Importstal Spanje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lodewijkxiv

Importstal Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 17:27

Beste forumgebruikers,

Ik ga een SL starten in Andalusië. Zoals al in de titel te zien, voornamelijk het importeren van paarden uit Nederland naar Spanje. Nu ben ik al een tijdje bezig met het uitzoeken van bepaalde regels die voor mij zouden gelden in Granada. Wat betreft de oprichting van de SL zelf ben ik goed geïnformeerd, maar loop ik wel steeds vast op specifieke dingen betreffende paarden.

Ik ben een tijdje in contact geweest met een Nederlands support bedrijf in Spanje, maar hun hebben nooit ervaring gehad met dit soort bedrijven. Volgens hun mag ik de paarden zonder BTW invoeren en zijn er geen 'belemmeringen' binnen de EU. Van wat ik weet in Nederland zijn die er wel degelijk, hoe zit het anders met het exportcertificaat en de keuring? Wellicht dat iemand er ervaring mee heeft..?

Vervolgens ben ik nogal in de war geraakt betreffende vergunningen voor het houden van paarden in Spanje. De een zegt van niet en de ander beweert dat er wel degelijk een vergunning nodig is. Iemand enig idee of dat dat anders is bij een bedrijf? En hoe zit het met de mestafvoer en registratie van de geïmporteerde paarden?

Ik ben al bezig om alles uit te zoeken en kom steeds een stuk verder, maar ik zou graag toch horen wat jullie mij er nog over kunnen vertellen..

Voor de overzichtelijkheid zal ik de vragen nog even noemen:
- regels m.b.t. import & export
- vergunningen m.b.t. houden/verkopen van paarden
- regels mestafvoer en registratie geïmporteerde paarden

Dit zijn tot nu toe mijn vragen, die ik eerst zelf uit wil zoeken voordat ik een gestor in dienst ga nemen. Misschien handig om te weten is dat ik me in de provincie Granada wil vestigen. Als er ook maar iets is waarvan je denkt dat ik er iets aan heb, laat het weten! Graag wel m.b.t. onderwerp.

Alvast bedankt!

Groetjes Lodewijk

Tikoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:28

Hola Lodewijk catorce ;-))
Zag je oproep ook al op het spanjeforum. Is het niet een idee om enkel je transport door een int.paarden transport bedrijf te laten doen? Zij regelen dan alles voor je en dan kan jij je 'enkel' op de 'inkoop' en later in spanje op de verkoop richten. Hier heb je al meer dan een dag-taak aan ;-)
Paarden verkoop in Spanje gaat veel minder via internet (zoals in Nl) maar hangt veel meer van relaties af (bekendheid), maar dat wist je waarschijnlijk al. Kijk een op canfrisia.com Zijn wel geen dravers ;-) maar 'is van' een Nl-der, misschien kan je hem wat vragen.Veel succes i.i.g. en laat het ons ff weten wanneer je begint ;-)

Saludos 'Tikoes' (BCN)

lodewijkxiv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 19:03

Hola Tikoes!

Daar zit zeker wat in! Het maakt het natuurlijk allemaal veel makkelijker om het door een transport bedrijf te laten doen, maar aangezien je dan een opkomend bedrijf bent, leek het mij beter om de kosten zo laag mogelijk te houden door met een eigen chauffeur + vrachtwagen te rijden, zodat ik kan bepalen hoe, wat en wanneer het transport plaats vindt. Ik ga zeker uitzoeken wat de kosten zullen zijn, misschien dat ze wel een speciale regeling hanteren of iets dergelijks? Bij eigen transport kost het natuurlijk veel tijd en moeite. Ik heb wel het idee dat ik alles dan beter 'in de hand' kan houden.

Idd wat je zegt over relaties, vandaar ook de keuze om in Granada te beginnen, daar heb ik namelijk veel bekende en tevens zit daar mijn vorige werkgever. Ik zal de site eens bekijken, wat betreft de dravers.. Het gaat in mijn geval wel over KWPN'ers, misschien niet goed uitgelegd bij mijn post. Bedankt voor je reactie!

En bij opening eind 2011 laat ik het natuurlijk weten! ;)

Groeten,
Lodewijk

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:40

Er zijn voor verkeer van paarden binnen de EU geen bijzondere voorwaarden waar paarden aan moeten voldoen ten tijde van de export, alleen dat ze klinisch gezond zijn.

De exportkeuring bestaat er dan ook uit, dat een dierenarts de identiteit van het dier controleert (chiplezen en controleren adhv het paspoort) en een gezondheidscertificaat uitgeeft, oa op basis van een eigen verklaring van de eigenaar.
http://www3.vwa.nl/werkwijzer/Noordwest/PRDIU-01.pdf
Hierin kun je naleven wat de regels zijn voor export vanuit Nederland.

Binnen de EU moeten overheden dieren accepteren die afkomstig zijn van de overige lidstaten en gecertificeerd zijn door de bevoegde autoriteit (in NL is dat de vwa).

Er zal vanuit Spanje wellicht nog een importcontrole plaats vinden, hoe dat zit, zou je bij de Spaanse equivalent van de vwa moeten nakijken, dat weet ik niet.

Over regelgeving in Spanje kan ik je helaas niet informeren.

Overigens moet je ook nog rekening houden met vergunning als transportbedrijf en Getuigschrift van vakbekwaamheid voor je chauffeur, aangezien je transporten uitvoert mbt economische bedrijvigheid. Dat wil zeggen dat je je aan de transportverordening dient te houden. Dit is Europese wetgeving die rechtstreeks van toepassing is in alle lidstaten, dus zowel in Nederland is dat verplicht, als in Spanje.

lodewijkxiv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 20:05

Bedankt voor de reactie,
de werkwijze van de Voedsel en Waren Autoriteit had ik inderdaad ook al gevonden, nu vraag ik me dus vooral of hoe het precies zit met Spanje zelf. Ik heb geprobeerd contact op te nemen met de Spaanse variant bij het Ministerio de Agricultura, Naturaleza y Calidad Alimentaria. Maar vergt wat moeite, ben daar nu mee bezig.

Goed dat je de transportverordening noemt! Eigenlijk niet meteen gerealiseerd, ik ga eens wat dingen tegen elkaar afwegen betreffende al die te ondernemen stappen en het inhuren van een transportbedrijf.

Groetjes,
Lodewijk

Quir

Re: Importstal Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:44

Ik heb toevallig vorige week mijn twee paarden geëxporteerd naar Zweden. :)
Ik heb hier wel wat informatie bladen gekregen van de VWA, als je het blad wilt hebben even een PB!
De keuring stelt 3 x niks voor, de goede man is er welgeteld 9 minuten geweest, heeft de chips gecontroleerd (wat al een hele taak op zich was!!) en verder alleen maar de nummers op de gezondheidsverklaring gezet. Vroeg me serieus af of hij ooit wel eens eerder een paard van dichtbij gezien had. :')

Echter is er een héél groot verschil tussen hobbymatig paarden vervoeren en paarden met een commercieel doel einde. Voor de hobby is alleen maar een gezondheidsverklaring nodig. Voor commerciële doel einde een gezondheidsverklaring, route, certificaten van vakbekwaamheid, certificaten bestuurder, trailer en auto, enz...

Sassy4barrel

Re: Importstal Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:55

Ik ben vaak met de paarden naar Italie gereisd voor wedstrijden. Paspoort met de juiste entingen is voldoende. Er zijn een paar goede transport bedrijven voor paarden waaronder Potijk , Gellissen, Freddy van Hamond. Succes :)

lodewijkxiv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 00:03

Bedankt voor je reactie! Ik had zelf ook al wat rondgekeken inderdaad en kwam onder andere uit bij BSS transport, toevallig ook ervaring mee?