Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

MarlindeRooz schreef:Ik herken het, shetlanders doen gewoon wat ze zelf willen en in wat ik lees concludeer ik dat Rossie totaal geen respect voor je heeft, verdiep je in de join-up / dominantiespel dat zorgt ervoor dat je paard je als leider ziet en dan zul je merken dat je veel meer met je paard kan dan ervoor.
Wat is er gebeurd met het oude opvoeden? Gras eten doe je in de wei, en niet in de hand of onder het zadel. Veels te vaak word er gewoon gezegt 'tis een shetlander, die mag eigenwijs zijn'.Asyaa schreef:Onzin imo. Hier een shetlander die kan ik zonder een touwtje meenemen terwijl een heleboel groen gras is. En nee hier is geen NH, oorgefluister, omkopen met snoepjes of andere praktijken aan de pas gekomen, gewoon simpel nee = nee. Join up voor zo iets simpels? Grondwerk?Wat is er gebeurd met het oude opvoeden? Gras eten doe je in de wei, en niet in de hand of onder het zadel. Veels te vaak word er gewoon gezegt 'tis een shetlander, die mag eigenwijs zijn'.
Vervelende paarden worden gemaakt, niet geboren.
liljebo schreef:MarlindeRooz schreef:Ik herken het, shetlanders doen gewoon wat ze zelf willen en in wat ik lees concludeer ik dat Rossie totaal geen respect voor je heeft, verdiep je in de join-up / dominantiespel dat zorgt ervoor dat je paard je als leider ziet en dan zul je merken dat je veel meer met je paard kan dan ervoor.
Alsjeblieft.... hier verzorgen twee meisjes met nog , zo te horen, erg weinig paardenervaring shetten en dan adviseer je een join up????
TS een paard is nooit gemeen. Het is gewoon een paard met instinctief en aangeleerd gedrag en doet dat wat een paard doet of wat hem in het verleden iets heeft opgeleverd.
Een poging om de shet meteen te longeren en dan ook nog in draf is niet zo goed.
De pony's moeten eerst de kans krijgen om jullie te leren kennen.
Mijn advies?
Ga naar de bieb, haal een lading boeken over paardengedrag, ga daarmee in de wei zitten, koekjes en thee mee (buiten bereik van de ponys) en verdiep je in paardengedrag.
Ondertussen krijgen de pony's de kans om jullie te leren kennen, dus je vangt twee vliegen in een klap.
Pas als de pony's jullie kennen en vertrouwen, begin je met grondwerk. Simpele leidoefeningen in stap, halt, stapje achterwaarts etc. Werken aan vertrouwen en aan gehanteerd worden
En vandaaruit werk je verder
Wat zijn jullie uiteindelijke plannen met de pony's??
)