Trailerprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LePapillon

Trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 16:26

Hoi allemaal,

Ik heb een kwpn merrie van 5 jaar en we hebben veel problemen met haar in de trailer laden.
Ik ben de bijrijdster van het paard, maar ik word gezien als mede-eigenaar. Vandaar dat ik het hier heb over mijn paard. :)
Het paard is toen ze 3 was aan de eigenaresse verkocht en zij heeft haar uit een nare situatie gehaald.
Ik weet niet precies hoe ze erbij stond, maar ze vloog de trailer in en is toen hierheen gekomen.
Ondertussen is ze ingereden, rijd ik haar een jaar en gaan we vanaf november wedstrijden rijden.
Het is een heel lief, maar heel onzeker paard.

Nu het probleem: ze staakt de laatste paar keer ontzettend met het inladen!
Ze was altijd al wel een beetje hufterig voor de trailer, maar een longeerlijn erachter was altijd genoeg.
Vorige week zijn we twee keer naar het strand geweest voor haar mok en sinds de tweede keer is het helemaal mis.
De eerste keer naar het strand, zag ze daar een vriendje die net 2 weken terug weg is gegaan op stal. Toen was het inladen terug geen probleem.
De tweede keen op de heenweg ook niet, alleen terug wel. Na een half uur longeerlijn erachter, longeerlijn om haar buik, trekken, duwen, slaan etc. kwamen lieve mensen ons helpen.
We hebben allerlei attributen uit de kast gehaald, maar niks hielp. Ze stapte rustig aan de andere kant van de klep er weer af.
Volgens ons was er absoluut geen angst of stress bij haar aan het begin. Ze staakte alleen maar..
Uiteindelijk hebben we haar er na 3 kwartier ingekregen.

Nu vandaag weer. We gingen naar een andere stal, om daar in de binnenbak te rijden (op onze stal is er alleen een buitenbak).
Heenweg begon ze weer te staken. Na een kwartier hebben we haar erin gekregen met hulp.
Onderweg stond ze heel rustig in de trailer (toen we naar het strand gingen trouwens ook) en was ze nog helemaal droog.
We hebben haar daar even in de trailer laten staan en ook dit was geen probleem. Tijdens het rijden was ze ook erg relaxed..
De tijd dat we op de andere stal waren, heeft ze helemaal geen gekke dingen gedaan (ze vond het natuurlijk wel een beetje spannend) en was ze rustig.
Maar toen moesten we weer terug. Ook nu kregen we (gelukkig) weer hulp! Gelijk vanaf het begin af aan staken en naast de trailer gaan staan.
Ook begon ze meerdere malen te steigeren en zelfs gericht (naar mij) te trappen. Ik stond op dat moment rustig schuin achter haar en moedigde haar (ook rustig) aan.
Ze steigerde toen, liep naar achter en probeer mij met haar voorbenen te raken.
Uiteindelijk hebben we haar in de gang bij de stallen gezet, de trailer achteruit erin gereden en haar er zo op gezet. Ze kon er dan niet langs..

Wij houden allebei absoluut niet van slaan, trekken, duwen etc. maar op dat moment moet je wel.. Je moet toch naar huis..
We gaan binnenkort met haar trainen met de trailer en nemen we daar alle tijd voor. Ze is al zo onzeker en we willen dit niet nog meer beschadigen!
Helaas hebben we er op dat moment geen tijd voor en moet het op deze manier.
We denken zelf dat het te maken heeft met haar verlatingsangst. Het paard is heel bang om alleen te zijn en kan ook niet in stal staan als de anderen buiten zijn.
Ik denk dat het zien van haar vriendje (die vlak daarvoor haar "verlaten" heeft) hier een grote rol in speelt.

Even voor de duidelijkheid. De eigenaresse van het paard is een volwassen vrouw die haar hele leven met paarden heeft gewerkt.
Ook is zij internationaal springruiter geweest, is ze instructrice en geeft ze grondwerk-clinics. Dit zeg ik om even aan de geven dat we niet zomaar aan het aanklooien zijn.
We willen dit graag oplossen met rust, geduld en respect voor het paard!

De reden dat ik dit topic open, is dat ik benieuwd ben naar hoe jullie er naar kijken en of jullie wat tips voor ons hebben.
Bedankt voor het lezen!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:14

als ik advies mag geven. ;)
1 persoon voor in de trailer zetten, met een emmer met kleine stukjes appel en een beetje biks.
1 persoon laden, de rest van de mensen weg sturen en alleen laden, zelf er in laten lopen niet aan hem trekken als hij achteruit loopt, zefs stimuleren door vlugger achteruit te laten lopen, hoofd voor en boven de klep houden, naast het paard blijven en er alleen in laten lopen. Zelf blijf ik altijd naast de klep staan.
Paard is niet bang voor de trailer maar voor wat er achter hem gebeurd
Dit blijven doen tot hij er in staat en niet vast zetten en allen iets geven als hij in de trailer staat, ook niet de stang er achter doen, dit een paar keer doen tot hij rustig blijft staan, ik maak van de paarden altijd een trommel klopt over heel zijn lijf, ook terwijl hij er in loopt, dan de buis/stang er achter, alsof je hem er achter doet, het geluid maken even laten staan, als hij er weer uit wil laten gaan , opnieuw laden, enz.
Rust bewaren en niets zeggen allen adem halen al duurt het een paar uur, veeel geduld gewenst.
Laatst bijgewerkt door montyjansen op 26-10-10 19:18, in het totaal 2 keer bewerkt

cindybijl

Re: Trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:15

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:14

Zoals hierboven vermeldt al heel fijne tips :) Ik doe het zo, ga op trailer af en laat haar grondig inspecteren, maar ze mag niet afwijken van de laadklep, ze moet er voor blijven staan. Anders meteen terug op plaats zetten :) en ookal zit je daar zo lang, je moet haar zoveel mogelijk aanmoedigen vind ik :) Ik bleef wachten totdat je zag dat ze het wou overwegen, als het paard alleen al DENKT op de trailer te stappen, is een beloning heel erg handig! Ook niet gefrustreerd worden als het paard na een stap op de klep, weer achteruit gaat.. Paardje heeft gewoon angst ontwikkelt, en jij moet haar erdoorheen 'sleuren' :) Ik beloon voor te leren élke stap dat ze doet richting de trailer, en eens ze er volledig in gaat extra grote beloning :) Niet per se met eten, maar ook met stem en lichaamstaal :) En ook voor er terug af te gaan alles heel relax doen :) , het is fijn dat ze naar achteren kan gaan op stem, dit zal bij het afladen ook makkelijker zijn x

succesjes x

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:20

Ik heb vandaag 2 keer paard moeten laden,pfffffffff wat een drama.De eerste keer na een half uur er in,ik ging richting de trailer grondwerken.Halt houden, stappen halt houden, en toen drrrrrrrrrrrrraf.En hij liep er zo in ik was erg verbaasd.2e keer lukte niet, maar bleven wel voor de laadklep staan.hebben zijn voeten er op gezet,en hebben geen dwang gebruikt.En echt recht voor de laadklep blijven staan, en niet er vandaan lopen.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:29

marleen_usar schreef:
Ik heb vandaag 2 keer paard moeten laden,pfffffffff wat een drama.De eerste keer na een half uur er in,ik ging richting de trailer grondwerken.Halt houden, stappen halt houden, en toen drrrrrrrrrrrrraf.En hij liep er zo in ik was erg verbaasd.2e keer lukte niet, maar bleven wel voor de laadklep staan.hebben zijn voeten er op gezet,en hebben geen dwang gebruikt.En echt recht voor de laadklep blijven staan, en niet er vandaan lopen.

zijn voeten erop zetten en geen dwang gebruiken niet tegenstrijdig?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:32

Ik ga dit even volgen. Mijn paard, ik heb hem sinds ruim 1 maand, doet precies hetzelfde. Toen ik hem op ging halen geen enkel probleem. Maar nu, als hij van huis weg moet drama. Ook mijn paard heeft last van verlatingsangst. Alleen buiten rijden in de paddock wordt hij heel onrustig, alleen in de wei is zo goed als onmogelijk. En alleen in de trailer dus ook. Paard is 11 jaar bij dezelfde eigenaar geweest en onlangs via een handelaar bij mij gekomen. Zou het kunnen dat het vertrek van z'n oude stal zo traumatisch is geweest?

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 09:35

Bedankt voor alle tips! Wat jullie beschrijven had ik zelf ook ongeveer in gedachten.
Het is fijn om te lezen dat jullie hier hetzelfde naar kijken :)

Cindybijl: bedankt voor de link! Daar hebben we wel wat aan!

Blue_sky: vervelend dat je hetzelfde probleem hebt.. Gelukkig is de verlatingsangst bij mijn paard niet zo heftig als bij jouw paard!
Maar voor jou is dat natuurlijk niet leuk :(:)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:34

Loezz hij is bang van de laadklep, en door hem net dat zetje te geven vind hij de klep minder eng.Op en gegeven moment stond hij te dutten op de laadklep.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:34

op www.paardnatuurlijk. staat een hele goede tip dit werkt echt goed, op die site zorgen ze ervoor dat het paard rust vind in de trailer, ik weet dat het raar klinkt maar het is het proberen waard!!

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:38

als ik jou was zou ik 1 iemand in de trailer laten staan met een iets
lekkers voor hem waarmee je kan rammelen , 1 iemand het paard vasthouden en hem richting trailer laten lopen. en 2 mensen die met
een halstertouw achter het paard aanlopen en als hij er mee stopt
dat je hem even aandringt met het halstertouw aan zn achterhand.
nu loopt het paard van mijn vriendin probleemloos de trailer in
en owja . als hij erin staan HEEL GOED BELONEN naturlijk :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:55

Jouw paard heeft waarschijnlijk nooit geleerd te laden op een rustige manier, ik durf te wedden dat er altijd zodra ze erop is gegaan de klep is dichtgegaan en ze zijn gaan rijden.... Dat ze er nooit weer uit heeft gemogen en weer opnieuw zijn gaan laden, ze is dus altijd getruct geweest en er is nooit de tijd voor genomen.

Ze geeft elke keer dat ze niet laadt aan dat er iets is, of het nou hufterigheid is of angst of gebrek aan respect maakt niet uit, het feit dat ze steeds slechter gaat laden zegt al genoeg.

Je zult hier toch een keer doorheen moeten en dat redt je niet alleen. Daar heb je echt hulp bij nodig en dan bedoel ik niet met lijnen, bezems, zakken om het hoofd of trailer strak tegen de muur zetten, maar echte hulp die jouw paard weer leert dat de trailer best leuk is. Er zijn genoeg mensen die je zouden kunnen helpen dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Lees eens het ebook van Eddy Modde over trailerladen, dan gaat er een wereld voor je open! http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/?p=1