Ik heb een kwpn merrie van 5 jaar en we hebben veel problemen met haar in de trailer laden.
Ik ben de bijrijdster van het paard, maar ik word gezien als mede-eigenaar. Vandaar dat ik het hier heb over mijn paard.

Het paard is toen ze 3 was aan de eigenaresse verkocht en zij heeft haar uit een nare situatie gehaald.
Ik weet niet precies hoe ze erbij stond, maar ze vloog de trailer in en is toen hierheen gekomen.
Ondertussen is ze ingereden, rijd ik haar een jaar en gaan we vanaf november wedstrijden rijden.
Het is een heel lief, maar heel onzeker paard.
Nu het probleem: ze staakt de laatste paar keer ontzettend met het inladen!
Ze was altijd al wel een beetje hufterig voor de trailer, maar een longeerlijn erachter was altijd genoeg.
Vorige week zijn we twee keer naar het strand geweest voor haar mok en sinds de tweede keer is het helemaal mis.
De eerste keer naar het strand, zag ze daar een vriendje die net 2 weken terug weg is gegaan op stal. Toen was het inladen terug geen probleem.
De tweede keen op de heenweg ook niet, alleen terug wel. Na een half uur longeerlijn erachter, longeerlijn om haar buik, trekken, duwen, slaan etc. kwamen lieve mensen ons helpen.
We hebben allerlei attributen uit de kast gehaald, maar niks hielp. Ze stapte rustig aan de andere kant van de klep er weer af.
Volgens ons was er absoluut geen angst of stress bij haar aan het begin. Ze staakte alleen maar..
Uiteindelijk hebben we haar er na 3 kwartier ingekregen.
Nu vandaag weer. We gingen naar een andere stal, om daar in de binnenbak te rijden (op onze stal is er alleen een buitenbak).
Heenweg begon ze weer te staken. Na een kwartier hebben we haar erin gekregen met hulp.
Onderweg stond ze heel rustig in de trailer (toen we naar het strand gingen trouwens ook) en was ze nog helemaal droog.
We hebben haar daar even in de trailer laten staan en ook dit was geen probleem. Tijdens het rijden was ze ook erg relaxed..
De tijd dat we op de andere stal waren, heeft ze helemaal geen gekke dingen gedaan (ze vond het natuurlijk wel een beetje spannend) en was ze rustig.
Maar toen moesten we weer terug. Ook nu kregen we (gelukkig) weer hulp! Gelijk vanaf het begin af aan staken en naast de trailer gaan staan.
Ook begon ze meerdere malen te steigeren en zelfs gericht (naar mij) te trappen. Ik stond op dat moment rustig schuin achter haar en moedigde haar (ook rustig) aan.
Ze steigerde toen, liep naar achter en probeer mij met haar voorbenen te raken.
Uiteindelijk hebben we haar in de gang bij de stallen gezet, de trailer achteruit erin gereden en haar er zo op gezet. Ze kon er dan niet langs..
Wij houden allebei absoluut niet van slaan, trekken, duwen etc. maar op dat moment moet je wel.. Je moet toch naar huis..
We gaan binnenkort met haar trainen met de trailer en nemen we daar alle tijd voor. Ze is al zo onzeker en we willen dit niet nog meer beschadigen!
Helaas hebben we er op dat moment geen tijd voor en moet het op deze manier.
We denken zelf dat het te maken heeft met haar verlatingsangst. Het paard is heel bang om alleen te zijn en kan ook niet in stal staan als de anderen buiten zijn.
Ik denk dat het zien van haar vriendje (die vlak daarvoor haar "verlaten" heeft) hier een grote rol in speelt.
Even voor de duidelijkheid. De eigenaresse van het paard is een volwassen vrouw die haar hele leven met paarden heeft gewerkt.
Ook is zij internationaal springruiter geweest, is ze instructrice en geeft ze grondwerk-clinics. Dit zeg ik om even aan de geven dat we niet zomaar aan het aanklooien zijn.
We willen dit graag oplossen met rust, geduld en respect voor het paard!
De reden dat ik dit topic open, is dat ik benieuwd ben naar hoe jullie er naar kijken en of jullie wat tips voor ons hebben.
Bedankt voor het lezen!