat keuren toch wel snugger is.

Met andere woorden.
Eerst kennis vergaren, dan pas kopen, of je moet met betrouwbaar iemand
uit je familie / instructeur of zo op stap kunnen die je kan adviseren.

En iemand die dan je paard wel wil overkopen, daar geloof ik niet in.
(aangezien je dan of te weinig terug krijgt, of dat diegene hem toch niet wil, omdat ie niet leuk genoeg is.)

Ga eerst eens lekker lessen op een manege, hoe negatief dat volgens sommigen ook klinkt.
Vind je dan het paardrijden leuk, kan je altijd nog een paard kopen.

Even onaardig, maar krijg dit idee bij dit topic.... het is herfstvakantie...
p.s. heb hier nog verzorgpaard over.... wel verplicht lessen dan bij mijn instructeur :+ }>

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:54

sorry maar ik vind dit niet erg verstandig... kan je niet ergens anders een verzorgpaardje zoeken waar je ook les op kan krijgen?
een paard aanschaffen terwijl je er niets vanaf weet... wie weet wat je jezelf op de hals haalt... :=

Quadre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 19:55

Oke, bedankt. Nu ik dit lees merk ik dat het misschien wel vreemd is dat ik een paard moet kopen. Maar de man die me gaat begeleiden had gezegd dat dat de beste oplossing was, etc. Maar misschien kan ik toch beter eerst wat ervaring opdoen

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:57

lijkt me verstandig :) er zijn zat maneges / instructeurs waar je ook zonder eigen paard terecht kunt ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:08

Het probleem met een paard kopen als je nog een echte beginner bent is dat het type paard dat heel fijn is als beginner (zijnde: rustig braaf en eerder wat sloom dan loperig om maar wat eigenschappen te noemen) vaak niet het type paard is dat heel fijn gevonden wordt door mensen die meer ervaring hebben (dan wil je vaak een wat pittiger dier dat meer meedenkt en waar je wat meer werk aan hebt en dat daardoor vaak ook meer kan). Dus als je een paard koopt waar je nu goed mee overweg kan is de kans groot dat je die over een tijdje weer wilt vervangen door een ander. En dat is een duur en emotioneel best lastig iets (teminste voor de meesten). Daarnaast is het probleem dat weten wat voor type paard bij je past iets wat je moet leren door veel verschillende typen te rijden. Ook iets dat voor jou nu lastig is. Al met al kan ik je aanraden om eerst een tijdje te gaan rijden op veel verschilllende paarden (hiervoor is een manege ideaal) en als je na een tijdje een beeld hebt van welk type paard het beste bij je past pas echt op zoek te gaan naar een paard.

Silviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:41

Als ik dit lees, vraag ik me af hoe je ook zeker kunt weten dat je het ook echt leuk gaat vinden?
Dus ook mijn advies: probeer het eerst eens op een manege.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:51

daarbij is het ook leerzamer om verschillende paarden te rijen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:53

Quadre schreef:
Het zit zo: ik krijg privéles van iemand, die geen verzorgpaard voor mij heeft. Ik zal dus zelf een paard moeten aanschaffen. Als het paardrijden mij toch niet zo ligt kan ik het paard aan diegene doorverkopen.
Ik heb dus nog geen ervaring met paarden.

Euhmn.. Ga lekker naar een manege om daar te lessen? :)

Een paard vergt veel tijd en moeite, met een of twee privelesjes per week kom je er niet..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 02:19

Begin inderdaad eerst maar eens op een manege er gaan al teveel paarden naar de slacht omdat mensen hun paard niet verkocht krijgen. En dan ga jij zonder enige ervaring of wetende of je het wel leuk vindt een paard aanschaffen. Lijkt me niet zo handig, paard is op het moment echt niet zo gauw verkocht.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:11

Heb je alle dagen genoeg tijd?
Heb je genoeg geld voor onderhoud + extra geld voor hoefsmid, dierenarts, tandarts etc?

Persoonlijk zou ik het niet doen hoor! Ga lekker op een manege rijden zodat je eerst meer ervaring kan opdoen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:59

Ik zou ook niet meteen een eigen paard kopen.
Het is natuurlijk simpel gezegd ik koop er nu een en als het niet bevalt kan die doorverkocht worden maar je zult wel moeten inleveren en een paard staat soms er lang te koop. Nouja er spelen nog veel dingen mee maar ik zou toch eerst een gewoon gaan lessen er zijn ook genoeg mensen die wel privé lessen geven en een van hun eigen paarden daarvoor beschikbaar stellen ook kun je op manege's best privé les krijgen en dat lijkt me toch een stuk goedkoper dan een eigen paard kopen en daar mee te gaan lessen.
Dus als ik jouw was zou ik toch even verder kijken naar een instructeur/trice en eerst eens een jaartje of langer goed gaan lessen en dan weer verder kijken.
Een paard is natuurlijk geen stuk speelgoed dat je koopt en als het niet bevalt je het weer kunt opruimen imo dan. Zeg niet dat jij er zo over denkt maar zo komt het wel over gezien je meteen zonder ervaring een paard wil aanschaffen.
Eerst maar een goed wat ervaring opdoen en dan verder kijken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:02

Dit komt nogal raar over, sorry!

Je koopt toch ook geen auto terwijl je nog aan je rijlessen moet beginnen?

Begin op een manege!! Neem dan eens een verzorgpony/paard en ga dan eens een keer denken over een eigen paard!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:10

Meiden, lees eens goed, TS heeft zich al bedacht. Heel hinderlijk die laatste berichten!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:13

Goede beslissing TS.
Vind het eerlijk gezegd ook nogal raar om iemand aan te raden om voor lessen een eigen paard te kopen. Naast de enorme kosten die het met zich meebrengt komt er ook een enorme verantwoordelijkheid bij. Eentje die je niet kan inschatten voordat je in die situatie zit.

De kosten kunnen al gauw oplopen tot zo'n 400 euro per maand. Dat worden dure lessen dan. Die lesgever moet wel goud waard zijn ;-)

Ik zou zeggen .. als je zo serieus bent over je lessen (wat je bent anders zou je een eigen paard niet overwegen) neus eens op marktplaats en zoek een leuk bijrijdpaard. Eentje waarmee je desnoods bij deze man kan en mag lessen. Dan krijg je een idee wat eigen paard houden inhoud en meer ervaring. Er zijn zat mensen op zoek naar een leuke verantwoordelijke bijrijdster.

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:22

Ik zou iig even 10 lessen op een manege nemen voordat je een paard gaat kopen,

er gaat enorm veel tijd in zitten,
een paard verdient iemand die er goed voor kan zorgen, dan is enige ervaring toch wel fijn..

als je het naar die 10 lessen leuk vind kun je het nog altijd doen,
mijn advies: loop niet te hard van stapel...

Je doet er heel makkelijk over, van de verkoop ik hem gewoon weer.
Je koopt toch ook geen puppy en als je hem naar 1 week toch niet leuk vind stop je hem weer in asiel...

zo werkt het niet, of jij moet zo wel in elkaar zitten.....

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:24

MarcoBorsato schreef:
Meiden, lees eens goed, TS heeft zich al bedacht. Heel hinderlijk die laatste berichten!

Erg verstandig...